AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.677

Hur kolla om man har eluppvärmda speglar?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!

Hur kan man enkelt kolla om man har eluppvärmda backspeglar?

Anledningen till frågan är att glaset börjar bli lite svagt missfärgat och nytt glas för speglar utan värme kostar drygt 200 medan ett uppvärmt (värmdelarna sitter ihopa med glaset) kostar dryga 500 SEK. Och glaset är inte så dåligt så jag tycker det är värt 500 sek men väl 200 (men jag kanske ändrar mig).
Speglarna går att justera elektriskt och är orginal.

Jag har läst min utrustningslista och jag har eluppvärmda spolarmunstycken och elvärme i framstolarna (syns ju även på knapparna) men det står inget särskilt om värme i speglarna. Kom det i paket eller var de enskilda val?

Bilen är min tysksålda 325i cabrio -94.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Leta upp en kolsyresläckare. :-)
Nej, skämt å sido, att du inte passade på i vintras.
Man blir ju inte direkt klokare på ETK heller. Länk

///Micke
Min cabrio Länk
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Slå på bakrute värmen och känn på spegeln med handen, efter några minuter känner du att den är ljumen (om du har uppvärmning som fungerar)
Tozzy:
Nej!
Spegelvärmen är på i olika verkningsgrad hela tiden beroende på temperatur, nystartad bil osv.
Tex, du startar när det är -10 grader, då går dem på 100% en viss tid för att sedan kanske gå ner och ligga på 50%.
En kylig höstkväll så ligger dem och bränner på kanske 5% för att hålla bort imma.
Allt ser alltså helt automatiskt.

///Micke
Min cabrio Länk
Du känner värmen med handen även vid 12-14 graders värme. De ligger alltid på och styrs INTE av bakrutevärmaren. Känn på glasen kvällstid, de är inte ärskilt många plusgrader kvällstid just nu.

Annars ser du det om du plockar av glaset, 2 sladdar är anslutna till baksidan på spegeln.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Funktionen är alltså aktiv hela tiden, men vid högre temperaturer så ligger inte värmen på.

Kör in spegeln max vänster eller höger beroende på vilken det är och lys in på baksidan för o kolla om de sitter sladdar anslutna eller inte.

Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Eftersom bilen bor i garage med +15 så får jag nog prova wendtans sista tips med att ställe spegeln i max ytterläge och lysa in och kolla efter sladdar.

Är det svårt att montera ut själva spegeln utan att ha sönder den? Sitter den med clips eller limmad eller?

Tack för hjälpen så här långt!

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
På E46 sitter det en låsring man måste frigöra innan man drar spegeln utåt tills den snäpper loss. Kommer inte ritkigt ihåg om systemet är detsamma på E36 eller om den bara sitter med clips där. Jag kommer dock ihåg at man får ta i tills det känns som den tänker gå sönder innan den släpper. Men lys in med en maglite eller liknande så ser du med högsta sannolikhet om det sitter en låsring eller inte. Den kommer man normalt åt underifrån.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.