AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.431

Är det för svårt att byta länkarmar och stötdämpare själv?

Hej

Min 525:a är i behov av en liten renovering i framvagnen. Delarna var rätt slitna innan men efter den fått smaka på en trottoarkant rätt hårt är det hög tid. Ena stötdämparen läcker lite och ena stabilisatorstaget är lite böjt. Bussningarna i casterstagen är slitna och jag tänkte byta hela stagen för säkerhets skull ifall de är snea. Förmodligen de främre länkarmarna också.
Jag har läst att det ska vara svårt att få av länkarmarna utan att skada dem, men om jag köper nya är bara monteringen problemet. Men är det egentligen svårt att göra? Jag är hyffsat van vid att meka men jag har aldrig gjort nåt sånt här förr.

Jag har sökt rätt mycket om stötdämparbyten men jag tycker mig inte få svar på frågan. Är det möjligt att göra det själv om man skaffar såna som trycker ihop fjädern, t ex från biltema? Är det fler specialverktyg som behövs? Är det nåt mer än dammskydd som behövs köpas till? Jag tror inte jag behöver nya lagringar iaf.

Jag har sett att på ebay Länk ligger priserna på ungefär hälften av de svenska och där finns det mesta man behöver. Men är det nåt att ha? Jag är inte ute efter de värsta grejerna men jag vill inte heller ha nåt skit som man måste byta ut efter ett år igen. Stötdämpare kanske inte är så bra att köpa av nån no-name-sort, så det kanske är bäst att köpa riktiga grejer då?

Hoppas ni orkat läsa igenom det
tack på förhand
tjena korven. har du mekat innan kan du gör allt detta du beskriver själv.
ta av hela fjäderbenet sätt sen på fjäder hållare sen är det bara att skruva
av delarna låt hållarna sitta kvar tills du monterar ihop det igen.
det andra gör du när fjäderbenet är borta. ta det lungt så är det inga
problem.
Det skaru klara. Har själv bytt ALLT i framvagnen som bussnignar. länkarmar, krängare, stötdämpare, fjädrar mm mm. De är lättmeckat dock sitter grejorna oftast rätt bra :) Ett rör som du kan häva med och använda med spärrskaftet så du får mer moment är ett måste! :)

Jag använde sen biltemas fjäderspännare för att montera ned fjäderbenet. Funkade kalas. Tips sen innan du hivar ned nya dämparna är att hälla ned lite olja i fjäderbenet. Ska va bra för friktionen och värmeutvecklingen :)

Lycka till! De är inte svårt bara jobbigt :)

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Tack för svaren
Detta låter bra

Är det någon som beställt sådana här delar från ebay eller liknande?
Jh
53
Jhoony
520i -97
Japp, jag beställde mina casterstag härifrån: Länk . Tog ungefär en vecka innan jag fick grejerna och i det ingår tiden det tog för banköverföring.

Jag har kört ungefär 800 mil med mina nya casterstag hittills, och so far so good.

Om du har funderingar på hur man byter casterstagen kan jag skriva ihop en liten guide.
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
Som sagt, det är inte så svårt, men man ska nog ha lite tålamod med, sitter oftast fast ordentligt.. En "gaffel" kan vara bra för att få bort grejjorna. håller på med det på en 7a nu. Allt i framvagnen är snart bytt, Gummi kuddarna som fjädern vilar på brukar ofta vara kassa. Sen är det nog dags att göra en framvagns inställnig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ta en titt här Länk för lite info kring byte av stötdämpare och fjädrar. Ganska okomplicerat men det enda som kan ställa till det är den gängade locket som håller fast dämparen i benet. Sitter oftast fast så in i... Skruvstäd, stooor rörtång och ett lååångt rör så ordnar det sig dock.

Har själv bytt både övre och undre länkarm på båda sidorna och det var inga problem. Eftersom det är stora muttrar och skruvar samt det suttit där sen bilen byggdes och rostat fast sig så där lagom så brukar det underlätta med bra 6-kant hylsor, långa t-handtag och gärna rör som förlängare. Dock är det trångt på vissa ställen men ganska okomplicerat det också.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köp nya dämpare som kompletta fjäderben, kostar obetydligt mer och du slipper försöka få loss dämparinsatsen...

Mvh
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
Den lossar bara man voldar med hammaren på muttern, sen sätter du fast fjäderbenet i ett skruvstä, en ordentlig rörtång, sen är det borta. Om man mekar så ska inte allt lossna lätt, då är det ingen match.
bmw-slangen: Mycket fin beskrivning. Kommer komma till användning.

Jhoony: Tack men det behövs kankske inte :)

Jag har kollat runt på olika ställen och de flesta tar över 1000 för en stötdämpare. Finns det några billigare alternativ bortsett från biltema?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Var kan man köpa nya dämpare som kompletta fjäderben och vad är priset.

Mackan
Som kompletta fjäderben? Du menar Coilovers? Finns KW mfl på ebay samt Forza har till överpris om du har pengar över :)

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag hänvisar till rob_t_j72 inlägg.
Om jag förstått det hela rätt så menar han ett fjäderben med dämpare och utan fjäder, fjäderbeenslagrind mm.
Tänkte mest att det verkar smidigt så man inte behöver ta loss den gamla dämparen, kan ju sitta ganska hårt.

Mackan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag köpte Sachs-dämparna från Motor Nord: Länk
Totalt (dämpare + frakt + fjäderunderlägg + genomslagsskydd + gummibälgar) blev det 3834:-

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
$Marten:

Jag kollade på flera "mindre" ställen i Stockholm, bl.a. i Bredäng,
Svenska Avgasrör AB
Bredängsv. 235,
127 32 SKÄRHOLMEN
08-88 19 64
08-88 19 82

Vet inte om de fortfarande säljer stötisar, det var genom gulasidorna jag hittade dem med flera...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var själv i stötdämparsvängen för något år sen då det var dags för nya till 535i E34. Själv sökte jag länge men fastnade för Sachs Super Touring gas/olje-dämpare (kostade då 1129:- per styck hos AutoExperten här i Malmö).
Sen när man byter dämpare ska man samtidigt passa på att byta slitagedelar som fjäderunderlägg, genomslagsskydd, dammskydd och diverse brickor medmera.
Tack för alla svaren...

Är det någon som vet nåt om GE motorsports Lip Mesa dämpare?
De kostar 675kr/st, är det lågbudgetkvalite?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.