|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag fått hem min sänkningssats och de nya sommarfälgarna står bara å väntar, så till påskhelgen e de tänkt att bilen ska ändra lite... Men till saken: Finns det någon vänlig själ som kan ge en arb.beskrivning eller åtminstone tips angående bytet av fjädror runt om på en e38:a? Har kollat här på forumet vad för information som finns, inkl. mekartips, men skulle gärna se att en arb.beskrivning från början till slut fanns att tillgå just för e38:an ang. detta. Kommer nog att ha hjälp av en yrkesmekaniker, men iaf... något jag bör tänka på, något som är speciellt, någon som lärt sig av misstag? Ja, vad som helst som kan hjälpa är uppskattat... | |
|
Med lite logiskt tänkande och sunt förnuft kommer man långt. Undvik ta loss delar i onödan, var försiktig med broms slangar samt diverse ABS, LAD, EDC och vad allt annat kan finnas.. Undvik att använda den öppna änden på fastnyckeln, använd helst 6-kant hylsa om det rymms annars ring-änden på fastnyckeln. Ha ett passligt bräckjärn/ringjärn och storhammarn nära till hands. Börja idag med att spraya in allt du ser med CRC eller liknande rostpenetrerande olja, samma sak imorgon och dagen efter.. Och kanske det viktigaste av allt, HA ORDENTLIGA PALLBOCKAR PÅ ETT ORDENTLIGT UNDERLAG PÅ ORDENTLIGA PUNKTER PÅ BILEN! Blev nära nog mosad för några år sen när jag och en kompis skulle byta växellåda på hans fina Taunus.. Inte kul.. Ta tillfället i akt(ern) och knäpp en massa bilder och ladda upp till mektips här, skulle säkert gynna nån i framtiden. Lycka till! |
|
|
Utrymme och verktyg borde inte vara några problem... Kamera har man ju oxå så man kunde ju faktiskt försöka ta bilder... men så har jag tänkt många gånger förr, men sen när man är mitt i det glömmer bort sig och vill bara se resultatet=) Annars var det nog vettiga tips! Tack! Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Kan vara ett lite bökigt jobb, eftersom baksäte och ryggdyna måste plockas ur, liksom hatthyllan för att komma år fjäderbenstornet. Fjäderkompressorer är troligen ett måste när du monterar om de nya fjädrarna inte är avsevärt kortare. Va försiktig vid användande av våld, lätt att missa eller slina och skada saker. Ett långt järnrör och en kompis kan vara bra att ha till hands för att trycka ner bakre länkarmen för att vinna någon centimeter. /Kristian |
|
|
Hej, Hittade några länkar med fotobeskrivning på e38.org Kanske kan vara till nytta. Länk Länk |
|
|
Powertoy-> BRA länkar! Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Länk Här är en med lite bilder också. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Länk På nästa sida fanns bakre partiet också //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Tack alla! Tror nog ja ska klara mig vid det här laget... kan hända det blir till å sänka fram redan idag...=) Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
De flesta som byter (inklusive mig) verkar ha problem med nedre fjäderbensfästena bak. Kapillärkraften drar in fukt mellan bussningen och hållaren vilket orsakar rost. En bra, liten avdragare kan vara bra att ha redo. Se även: Länk |
|
|
Nu är fjädrorna under bilen... men självfallet orkade man inte dokumentera, förutom 2 foton med mobilen på när halva inredningen ligger utspridd i bilen... =) Nedre fästen bak var ett problem, bankade länge innan gasen åkte fram, men sen gick det enkelt, så vi tog till gasen direkt på andra sidan... tur att e38 till skillnad från e39 har gjutjärn å inte aluminium så det går bättre att värma... Det blev jävligt bra för övrigt måste jag säga. H&R´s sats till 728:a funkade riktigt bra fastän jag egentligen skulle ha viljat ha Eibach. Blev inte alls stötigt eller så och sänkningen blev riktigt lagom. Inte för lågt utan bara lagom, iaf med mina fälgar... ...va nöjd man kan bli =) |
|
|
Är det inte enklare att släppa ner bakvagnen vid byte av fjädrar bak (än att riva halva inredningen? Mvh Christian |
|
| CKamondi-> Ok, lite överdrev jag väl kanske, de va väl inte riktigt halva... men en hel del ska bort innan man kommer åt övre fästena bak, vilket e ett måste... | |
|
Att värma på de nedre fästena är helt onödigt, en liten avdragare räckte fint för mig(benen hade suttit sen 88). Skruva tillbaka bulten som du just tagit loss, fast bara några gängor in, sen hänger du dit avdragaren runt benet och spänner upp den mot bulten, sen är det bara att skruva. Jag bankade länge innan jag kom på denna lösning, sen gick det galant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.