|
|
|
|---|---|
|
Spanar efter en fräsch, nyare bil och har fallit lite för en viss Alpina B8 -96. Dessvärre vet jag inte mycket om denna bilen. Någon med lite erfarenhet som kan berätta lite? Finns det något välkänt problem med B8'an? Reservdelsmässigt, har den samma delar som ex M3 E36? (hjulupphängning etc) Servicekostnader och liknande, skjuter dom i höjden? Är det värt den ekonomiska skillnaden mellan M3 E36 och Alpinan? Tacksam för era synpunkter! | |
|
Här Länk och här Länk finns lite att läsa. ___ //Ulf |
|
|
B8'an är mycket rolig :) Den du tittar på har tyvärr styling och annat, men sådant går att lösa! Reservdelsmässigt är många saker från BMW sortimentet (inte nödvändigtvis från M3), men det finns bra sajter som diskuterar sådant. Huruvida det är värt skillnaden eller inte är upp till dig, den du tittat på är väl den för 215' på blocket gissar jag? Det är ett ganska stort gap mellan motsvarande M3, men å andra sidan, det är en unik bil (en av c:a 200 existerande) som har andra egenskaper än M3. Mitt råd är att du provkör en B8 och avgör hur mycket leendet på läpparna får kosta :) /Marcus |
|
|
Hej! Ett välkänt problem med B8 (och B10 4.6) är väl toppackning. om det inte är bytt så är det nog klokast att byta(hellre för än senare) preventivt, då brusten toppackning kan vara otrevligt på dessa motorer... MVH: Sakke |
|
|
Hur pass "känt" är det felet egentligen? Jag har faktiskt bara hört talas om det vid två tillfällen, en av gångerna via en tråd på M5Board... |
|
Gemini__ |
Rejäla doningar iaf, minst sagt =) Se bild nedan: Länk |
| Att byta ovanstående är förresten inte såå roligt, har för mig att det var tvunget att plocka ur motorn helt ur bilen (då den blivit ditsatt med skohorn) och att grabbarna på M5Board räknade med c:a 30k i arbetskostnader (minnet kan svika något)... | |
|
För två år sedan när jag tittade efter B10 V8 så hade ungefär 8 av ungefär 25 bilar på mobile utbytesmotorer och ofta var det gjort vid ganska låga miltal (kring 10.000 mil). Vad som var anledningen till alla motorbyten vet jag inte men då detta varit upp till diskussion i olika trådar så är det i regel toppackningarna som verkar vara en svag punkt. ___ //Ulf |
|
|
Oj vad många svar! Bättre respons än väntat :) Japp det är den på Blocket för 215 som jag tittat på. Dock har jag fått höra att en bekants bekants bror eller nåt sånt sitter på en och funderade på att byta upp sej. Där går nog fixa till ett vettigare pris än den på Blocket isf. Ska läsa på lite mer nu, och återigen tack för svaren! |
|
|
Det finns en hel del att läsa, helt klart :) Lycka till (och hör av dig om du vill ha en åsikter om något specifikt objekt!) Jag har en totalt oanvändbar sida med fakta om B8'an och min bil specifikt på Länk om det kan hjälpa dig något! /Marcus |
|
| Enkul bil, men den kan liksom M3 an bli hur dyr som helst att hålla. Vanlig service är kostnadsmässigt jämförbar med en 540, bromsar, koppling o annat som är alpina är dyrt. Motorn kan rulla många mil utan problem, kolla bara att oljepujmpen inte håller på att lossna. Det som däremot är viktigt är att du köper en av de senare exemplaren med alusilblock, annars finns det en risk att du råkar ut för samma som jag, nämligen att nikasien börjar släppa = omborrning av blocket = dyrt. | |
|
Ajajaj, saker jag inte alls vill höra? Nikasil som kan börja släppa? Jag hoppas verkligen inte att det är ett standardfel utan att du är en av de stackars få? Sedan är det antagligen inte särskilt lätt att få tag på någon av de senare exemplaren då utbudet är ganska begränsat ;) /M |
|
| Är nog en av de stackars få, bilen fick några tankar svavelrik öststats bensin för några år sedan. | |
|
Hei! Det där med toppackningar nämns i olika sammanhang och bl.a på M5board har jag sett at det benänms som en känd svag punkt på dessa motorer. Men iom att bilarna är tillverkade i så låga serier så blir det ingen pålitlig statistik av det, å andra sidan gör ju detta också att rel få antal av samma fel blir "vanligt". 30k är nog överdrivet....men gör ett sök på m5board.com /bmw alpina forum.... däremot minns jag att haveriet som resulterade i ett av fallen hade kostat gott över 10000eur att laga.....så 30000kr är kanske billigt likaväl? MVH: Sakke |
|
| Tyvärr måste hela motorn ut för att byta toppackningarna, därav kostnaden. Alpina rekommenderar att man använder sig av metallpackningarna till M5, däremot har de inte kommit med rekommendationen att i förebyggande syfte byta, så problemet är nog inte så akut. | |
|
Varken Alpina själv eller Jarls rekommenderar att man byter topppackningen. När jag kollat med dem På Jarls ansåg dom det som en skröna och hade inte sett nån 4,6 B10 eller B8 med problem. |
|
| Problemet finns uppenbart eftersom Alpina själva rekommenderar att man inte använder sig av deras toppackning vid ev byte.Men som sagt det verkar inte vara något standardfel utan snarare bra att byta ifall motorn ändå är ur bilen. | |
|
Är det verkligen från M5 som man rekommenderar då? Det jag har sett var väl en packning taget från X5'ans 4,6 litrare? Kan iofs vara exakt samma del kanske, vad vet jag? ;) |
|
| Det är M5 ans, har själv fått infon från Alpina. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.