|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Alla får ju ha uppfattning, men man kan ju prova innan man sågar. Jag har kört med det här i ett par år, 2500 mil på den ena bilen, 3000 mil på den andra, samt något 100-tal mil på MC:n, och jag behöver liksom bara tvätta dem med lite vatten och schampoo för att de skall se helt nya ut. Men jag vet inte, kör med vax eftersom Ni vill ha det. Jag har inte kunnat få tag i nåt eller provat nåt bättre, eftersom jag vill ha något som håller längre. /S |
|
| MSDS? | |
|
Material Safety Data Sheet, säkerhetsdatablad. bmw750ia: Jag vet inte om du menade att jag sågade produkterna? Det var inte syftet, bara att man kanske skall nyansera marknadsföringen på jänkarnas sidor en smula. Jag lovar dig, de är inte "best in the world" på allt. Även fast jag inte använder deras produkter så har jag lyckat hålla fälgarna i gott skick sen -01, den vill är välkommen att inspektera. Jag har också testat med vanligt vax, Hagmans hårdvax, eller om det var Sonax, minns inte så noga. Det är några år sen men tyckte inte att det tillförde så speciellt mycket. FP |
|
|
Tack folke för klockren bedömning ang. bromsdamm. Fick till slut fatt på Biltemas fälgrengöring och nu är saken biff! :) Det behövdes mycket riktigt ett par omgångar och gnidande med svamp innan det blev bra. Nu när jag läst om detta med petroleumbaserat för asfalt och syrabaserat för bromsdamm/flygrost samt även testat det i praktiken så blir det svårt att tro på de universalmedel som utlovas ta bort "allt" på en gång, och rentutav utan skrubbning med borste/svamp? Men gissningsvis var det extra besvärligt pga tidens inverkan i mitt fall då jag köpte begagnade hjul. Håller man efter fälgarna kontinuerligt så skall det väl bli lindrigare gissar jag. |
|
|
Mycket lindrigare, helt riktigt. Jag brukar tjata om att söka efter MSDS och kollar man lite på dessa så kan man "klä av" många mumbo-jumbo produkter och konstatera att de flesta består av samma sak/innehåll. Som med så mycket annat på marknaden, oavsett bilar eller annat så består de flesta kemiska medel och rengöringsprodukter i grunden (och i realiteten) av samma sak. Precis som med mycket annat, smink, tvättmedel, målarfärg, läkemedel och olika medikamenter osv, hyllorna dignar av olika varumärken och produkter men innehållet är likartat. Fast marknaden för bilprodukter intar nog en framskjuten position. Eller kanske det är bantningsmedel eller penisförlängare...) vem vet? FP |
|
|
Det som jag uppskattade när jag gick från konsument fälgtvätt är att proffs fälgavfettning (kanske inte alla?) kan läggas på fälgen och låta torka i timmar om man vill, man behöver inte spola bort efter 2-3 min. Detta tycker jag är en mycket god funktion hos avfettning. Samma slutresultat som med petroleumbaserat avfettning vintertid, låt det ligga på i en kvart så ökar resultatet markant. Däremot kan jag höja en varningenstecken till pricbort 124 på fälgar, det löser lim och därmed balanseringsvikterna. så vid borttagning av svarta prickar ta bort detta med trasa som blötts med prickbort. /Hampus Länk |
|
|
Man får skilja på avfettning och tvättmedel för mer eller mindre inbränt bromsdamm. Avfettning har knappast nån verkan på bromsdammet som består av mettalldamm tillsammans med material och bindemedel från bromsbeläggen. Det gör däremot syra eller alkalibaserat medel. Helt riktigt att petroliumbaserad avfettning kan tillåtas torka men man behöver då ny avfettning av samma slag för att lösa upp och skölja bort det hela. Det är dock inte att rekommendera att låta avfettning eller andra kemiska medel torka in, bäst är att följa rekommendationerna för produkten ifråga. S.k naturavfettning får absolut aldrig torka på lackerade ytor, den etsar sig in och sen är det kört. FP |
|
|
Hej Har prövat ett medel som heter 360 W C. ett enormt bra medel. J&J |
|
|
Autosmart,s produkter i alla väder riktigt bra fälg medel Har sett att de säljer det hos Claes Olsson Ha de T |
|
| Håller med wendtan och programmer, Sonax Extreme är det bästa jag provat, jag börjar alltid med den, sprayar på, liter verka nån minut, sen spola bort. Skulle det sen ev. vara någon tjärprick tar jag den med Tjär och asfaltsavfettning (OKQ8:s gröna rekommenderas starkt, tjärprickarna bara rinner bort), sen vanlig tvätt av hela bilen. Använder en stor proffssvamp våffeltyp, 10 ggr bättre än engångssvampar. Lycka till! | |
|
Kan man få en uppdaterad åsikt om ett bra medel för att rengöra fälgarna. Nu efter en lång vinter så sitter lite prickar och en lite gul hinna på speciellt framfälgarna. Däckkrängaren erbjöd att sälja lite Triple-X som de köper på dunk, han trodde inte att det säljs till konsumenter. Han tipsade också om att snacka med Autoexperten i annat fall (pga att jag idiotiskt nog skulle vara så storbjuden...). Det är inte ofta jag är så petig men skulle vara nice att ha superrena fälgar på vinterhjulen inför nästa säsong. |
|
| Är det denna produkt som rekommenderas från biltema? Länk | |
| många bra tips, men efter hur många tvättar har jag ingen klarlack kvar på fälgarna? | |
|
Exakt, jag är också orolig för att man ska råka matta ner eller på annat sätt skada finishen. Det är DYRT att renovera fälgar. Kostade 1600 kr/st hos ett proffs på fälgrenovering för mina gamla M-sport när jag råkat repa dem lite. |
|
|
Sen några år tillbaka rengör jag mina fälgar uteslutande med sonax extreme och varmvattenhögtryck. De blir helt rena. Använder det ca 1 gång i veckan sedan minst 3 år tillbaka. Något problem med klarlack har jag inte sett alls faktiskt. Fälgarna får sig en omgång lackförsegling varje år med, det är allt. Länk |
|
| Jag kör fälgrengöring (tror det är Sonax - helt fantastiskt!) och högtryck och därefter går jag på med avfettning och diskborste - funkar kanon, blir helt rent. | |
|
För mig är det fortfarande Sonax Extreme som gäller. Har då och då provat andra produkter men ingen som är i närheten av Sonax. ___ //Ulf |
|
| Sonax Extreme och lahega tycker jag är bäst. | |
|
Hej. Bland det bästa som finns är oxalsyrebaserade medel som t.ex Lahega Rail Trix. MEN!!!.. dessa skall INTE användas för frikostigt eller för ofta. Dessa medel fräter enormt på gummibälgar och framvagnsdetaljer, och har man aldrig haft problem med gnekande/gnisslande fram/bakvagnsleder så får man det nu. Mvh Skalman |
|
|
BMWs fälgrengöring. Spraya på, vänta tills det du sprayat blir rött ta sedan med svamp och spola av. Det gör att mina BBS Challenge är rena i varenda vrå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.