AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.608

Hur justerar man camber på en 130?

al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Är det någon som vet om det finns någon möjlighet att justera camber på en standard 130. Om det inte går (vilket jag misstänker) är det någon som vet vad exakt man behvöver byta samt nåt tips om var man kan köpa det som krävs för att få mer camber.

Som vanligt väldigt tacksam för era svar! :-)

Mvh Mats
Ku
109
Kunta
120d -06
för att justera cambern fram så behöver du nya topplagringar. bak kan du justera lite genom exentriska bultar som sitter på bärarmarna. hur mycket vet jag dåremot inte.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Okej, tack för infon, du vet inte var någonstans man köpa dessa "topplagringar" Brukar alltid vara svårt att hitta grejer till 1-serien, i synnerhet 130, då bilen iaf hitills har varit lite för ny/ovanlig.

Mvh Mats
Ku
109
Kunta
120d -06
jag har inte en aning men varför ska du justera camber ska du köra med den på bana eller? i så fall ska du skaffa en topplagring som det även går att justera caster med så bilen styr lite bättre
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Okej, då får jag hoppas att någon annan kanske vet något. Det hela är till för bankörning, stämmer bra. Vidare har jag förstått att det är särskilt viktigt med negativ camber när man kör med R-däck.

Ku
109
Kunta
120d -06
helt rätt r-däck behöver mycket negativ camber för att funka bra vi kör på våran långloppsbil bort 5 grader negativ camber men det är på tok för mycket på en gatbil jag har hört att neråt 2.5 grader kan funka innan det börjar äta för mycket däck på insidan
Våran m3 kommer vi köra 3,5 grader fram och 2,5 bak i år. Vet andra med m3 som kör den inställningen och det fungerar bra och äter inte däck på insidan.
För att kunna justera cambern bak behöver du montera stag då du inte kan justera så mycket orginal (om nu inte 120 har mer justermån än m3)

Kolla tex med stötdämparexperten om dom har topplagringar till din bil eller så vet Pelle kanske någon annan som har, hälsa från Petter
Ku
109
Kunta
120d -06
du kan inte gämföra bakvagnen på en m3 oavsett moddel mot e87:ans bakvagn den e totalt olik men om orginal justeringsmöjligheter e tillräckliga låter jag vara osagt
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Tack Kunta och tack Petter för tipsen!

Är det någon annan som hittat delar till våra kära ettor någonstans, så får ni gärna fylla på! 1-serien börjar ju bli rätt vanlig nu, så det borde ju komma en hel del eftermarknadsprylar till den också i synnerhet i Deutschland!
Kunta
Självklart vet jag att m3 och e87:ans bakvagn inte är lika men jag skulle bli förvånad om e87 skulle ha större justermån på cambern bak än m3. Därav tror jag man måste montera stag för att kunna justera cambern, men jag kan ha fel.
or
725
oreo
323i -85
Jag har hittat Camberplates till 130i här: Länk

Någon som vet vem som säljer Intrax delar i Sverige?

//Örjan C
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Bra jobbat Örjan!!

Jag har ingen aning om man kan köpa delarna i Sverige, men jag har dragit iväg ett mail till dem så får vi se, går ju säkert att de skickar grejerna till Sverige.

Mvh Mats
or
725
oreo
323i -85
Sökte runt litet och hittade Intrax hos SCM Engineering Länk

Några har också nämnt att Sandtler Länk kan ha dem

//Örjan C
Ku
109
Kunta
120d -06
hör med Länk han e återförsäljare för intrax i sverige
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
uppar en gammal tråd, någon som vet hur mycket man kan ändra bak? börjar slita lite väl mycket på insidan nu efter sänkning!
Jag har 1.5 neg camber bak på min 130 vilket är max vad som går att justera original.Fram har jag topplagringar från millway ca 2neg camber där.

Vad jag vet finns inga camberstag bak till ettan än men SAmuel på millway hade iaf börjat tittat lite på det,så det kanske dyker upp snart.ÄR det nån som vet nån som säljer det så hojta gärna till.

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
det kanske inte går att fixa mitt någe sånär, går det göra något åt det eller är det bara skaffa nya däck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.