|
|
|
|---|---|
Slajf |
Hallojz! Ska snart inhandla en hel del produkter, nu när våren/sommaren närmar sig! Produkter som jag är ute efter ska behandla lack, rutor, fälgar och invädnig instrumentpanel. Vilka produkter ska jag satsa på ? P.s har hört att Lahegas Easy Shine ska vara effektiv mot sot/asfaltfläckar som bildas under tröskel... stämmer det ? Mvh Adde |
| Tire shine för däcken. Så dom blir svarta å fina | |
|
för rutor tycker jag att vanlig glas-puts är klockren och för den invändiga rengöringen tycker jag att vanlig allrengöring är helt ok. Funktionellt och ekonomiskt. För lack o fälgar finns det ju en uppsjö av produkter, beror helt på vilken prisklass du vill ligga på (och vilket resultat du vill uppnå). |
|
Slajf |
En fråga! Lahegas Easy Shine stämmet det att den ska vara effektiv mot sot/insekter/asfaltfläckar och göra bilen glansig!? |
|
Jag brukar alltid ha med mig pengar till den som handtvättar bilen! |
|
|
Köp billiga 5 kronors svampar och släng den efter varje tvätt. Ett bra bilschampo, kör själv med Sonax som jag tycker funkar bra. Har dock lackbehandlat bilen och tänker gå över till det Lahega schampo som firman rekommenderar. Enligt honom är även BMWs eget ett mycket bra schampo. Ett sämsskinn att torka bilen med efteråt. Skrapa är inte bra, mycket större riskt att eventuella gruskorn gör riktig skada. Inuti skall du bara dammsuga och torka rent med en fuktad trasa. Inga cockpitshine svampar eller annan blank smetig dynga. Lahega har ett däckglansmedel som inte blir så porräckelblankt. Däcken ser istället ut som de vore helt nya, precis som det skall vara. Men med de nya priserna i Tvätthallen kommer jag förmodligen att göra likadant som steaman. 40 kr till och så slipper jag själv stå och slabba. Ganska enkelt val. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
BMWs "egna" bilschampo är väl just Sonax. Svamp, schampo, hink och ett sämskinn kommer man långt på :) |
|
| avfettning då??? | |
|
Har alltid följande i bagaget: - Sonax glans-schampo: skonsamt utan lösningsmedel och ger en fantastisk finish på vaxade bilar. - Två sämskskinn (syntetiska): ett för lacken och ett för övriga ytor så som instegslister, a, b, c-stolparna, insidan på bagageluckan mm mm - Två tvätthinkar: en för schampot och en för att blötlägga sämskskinnen - Sonax silikonskrapa - Några microfiberdukar för rutorna samt inredning Detta passar mig utmärkt för en vanlig normaltvätt. Ibland fräschar jag upp däcken och listerna, då använder jag Vinyl & Bumper care från Autoglym. Gnid in listerna och torka av med en frottéhandduk. Däcken gnider jag in med hjälp av en skumgummisvamp och låter det torka in. Blir fantastiskt bra och torkar in fint och ger däcken en fräschör som om de vore nya utan att se kladdigt eller glänsande ut. Är dessutom vattenavvisande. Rekommenderas! Någon gång i månaden behandlar jag samtliga rutor med Turtles Rain Repellant (eller vad det heter). Fantastiskt lättjobbat och ger ett mycket trevligt resultat. När det gäller vaxning och ev polish har jag testat en rad olika produkter med har beslutat mig för att fortsätta med det jag började med: Sonax! Och då menar jag den gamla goa plåtburks-serien. Polishen är något trögjobbad, men smular inte eller lämnar rester. Doftar härligt av petrolium... Hårdvaxet är en klassiker och lämnar en hård blank yta. Jag spenderade cirka fem timmar igår med att just polera och vaxa bilen och jag kan inte vara mer nöjd! Vid påläggningen använder jag Biltemas dubbel-trissa samt Turtles trissor (orangea). Efterpoleringen sker med tunna engångsdukar för polering. Därefter görs en sista polering med ocilerande (24 cm hätta) polermaskin (typ clas ohlson). Vaxet applicerar jag med Turtles gula vaxpåläggare, putsar med samma typ av polerdukar och avslutar med polermaskinen igen (den med enkel stor hätta). Mycket jobb men det är värt allt slit! //J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.