|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har en kontakt som ska ta hem en z3 från Tyskland, har det mesta jag vill ha, men tyvärr ingen servicebok! Då ägaren servat den själv och ej på auktoriserad verkstad. Vad tror ni om detta? Kommer bli problem att sälja vidare om man gör det någon gång, men bilen är fin och välskött. Behöver expert råd från er!!! Mvh Sandra. | |
| Jag skulle inte köpa bil utan bok och så är det väl för de flesta men tänker du behålla bilen resten av livet så.... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
bara det går att styrka miltal och att den är servad så tycker jag det är ok utan. men kan inte ägaren göra det så skulle jag inte köpa den, det är bara att köpa sig problem. räkna med att bilen värderas som mätarskruvad när du ska sälja den sedan. mvh Johan |
|
Tänkte ringa bmw och höra vad de säger, tycker säkert jag är en idiot, men vill bara kolla vad det innebär. Ska ta reda på mer info om bilen och hur ägaren skött den. |
|
|
Ska du sälja bilen i framtiden (vilket du med största sannolikhet kommer göra), kommer de få som är intresserade ha detta som saftigt skäl till prutning, vilket även du borde utnyttja. I så fall är det lugnt. Du ska inte betala likvärdiga pengar för en bil utan bok, än med, bara för att det sägs att bilen är i fint skick och är servad korrekt. Du skriver att du behöver "expertråd", vilket jag tolkar som att du själv inte är särskilt insatt. Känn efter vilken relation du har till din kontakt. Vill denne tjäna pengar (importfirma) eller vill denne bara hjälpa dig (släkt/vänner). Jag personligen skulle aldrig köpa en bil utan servicebok. Varför? För det finns uppsjöar av z3:or med serviceböcker i tyskland. Och en hel del i fint skick. |
|
|
Min kontakt är seriös, och har hållt på med det här ett tag. Han tar in den för att den är i så fint skick. Och priset är lägre pga serviceboken fattas, så det är inga problem med honom. Men du har rätt, Jonte, det finns ju fler att välja bland. Jag kan inte så mkt, men har ändå satt mig in i det här med fullt intresse, så jag lär mig hela tiden. Tack! |
|
| min bruksbil köptes ny servades med bok fram till 5000 därefter av mig själv så jag tycker själv att jag behärskar det här till en del MEN då jag sökte min Z3 då skulle det bara vara bok hela vägen fram men varför då? jo jag litar på mig själv men det finns ju ingen referens bakåt utan bok och tänk efter vad jag förstår så ska ditt köp leda till glädje inte som någon skrev tidigare köpa problem men det kan gå bra men förresten säljaren kan väl serva bilen först hos bmw så du får åtminstone en stämpel innan köp så får du ett slags bevis hur fin bilen är om det verkligen är den du vill hamvh Uffe/bildock | |
|
Du ska absolut INTE köpa utan servicebok. Visst,priset kanske blir lägre men bilen går inte att avyttra senare i Sverige. Redan att det är en importbil tar bort en del av presumtiva köpare och sen ingen servicebok på det gör bilen helt ointressant i nästa led. Leta vidare,finns gott om fina väldokumenterade Zätor och väntar på dej. Lycka till. MVH/ Min Coupé Länk |
|
|
Tack för alla råd! Har bestämt mig för att inte ta den, det är inte värt det. Letar vidare... |
|
|
det alldeles för många som tycker att du inte ska köpa den med i mitt tycke mycket kloka och förståndiga råd och väldigt förståndigt av dig att inte ha för bråttom,du vet devisen att den som lyder ett gott råd o.s.v. det kan vara lite jobbigt att leta men å andra sidan är det väldans skoj det är Du som har pengarna som säljaren vill ha utnyttja den sitsen till fullo! och lycka till bilen finns var så säker! mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.