AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.152

Import BMW Tyskland

danne26
Hej
Tänkte åka ner till BMW i Tyskland för att ev. köpa en bmw 328 om jag hittar det jag vill ha.
Och då är frågan:Om man köper direkt från BMW borde dom väl kollat mätarställningen och sånt-lämna garanti osv??Eller har jag fel?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När ni sitter och skriver avtal, precis innan du sätter din kråka, så ber du om att de ska göra en uppkoppling mot DIS och läsa av LCM, växellådsminnet (om aut) och nycklarna samt göra ett utdrag över bilens garanti/goodwill reparationer.

Då kommer du att se om något inte stämmer. Troligen har de rutiner för sånt hos en aukt. handlare.

______
Blogg:
Länk
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Du kan nog aldrig vara 100% säker på mätarställningen, inte ens hos BMW. Men du har nog störst chans att den stämmer - hos BMW. Garanti kan du nog förhandla dig till. Om de inte ger dig det så begär en fullständig test av bilen samt att de reparerar ev skador etc. Be att få se protokollet. Ofta så är de bilar som säljs hos BMW i mycket bra skick - annars skulle de inte ta in dem. Ring handlaren och begär att han skickar kopior på servicebok och Fahrzeugbrief. Kolla sedan att service etc är instämplat och ring den verkstad som gjort servicen och få det bekräftat samt miltalet de gjordes vid.

Glöm inte att andra märkeshandlare får in mycket BMW och även de kan man oftast lita på mätarställningen hos t ex: Toyota, Audi, VW, Ford etc. Jag köpte min 328 Cab hos en VW-handlare. Fick bättre service och respons där än hos många BMW-handlare jag pratat med.

Köper du hos en icke BMW handlare så får du sällan europatäckande garanti. Då kan du begära att bilen testas, lagas,servas etc hos en likal BMW-handlare i utbyte mot den garanti de lämnar till en tysk köpare.

Lycka till!

/Touchdown

danne26
Ok tack så mycket för tipsen..Letar på för fullt:)
//Cheers
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
De enda bilar som BMW egentligen helt garanterar är de man säljer under "Premium Selection".

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
Bilarna hos BMW har många gånger garanti trots att det inte står i annonsen så var det med min fars 530iA-01, Tyskarna måste lämna garanti till privatpersoner inom landet, det är därför en del annonser på mobile har texten: endast handlare eller export, så hör om just den bil du är intresserad av har garanti eller inte!

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.