AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
751

Ännu en fläktkopplings fråga

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej nu behöver jag hjälp igen :)
Det är så att min bil har alla de symtomer som en bil med dålig fläktkoppling har, tempen är helt som den ska vara när man kör och när man står still tex vid bilköer går den upp ett steg från mitten, alltså mellan mitten och det röda. Jag började med att byta fläktkoppligen mot en som jag hittade på självplocket skroten men problemet kvar stod. Gick in till skroten och köpte en som enligt dem ska vara bra, monterade den idag allt gick bra, den gick upp snabbare än vanligt till normaltemp och håll sig där under körning. Men när jag ställde den på tomgång cirka 5-10 började den krypa upp mot nästa streck.
Nu till frågan:
1.Kan det vara så att det är även fel på den nya fläkten??
2.Ska tempen alltid vara i mitten även under längre tomgång??
3.Sen var det så att den nya fläcktkoppligen som jag köpte hade även fläktblad med men den såg inte likadan ut som den jag hade på den gamla. Den nya hade fler och tunnare blad. Tror ni att det kan göra någon skillnad på kylningen??
4.Och hur kan man se om en fläktkoppling är hel eller inte??

Blir jättetacksam för alla svar jag kan få då jag tänkte lämna tillbaka den fläkten som jag köpt på skoten om det verkligen är den som det är fel på.

Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;)
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Ingen som kan hjälpa ??

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
tror på fläktkopplingen i alla fall...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
fläkten ska gå trögare att dra runt när den är varm,annars är den slut (på olja)
finns under mektips

Länk
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Oki så om en fläktkoppling är fullfrisk kommer aldrig tempen att gå upp över mitten streket?? även om man kör den på tomgång ett tag??

Visa användare
2.660
dicka o
stämmer bra det...

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Oki gick till skroten idag och bytte fläkten. Den nya såg mycket bättre ut och verkar fungera, har inte hunnit testa den fullt ut men när motor var varm varvade jag bilen till 2000 varv och då hörde man klart och tydligt att fläkten gick igång. Hoppas denna funkar. Har blivit proffs på att byta fläktkoppling nu:)

Visa användare
2.660
dicka o
hoppas det löser sig,den här gången daddycool...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.