|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har kanske en märklig fråga men jag tycker inte att det är nåt speciellt tryck i mitt kylststem när man känner på slangarna, visst känner man ett visst motstånd men inte kraftigt alls, bilen går ej varm och allt känns frid och fröjd, inget läckage eller pys. Men ska den ändå inte bygga lite tryck? Spelar ingen roll om motorn är avstängd eller igång. Samma sak. Någon som kan ge mig svaret på denna eminenta fråga ? MVH Micke | |
|
Det skall kännas ett tryck i slangarna när motorn är varm, men det är inte speciellt beroende på om motorn är igång eller inte. Kylvätskepumpen är endast en cirklationspump, ingen tryckpump. Om t.ex påfyllningslocket eller dess övertrycksventil inte håller tätt så kan man få liknande symptom. Motorn går gärna lite för varm samtidigt eftersom vätskan gärna kokar över om det är för lågt tryck i systemet. Låt en verkstad mäta upp trycket vid osäkerhet. FP |
|
|
"Trycket" behöver inte kännas speciellt tydligt, hade du däremot ofta haft stenhårda slangar så skulle det troligaste vara topplockspackningsläckage eller spricka i gods - så känn dig lugn. Mvh |
|
|
Ok.. för imorse när jag kom ut skruva jag av locket till exp. kärlet och då pös det ju så känns inte som att den läcker speciellt mycket! MVH Micke |
|
|
Låter inte som det är nån läcka, men locket kan funka som en backventil, släppa ut övertryck för tidigt men hålla tätt när systemet svalnar ner och det bildas lite undertryck pga detta. Ett normalt lock skall öppna vid ett övertryck runt 1,8-2 bar och släppa in luft vid ett ganska litet undertryck. Normalt arbetstryck vid helt varm motor brukar ligga på 1,4-1,6 bar, det innebär klart märkbart hårda slangar, om än inte stenhårda. Enklast är att skingra mystiken med en uppmätning på verkstad. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.