AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
650

Autopower -statistik över sålda bilar

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Många BMW köps och säljs via Autopowers medlemmar. Blocket och bilpriser.se finns som viss referens men jag får uppfattningen att flera av medlemmarna anser att den undervärderar marknadspriserna. Kan man inte inom forumets ram offentliggöra statistik på bilaffärerna? Det finns ju som en option på "min sida" att lägga in köp resp. sålt pris. Efter några hundra inlägg så blir det plötsligt en verifierad källa att söka i.

Vad tycker ni, en tokig idé?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror de flesta ansver att sådan typ av information är "privat". Ungefär som i stil med vad man tjänar...
Men idén är god. Kanske kan man mata in uppgifter i ett anonymt register? Problemet är väl att det kanske finns folk som vill manipulera ett sådant register för egen vinning.
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Anser man att informationen är så privat behöver man inte dela med sig, att manipulera registret kan alltid ske, men det finns ingen större vinst med att göra det. Vi är ju alla intresserade av de faktiska marknadspriserna. Här skulle man dessutom kunna motivera var för man köpte/sålde till ett högre/lägre pris än utgångspris/blocketpris eller liknande ger som norm.
Clutch, risken är nog betydligt större att ägarna övervärderar sina bilar eftersom kanske 50% av de utannonserade inte har något större intresse att sälja....? Stämmer procentsiffran tro eller är siffran ännu högre? Vore klart intressant med en sådan databas. De priser jag får reda på inofficiellt är i regel betydligt lägre än annonspriser fö.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.