|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en liten fråga. Har haft "problem" med kylarvätskan innan så det gör mig lite orolig nu när jag ser att kylarvätskan har sjunkit betydligt från "mittstrecket" nu återigen. Är detta normalt efter att bilen varit avställd och ej körts på länge, eller skall kylvätskenivån fortfarande bibehålla samma volym? Tack för hjälp. | |
|
Det skall inte försvinna någon kylvätska. Varken när bilen används eller står still längre perioder. Bäst du får detta kontrollerat. Det kan vara allt från en lös slang till trasig toppackning. Det sista är inte bra alls. Trasig toppackning brukar resultera till att oljan och kylarvätskan blandas vilket reulterar i en grå smet. Skruva av oljepåfyllningslocket och kolla på undersidan av detta och ned i hålet. Lite lite grått klegg på locket kan vara normalt och kommer om bilen går många korta sträckor. Men det skall inte synas något klet om du tittar ned i hålet. Är det svart och fint där blir nästa steg att låta motorn stå på tomgång och försöka kolla efter läckage, som jag förstår det läcker det rätt mycket och då borde du se det på marken ganska snart. Om du kommer åt försök se om kylaren blivit skadad på något ställe. Har du tur vilket jag hoppas är det bara en lös slangklämma eller en slang som torkat. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Hej Fredrik Grejen är den att den har varit inne en gång tidigare just pga "försvinnande" kylarvätska. Man har då kollat igenom alla slangar, läckage etc och ej funnit några problem. Då fyllde dom bara på kylarvätska. När jag hämtade bilen från verkstaden och kollade kylarvätskan - var den för låg igen! Och då fyllde han bara på lite till framför mig. Han sade något om att "luftbubblor kunde bildas". Kan det ha hänt nu med? Tack tack. |
|
| Och det där med oljan hoppas jag verkligen inte att det är, trasig toppackning. Det borde väl verkstan ha upptäckt eller? Vad händer om man kör med något sånt då....? | |
| Hej! Som Fredrik säger skall inte nivån sjunka så du behöver fylla på glykolblandning, däremot ökar nivån i kärlet när motorn blir varm (expansionskärl) när det svalnar sjunker åter nivån till utgångsläget mellan max och min. Om du har locket borta från expansionskärlet och varmkör motorn på tomgång, "gasa" från motorrrummet via gasspjället lukta i expansionskärlet luktar det avgaser? Ibland så kan en mycket liten spricka i topplocket eller brusten packning vara mycket svår att finna. Be din BMW verkstad göra ett riktigt kompressionsprov börja där om du inte kan finna någon "pöl" under bilen...eller inne i bilen ta ur mattor känn om det känns fuktigt. Jag hoppas det är ett läckage. Vad som händer: Det är inte bra för motorn att få oljan spädd med vatten, måste åtgärdas. Kolla även hur avgasfärgen ser ut? Ser det normalt ut vid gasning eller är det extra "vitt" som kommer ut det vita kan tyda på topplocksproblem. Lycka till. Mvh Kent. | |
| Om bilen tagit in luft i kylsystemet så är jag ganska säker på att den kankompensera genom att trycka ut motsvarande volym vatten ur systemet. Börja med att kolla oljestickan och runt oljepåfyllningslocket som ovanstående talare nämnt. Ser oljan svart och fin ut så har det iaf troligtvis inget med topplocket att göra. Du kan sedan prova med att lufta kylsystemet. Det finns åtminstone en, troligtvis två luftningsskruvar som du kan öppna då du har motorn igång. Det kommer då spruta ut kylvatten ur luftningsskruven. Du ska hålla luftningsskruven öppen tills inga luftbubblor längre följer med kylarvattnet ut. När det är gjort kan du kompensera genom att fylla på med vatten i expansionkärlet (påfyllningsröret). Det här finns mer utförligt beskrivet under autopowers mektips, där för en e39, men det borde se ungefär likadant ut på en Z3 och det fungerar garanterat på samma sätt vad gäller luftningen. | |
| Under Mekartips - Termostat- och vattenpumpsbyte hittar du information om hur du luftar kylsystemet, det är inte svårare än att du kan göra det själv :) | |
|
Tack för alla svar! Jag har tagit med mig dessa tankar när jag idag gick och kollade bilen. Trots att kylarvätskenivån var låg körde jag en bra bit, och den var "imitten" hela tiden. När jag väl kom fram kollade de på nivån, de tog av locket när det hade svalnat lite och sen så fick ja sätta på bilen - vet ej vad de gjorde men det såg bra ut sa dom i alla fall. De fyllde sedan på lite till. De kollade även oljan och den såg också bra ut - inte konstigt med tanke på att jag gjort en oljekontroll för inte så länge sedan. Frågade även om det kan vara en trasig toppackning, men detta kunde de ej säga utan att kolla närmare på det. De tyckte dock ändå att jag skulle byta ut kylarvätskan mot ny, samt även byta ut bromsvätskan som såg lite "smutsig" ut. Hela kalaset skulle gå på 2000 kr. Dock om jag gör det tillsamans med min service 1 som jag även skall göra snart - 5000 kr. Detta var en auktoriserad bmw-verkstad. Men jag ska spana in läget, och se hur hur kylarvätskan uppför sig. Än verkar den vara snäll mot mig. Men annars får jag väl göra en utförlig kontroll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.