|
|
|
|---|---|
| Har en 4,4 från -03 som gått 6600 mil. Tycker att det blir ett otrevligt ryck när man trycker på lite för häftigt med gaspedalen från stillastående. För att få en behaglig acceleration måste man först känna in "dragläget" och sen ge gas. Ska det vara så eller kan det va något som är slitet mellan motor och automatlåda? Det är samma sak om man under färd släpper gasen för att sedan tvärt ge mycket gas igen. | |
|
Hade ett liknande problem med min 4,4 -04. Jag har nu bytt växellåda och problemet är borta. Inte så kul men man får deala hårt med BMW. Det smällde till hårt när man nästan stannade vid rödljus men ångrade sig och la på gas. BMW trodde mest på en omprogrammering av lådan men pga ett missöde vid programmeringen valde man att byta låda. Smällarna är borta. Tyvärr kvarstår ryckig gång vid ca 1200 varv vilket bmw påstår är en konstruktionsmiss. Dom grubblar på det problemet just nu. Hoppas att det finns en lösning även på det då 1200varv stämmer ganska bra med 50km/h...irriterande!!!! /Jari |
|
| jag var helt inne på glapp i drivlinan men det var nog inte så utan nåt i lådan.. | |
| ok, då kan det alltså räcka med en omprogrammering. Tack för svaret! | |
|
Ja, förhoppningsvis så gör det det! Felet är alltså att lådan kastar i ettans växel vid fel tillfälle, detta kan kringås vid en omprogrammering, lycka till |
|
| Är det någon mer i panelen som har erfarenhet av omprogrammering eller nollställning av styrdatorn till automatlådan? | |
Ras.mus |
Har precis samma symptom. Jag får smyga ner gasen några centimeter och motorn varvar upp som den ska men då slängs växeln i och det blir ett litet ryck. Trycker jag ner gasen fort blir det ett ännu hårdare ryck. Har någon försökt omprogrammera och lyckats? Är det LÅDAN eller är det kanske x-drive-systemet som spökar? |
Ras.mus |
Tycker mig märka att motorn svarar lite långsamt nu när jag provat lite mer. Alltså, trycker jag snabbt ner gaspedalen en bit och sen håller den stilla tar det en halv sekund, sen kommer motorn igång och varvar upp och bilen drar iväg med ett ryck. Det funkar likadant utan last, alltså i neutral eller P. Motorn reagerar en halv sekund efter att jag tryckt på pedalen. Idéer? |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Man får inte glömma att bilarna inte är racerbilar i första hand även om man har en iS. Det är minst 2400 kg som skall slungas iväg och om man gjorde programmeringen för "häftig" skulle slitaget öka. Sedan finns det ju en mekanisk tröghet (massa) i "systemet" som skall omvandlas till rörelse. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Ras.mus |
Jo, men när det ena stunden behövs 3-4000 varv för att flytta sig någon centimeter i taget på plan mark och fem minuter senare räcker med 1000 varv för att rulla upp i 10km/h så är ju något fel... :-) Har läst på lite på amerikanska forum och det verkar helt klart som en omprogrammering behövs. Det finns service bulletiner mm om problemet och som vanligt är det "om kunden klagar så fixa det, annars håll käften o spara pengarna" Så det blir väl att åka in om och visa upp bulletiner osv, påpeka att det är så och be att få det gjort. Ibland undrar jag dock hur kunniga de är på verkstäderna. Någon som har bra tips på verkstäder i västra skåne som gör sånt här? Som har intresserade meckare som kan sina datorer osv? Nu har jag ju garanti osv eftersom den är köpt på firma så de får ju försöka först. Men för framtiden? |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du har need for speed i malmö, Theanders i Lund, Förenade i Malmö, i helsingborg finns det två ställen. Just take yr pick :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.