|
|
|
|---|---|
Darreman |
Hej alla där ute. Som "färsking" både på Autopower och som BMW ägare så gick jag bet på min första annons jag svarade på. jag har en fråga till er som någon gång annonserat här på forumet och den är om det är helt okej att bortse från det priset som man satte ut i annonsen om man vill ha ett högre bud för samma vara. själv antog jag det pris som var utsatt i annonsen och fick detta bekräftat av säljaren. vid ett senare tillfälle (ett par dagar senare) så är samma vara ute på annons till ett betydligt högre pris. är detta något som är allmänt vedertaget på forumet eller bara ett tråkigt scenario med oseriös försäljare? Till historien hör att jag har flertalet kompisar som har svarat på samma annons med vetskapen om att sakerna var sålda till mig men har erhållit svar om att det har inkommit bud som vida överskrider det jag skulle betala för varorna. vad tycker ni? tacksam för alla svar då det kan vara skönt när man själv ska annonsera och veta vad som gäller på detta forum. någon juridisk diskussion behöver jag inte då jag pluggar sista terminen på affärsjuridiska programmet 180p. MVH Anders |
|
En annons är inte bindande så svaret på din fråga är "ja". Som säljare får man ta ett högre bud om du vill. Sedan finns det naturligtvis en moralisk fråga om hur det är vettigt att bete sig, men det är en annan sak. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag tolkar frågan som huruvida det är förenligt med forumets kultur och uppföranderegler att göra så, och det där styrs eller bör i alla fall så gott som helt och hållet styras av forumets skriftliga regler och riktlinjer. Minns inte vad dessa säger om just annonsering eftersom det inte varit aktuellt för min del, men ett tips är att kolla där. Står det inget är väl svaret på frågan ja, även om jag inte hade gjort så. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
| Jag har sålt en hel del saker via annons på nätet och har jag och köparen väl kommit överens om ett pris så står jag vid mitt ord även om det senare skulle ringa någon annan och erbjuda mer pengar. | |
| därför vid misstanke om att det utsatta priset eventuellt kan vara för lågt så får man lägga till "... eller högstbjudande" så är man garderad. | |
| Eller så vänder man på steken, sålde 4 st Hartgefälgar för 2 papp i en annons förut och hade även en annons ute där de låg ute för 1500 men det var avtalat 2 papp med köparen. Då kommer nyponet med 1500 istället. | |
|
men det kan ju vara lite vanskligt att göra på detta viset .. ;) även om köparen inte höll det avtalade priset så skulle iaf jag bli lite fundersam .. :) MVH Micke |
|
|
det vart lite felformulering där men hoppas du förstår vad jag försöker säga . MVH Micke |
|
| Om ni har ingått ett muntligt avtal om att du ska köpa varan till det aktuella priset är han bunden att följa det. Priset i annonsen betyder dock egentligen ingenting. | |
|
Muntlig överenskommelse gäller, problemet kan vara att bevisa vem som sagt vad. Annars tycker jag det är oanständigt att sätta ut ett pris och sen begära ett högre! Då får man väl sälja på Tradera i så fall eller skriva "eller högstbjudande". __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.