AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.646

vilka sommardäck till hyfsat pris?

Sida 3 av 3
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Måste bara säga att jag nyligen lagt på Nankang NS2 på 528:an 235/45-17 fram och 255/40-17 bak och de är väldigt tysta och fina med bra grepp,det gick åt mkt lite vikter när jag balanserade vilket ju är positivt,jag har inget negativt att säga om dessa däck,har för övrigt NS2 på mina M3 fälgar til e36:an med,jag är helnöjd! men jag är ju inte någon banracingkung förstås...
mi
33
misc100-2
540iAT-M e34 -94B
Det var Nankang på framdäcken när bilen inhandlades. De hade väl gått ungefär halva sin livstid och de kändes jättebra i torrt men inte het säkert i blött. I de forum jag läst så verkar folk tycka att Nankang är en av de bästa bland de "kinesiska" däckmärkena (Hankook, LingLong, Sunny, etc). Man kanske får ta till beräkning att de kinesiska däcken kanske egentligen görs för en helt annan geografisk marknad med varm miljö och därav deras goda prestanda i varmt och torrt än i kallt och blött. Jag får bättre personlig uppfattning av Nankang när jag kört in de nya däcken.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag får hem 4 Conti Contact Sport 2 nästa vecka. totalt 6 000 Spänn, från Alvén & Ingemarsson. 225 55 16. Tror att det är ett bra köp.
bi
59
bibi
523iA touring -98
guwib: däcken är y-däck o hastighet 320, men funderade faktiskt på att varför ska jag ha sådana däck? Hur ofta kör jag i 320km/h? Hmm ärligt talat aldrig.. Är väl kanske inte direkt kvinnlig i min bilkörning och gillar att dra på, men skulle inte känna skillnad på däck till däck när det gäller hastighet. Eller vad säger ni alla pojkar??

Women loves BMW
gu
98
guwib
525iA-94
kan ju erkänna att jag inte heller är ngt jävla proffs som ligger och tävlar dygnet runt.
har jobbat på däcksverkstad både med pb och tunga fordon lastbil , buss etc..

men så mkt vet jag att det verkar ligga en enorm prestige hos många att ha så dyra däck som möjligt helt i onödan..och då självklart också försöka rättfärdiga sina val av däck med att tex..bra grepp och massa annat nonsens..

alla däck har bra grepp i början?! vid vanlig vardagskörning så behövs inte däck för 2000lappar st.!
jag är inte ett dugg rädd för att pröva mina sunny vid ev toppfart..varför skulle jag??
för att dem är billiga?och?
de är ju godkända att sälja i sverige så så dåliga kan de ju inte va?+att hur ofta och hur länge framförallt ligger man/jag i toppfart?

men det är klart om man vill köra på gränsen speciellt då vid risk för vattenplaning,forcera "vattenpölar"på full gas på motorvägen.köra precis så det kanar lite- så kankse man behöver ett dyrare däck såklart men annars.. nej det tror jag knappast..

who´s the man?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Angående Nankang NS2 ett test från tyska tidningen Gute Fahrt (rakt citat):

"Der taiwanesische Billigreifen ist schlicht ein Sicherheitsrisiko. Auf Nässe völlig unkontrollierbar, dazu kommt ein Bremsweg jenseits von gut und böse, der im Ernstfall das Leben kosten kann. Ein ähnliches Bild bei Aquaplaning: Mangelhaft. Nur auf trockener Fahrbahn hält der Nankang einigermaßen mit, ist aber auch hier etwas schwammig."

Endnote
mangelhaft

En säkerhetsrisk och absolut inget jag skulle satsa på. Köpte i stället Fulda Carat Excelero som är ett däck i mellanklassen på Dåckonline och som ska vara riktigt tyst. Fick betyget "bra" och inte "bristfälligt" som Nankang. "Bra" räcker i alla fall till mej som inte är någon "superförare".
bi
59
bibi
523iA touring -98
Vem/vilka kör så man ligger precis i riskzonen? Finns säkert alltid någon, hur kör man själv om man ska vara ärlig??! Inte alltid som man borde kanske, men tror inte att ettpar däck kan hindra att olyckan händer. Eller??????

Women loves BMW
Jag tror att dom flesta någorlunda aktiva förarna märker skillnad direkt på ett regumerat skitdäck och ett dyrt kvalitetsdäck. Visst så är det så att ett bra däck kan rädda någon ifrån en olycka. Men det märker man ju inte förrän den dagen man behöver ha ett bra däck på bilen istället för det billiga skitdäcket man köpte för att man var snål.

Den kan vara det där bra däcket som ser till så att DU får stopp i tid när det cyklar ut en lite unge framför bilen. Det dåliga däcket kanske dödar barnet för att det har 10 meter längre bromssträcka. Bra däck betyder mer än vad många tror!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Citet GE: "Den kan vara det där bra däcket som ser till så att DU får stopp i tid när det cyklar ut en lite unge framför bilen. Det dåliga däcket kanske dödar barnet för att det har 10 meter längre bromssträcka. Bra däck betyder mer än vad många tror! "

Precis min åsikt. Som jag sa, jag är ingen superförare men ofta är det ju så att skillnaden på liv och död kan just vara ett par bra däck. Därför läser jag ofta tester och väljer bort de allra sämsta däcken när det är dags att byta.

Visst, tester kanske inte är att jämföra med körning i vardagen men man utför ju tester för att visa konsumenter hur däck reagerar i olika extrema situationer som man eventuellt KAN hamna i mitt i vardagstrafiken. Det är ju faktiskt då man måste kunna lita som mest på sina däck.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Sedan måste man ju räkna in livslängden på däcken också , ett lågprisdäck kan slitas väldigt fort och dessutom slitas ojämnt så det måste bytas innan mönstret är nedslitet.
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
"Hewi" om ett däck slits ojämt kan man nog inte skylla det på däcket och om nu lågprisdäcken från asien har hårdare gummiblandning,vilket dom förmodligen har,så lär det bli fler mil på dom däcken men med något sämre grepp som följd.Jag har monterat många däck och gjort en hel del fyrhjulsmätningar på jobbet och har aldrig sett att ett däck slits felaktigt utan att det varit felinställt på bilen.
bi
59
bibi
523iA touring -98
När jag skrev att om ettpar däck hindrar olyckan, menade jag ju att ettpar svindyra däck jämfört med ett bra mellanklass däck. Finns det skillnad om de är bra däck båda? Är den dyrare bättre? Tänkte då på att många köper dyra däck bara för att, utan att kunna utnyttja kapaciteten när det gäller bl a farten, att man kan köra typ 320km/h. Är de däcken bättre olycksförebyggande? Syftade på guwibs text..

Women loves BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.