AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.951

Fälgrengöring - effektivast?

Sida 4 av 4
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bmws egna är väl Sonax
MSDS är din vän...
Att undvika oxalsyra, eller för den delen fosforsyra, svavelsyra osv är nog svårt när det gäller fälgrengöring. De flesta rengöringsprodukterna bygger just på en väldigt sur (eller alkalisk) lösning, utspätt med vatten, tensider, parfymer osv.
Att det skulle angripa t.ex gummi kan säkert stämma, om det får verka tillräckligt länge. Men det skall ju användas kortvarigt, spruta på, låt verka 30-60 sek, ev gnugga och skölj bort. Det vore ju rätt fatalt för däcken inte minst annars...
Här är lite MSDS över några välkända produkter som säkert är representativa för flertalet:
Länk
Länk
Jag har använt Biltemas medel som är extremt prisvärt och effektivt, sedan minst 20 år tillbaka, jag har aldrig märkt några problem med gummidetaljer.

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Folke.. Jag har arbetat professionellt med bilrekond och lack i 14 år självklart klarar sig däcken..vore rätt misslyckat annars??..eller hur?
Jag upprepar, för tätt användande av oxalsyrebaserad medel torkar ut och skadar gummibälgar och leder på sikt. Även bromsok mår dåligt av ett för ofta blaskande med syra.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen Folke.

Missuppfattade ditt inlägg :) trött..behöver sova.. natti natti.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har ett tag använt Biltemas fälgrengöring på grund av rekommendationer här och priset. Men jag har inte varit nöjd, även efter två omgångar och högtryck är bara 2/3 borta och den sista 1/3 är det som sitter riktigt hårt. Köpte därför BMW:s egna häromdagen när jag väntade på något. En omgång och allt svart borta!

Jag använde BMW:s förr, men tyckte sedan att det inte höll och att det var dyrt. Likadant har det varit med Biltema och andra. Efter ett tag verkar de inte lika bra. Byts innehållet ut med jämna mellanrum? Hursomhelst så är dyra BMW (179:-) klart prisvärd om man skall få ordentligt rent. Kanske håller billiga Biltema (50:-) bäst för att underhållstvätta?

Matthias
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sonax Fälgrengöring för 99:- är ett bra köp.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förr var väl BMW Sonax?Exakt samma förpackningar.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack för en lärorik tråd.

Att polera och lackskydda/vaxa fälgarna noga på in och utsida är det jag funnit enklast för att hålla de lättvättade och rena. Som vanligt med förebyggande arbete tar det lite tid men när man tittar in mellan ekrarna emellanåt så ler man åt glansen.

Utsidan får sig lite vax i mitten av sommarsäsongen och oftast räcker det med att tvätta med separat svamp och shampoo varannan.

Diverse fälgrengöringsmedel måste jag iaf använda gummihandskar för hudens skull och då borde de påverka den lackerade ytan liknande?

Jag använder autosol någon enstaka gång för mkt smuts.

Mvh
Asken
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har försökt få rent mina fälgar men inte lyckats. De var skitiga när jag köpte dom, troligen har skiten suttit länge.

Vad tror ni? Vad är det för skit och hur får man bort den?

Länk

Törs man använda ugnsrengöring...?

Länk

På min ugnsrengöring står det, får ej användas på lackerade ytor eller aluminiumdelar...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd en bra polish på en liten bit av en frottéhandduk - jag hade fälgar till Hyndan som såg ut ungefär så - efter en bra stunds gnuggande såg fälgarna nästan nya ut!
Efter poleringen gnuggade jag ut lite flytande hårdvax - sedan har vinterfälgarna varit lätta att hålla rena till den bilen...

Ugnsrengöring skulle jag INTE använda - det är rätt starka medel!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det där är inbränt bromsdamm. Ett medel mot flygrost löser problemet, förslagsvis Bilthamber Korrosol eller Carpro Iron-X.

/Masten
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
...eller detta med ännu häftigare namn: Valet Pro -Dragon's Breath Länk Funkar superbra på fälgarna!
Har man stora asfaltkakor så hjälper bara att badda med lacknafta eller bensin. Avsluta med hårdvax.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Okej, tack för tips.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Det här använder jag: LaHega Proline Wheel Wash 46w 5L, betydligt effektivare än allt annat jag har prövat. Kostar ca 400 kr för 5 liter.

Länk

Länk
Skarpa saker det där...utdrag ur MSDS för Lahega:
Innehåll: kaustik soda, natriumhydroxid, natronlut (1 - 5 %), kaliumhydroxid (1 - 5 %)
H290 Kan vara korrosivt för metaller.
H314 Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon.

Säkert effektivt men man få vara försiktig, och som för övriga alkaliska produkter, det får aldrig torka på ytan man behandlar, då etsar det underlaget med permanenta skador, fråga mig inte hur jag vet...(

Nästan alla produkter av detta slag, och för övrigt det mesta i samband med rengöring förutom petroliumprodukter, bygger på en alkalisk eller sur basprodukt. Biltemas utmärkta fälgrengöring bygger t.ex på en sur bas (fosforsyra), och funkar förträffligt.
Jag har fått för mig att sura produkter inte innebär samma fara för permanenta skador om det av misstag får torka in på underlaget man rengör innan man hinner skölja osv.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad innebär det att det står "syrafri" på Sonax (förträffliga) fälgrengöring?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att den inte innehåller någon typ av syra. :)

Vissa fälgrengöringsmedel innehåller syra för att gå hårdare åt smutsen, men det gäller att man vet vad man håller på med då. Om man vaxar sina fälgar med jämna mellanrum och handtvättar dom ibland behöver du aldrig använda syra.
Syrafri innebär att den är baserad på en alkalisk produkt, som t.ex Lahega i exemplet ovan.
I just reklamtexter får man förmoda att man gärna framhäver vissa ord och uttryck i syfte att "skrämmas" lite...
Syra kan ju vara farligt... Men alla ser kanske inte en alkalisk lösning, lut, soda osv, som lika "farlig"... Alkaliska batterier t.ex är ju bra, eller...?
I samband med frätskador osv ksn det ofta vara tvärt om... Men allt beror ju på koncentrationen, användningen osv.

FP
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
I senaste Vi Bilägare (nr.18) presenteras ett test utfört av Wise Guide av 8 olika avfettningsmedel.

Segrare blir Turtle Wax Extreme Prewash-T

Som god tvåa kommer Sonax Xtreme som antagligen segrat
om det inte varit lite svårare att skölja bort. Produkt i toppklass
mycket effektivt på alla typer av smuts.

Sedan kommer Lahega och OKQ8

Sedan Kemetyl, MAC124 och Statoil

Sämst är Biltema med svagt resultat.

Själv använder jag Turtle på 4-litersdunk som jag fyller i Kärcher-sprutan.
Mycket mer ekonomiskt än att köpa dessa en-liters med kass sprutfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.