AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.833

Tips vid luftning av 535 (mfl) !

__
260
__MiCkE__
750iA -89
Hej!

Tänkte bara bidra med ett litet tips. Hade väldigt svårt att
lufta min 535a, men en polare kom igår och föreslog den sk.
"heimlich manövern" dvs. att lämpligtvis en kompis (hehe) tar och
lutar sig över exp. kärlet och blåser in luft allt han orkar medans
luftskruven är öppen samt håller för dräneringsslangen så man får upp
trycket. Sedan precis innan han slutar blåsa stänger du luftskruven.
Fungerade mycket bra på min 535:a. Snabbt och enkelt.

(dock spottar din kompis kylarvatten några min efteråt)

Kom gärna med respons ...

MVH
Micke
__
260
__MiCkE__
750iA -89
Jag menar givetvis M30 motorn, som brukar vara svårluftad..

MVH
Micke
Det lät ju spännande. Tänk på att glykol verkligen är sjukt farligt.

Jag har faktiskt aldrig haft problem att lufta någon M30. Jag brukar ställa bilen med nosen så högt som möjligt och det hjälper att hålla bra varv på motorn.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
jo, det bör man vara medveten om, men om man spottar noga efterråt så är det nog ingen fara, man får ju inte vanligtvis glykol i munnen utan det kan ju ligga lite på sidan av locket bara ...
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Om man har ett extra kylarlock skulle man kunna modifiera detta och koppla på tryckluft. Borde på så vis kunna trycka ut all eventuell luft, så som _MiCkE_ beskriver, genom luftningsskruven.

Kan man göra detta med avstängd motor eller måste motorn gå med öppen termostat?
__
260
__MiCkE__
750iA -89
brukar fungera alldeles utmärkt med kall motor förutsatt att termostaten sitter korrekt monterad. detta sätt går väldigt snabbt och har alltid fungerat och kräver ingen efterluftning om man blåser 2, 3 ggr. bara man kompletterar med nytt vatten under proceduren då det försvinner rätt mycket..

MVH
Micke
__
260
__MiCkE__
750iA -89
modifierat kylarlock är ju snäppet högre i klass om man gör ett sådannt ;)

om man gör det med motorn igång kanske man kan få sig en kallsup om man har för mkt vatten i och motorn trycker tillbaka lite, vilket inte är så hälsosamt.

MVH
Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag brukar inte ha problem med just luftning av M30 motorn,går bra med att lufta bilen på vanlig p-plats :)
Tycker den är en av de lättare BMW motorerna att lufta(om man läser div inlägg).

Öppna luftskruven...varmkör med max flöde till värmepaketet,öppet kylarlock...Stäng kylarlocket+luftskruven stängs "av o till" när trycket börjar öka(ger sig självt naturligtvis ;))...Varva upp motorn till ca 2500rpm emellanåt så att du får lite cirk genom hela systemet o motorn blir varm så att termostaten öppnar...
Öppna luftskruven sedan lite grann då o då för att all luft ska försvinna varva gärna motorn en smula då o då igen...Varmkör en sväng,efterfyll(vid lämpliga tillfällen under proceduren)...Klart!

Men onekligen så verkar det ju vara ett till tips på hur man kan göra,men att riskera att få glykolblandningen i munnen låter ju lite vanskligt :)

Mvh Janne.
Re
111
Rert
e39 523
Brukar skruva bort luftskruv och kylarlock, sedan trycker jag på kylarslangen, då pyser luft ut ur luftskruven, sedan håller jag för hålet med tummen och släpper slangen, då suger han in vatten från expansionskärlet, bara att upprepa preceduren tills all luft är borta, snabbt och enkelt
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Finns många trådar om svårluftade bmw.Jag personligen har aldrig haft prob med luftningen av nån.Tror att ett problem ligger i vid påfyllnad,själv öppnar jag luftskruven och smeker i vätskan i ett jämt flöde.Om man däremot bara gluckar i den kanske i samband med en fet tratt som fylls till bredden så förstår jag att man får luft i maskineriet.

Mvh/Micke
__
260
__MiCkE__
750iA -89
egentligen om man tänker till lite grann så brukar det inte vara några problem.. tipsen är till för dem som kommer på sista minuten: "fan jag måste lufta kylsystemet, ska ju iväg om 5 min" :D
Om man gör som :Janne T: skrev så kan man inte misslyckas !!!!!!

Glykol är cancerframkallande , men vad är inte det idag.....

Billy aka Fantômas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.