AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
42.952

Fälgrengöring - effektivast?

Sida 2 av 4
Det gäller bara att analysera lite av vilka produkter man vill lösa upp och rengöra osv. Bromsdamm består av finfördelat järn från bromsskivorna tillsammans med bindemedel från beläggen. Flyger ut i form av ett varmt stoft när man bromsar, bränns fast mer eller mindre. Löses bäst med nån form av sur vätska, oxalsyra, citronsyra, forsforsyra osv, alla är rejält sura på Ph-skalan och gör samma jobb. Givetvis kan de var olika koncentrerade i konsumentförpackningarna, man kan inte enbart titta på literpriset. Helt klart är att t.ex Biltemas produkt är rejält koncentrerad och man kan behöva se upp vid användningen. Själv blöter jag alltid fälgarna först, och får ner koncentrationen lite, därefter bör man inte vänta för länge efter att man sprayat på, det verkar ganska snabbt. Det får absolut inte torka, då är det kört.
Därdefter återstår att analysera ev. olje, tjära och asfaltprickar osv, de löser sig enkelt med petrolium (nafta) baserad avfettning. Här är det inte fullt så illa om det råkar torka lite och inte flyter bort när man spolar på vatten osv, bara att ta på lite nytt medel, ev svampa lite så löses det intorkade lätt och galant. Som alltid, lika löser lika osv.
De s.k naturbaserade medeln och sparayerna ger jag inte mycket för, funkar sämre och kräver större mängd/upprepade behandlingar. Råkar dessa torka in så kan man betrakta jobbet som avslutat, de etsar sig lätt fast i billack eller fälgarnas klarlack.

FP
Ra
8
Ranger
M5 -93
Lahega Wheelcleaner nr 46 är riktigt grym
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
folke

Tack för det utförliga inlägget, nu förstår jag varför biltemas fälgrengöring är så effetktivt och det är precis som du skriver att det är en fördel att först spola av fälgarna med vatten först innan man går på med fälgmedlet. verkar snabbt och dammet rinner oftast av bara genom att spola av medlet.

//JOnas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Använd metalloxid...blir riiiiktigt rent o fint...men se till att vaxa efter bara

BMWM3
Helga
Oj så många olika tips och råd!
Inhandlade Biltemas fälgrengöring i förrgår.
Grymt effektivt och billigt! Men man behöver nästan munskydd så starkt är det. Och fälgarna blev som nya!

//Helga
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hallå!
Den här produkten luktar lut!
Lut löser helt upp aluminium!

Har berättat 100-tals gånger om en kille som kom in på verkstaden och lade in sina MC-förgasare i lut-tvätten!
Han trodde nån hade snott dem och skruvat bort alla munstycken i mässing/järn och lämnat kvar.
Dröjde många veckor innan han insåg att han verkligen hade löst upp dem med lutblandningen.

Man kan använda ändå, men varning; Och vaxa/behandla efteråt.
Lacknafta är annars billigt, säkert och bra, sedan vaxa.

/S
Hallå hallå.
Man måste skilja på lut (starkt basiskt ämne, t.ex kaustik soda, kalium eller natriumhydroxid m.fl ämnen och det vi pratar om ovan som är olika syror. Basiska ämnen är rent diametrala motsatsen till syror, och det är en jäkla skillnad.
Visst löser basiska lösningar upp lauminium i tillräckligt stark koncentration, och det gör även syror om de är tillräckligt starka och får verka länge osv.
Nu pratar vi om utspädda lösningar och lackade fälgar. Om det vore ren och oskyddad aluminium så oxiderar den snabbt redan med luftens och saltets inverkan, alla vet hur det ser ut när lacken släppt osv. Men tråden handlar om rengöring av normala fälgar som är lackade och med utspädda ämnen, syror i detta fallet, inga basiska ämnen (lut).

FP
Lyssna nu på Folke gott folk, då hans svar är fullständigt finns det inget mer att traggla om.

MVH/
Bara en liten detalj. Är inte kaustik soda och natriumhydroxid samma sak?
Jepp, normalt samma sak. Kaustik (caustic) används ibland som samlingsnamn för liknande starkt basiska (alkaliska) lösningar.

FP
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Massor me bra tips här ju! Intressant det här med petroleum/surt/basiskt för olika ändamål.

Nå'n som har en bra gissning på vad för prickar jag har på dessa fälgar? -> Länk

Trodde först det var stenskott men det verkar vara någon beläggning (mest svarta prickar) av smuts.

Har testat med avfettning och även med "kemiskt ren" bensin vilket ej hjälper.

Så kan det vara bromsdamm eller metallrester (=flygrost?) som brännt fast under körning?
Verkar vara bromsdamm, bränner lätt fast och kan bli besvärligt om det lämnas länge på fälgens yta. Fälgrengöring typ Biltema eller motsvarande med forforsyra brukar fixa detta, ev behövs ett bar behandlingar. Gnid lite med svamp, skölj och upprepa så tror jag det blir rent.

FP
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Tack, för rådet! :)

Var precis på Biltema men tyvärr var fälgrengöringen tillfälligt slut. :/

Såg att de hade en annan flaska i hyllan bredvid: Länk
"Kalk-fett-rostlösare", stod på flaskan att det har lågt pH, kan det funka för fastbrännt bromsdamm i brist på annat? Borde ju innehålla nå'n form av syra det med?

Men jag kan iofs vänta in nästa sändning fälgrengöring, inte akut behov av att montera hjulen ännu, fast är man igång vill man gärna göra klart. ;)
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Köp "WheelWax" som inte är nåt vax och som varar över 1 år (egen erfarenhet, kanske längre, men garanterat ett år i salt o slask) från:
www.5starshine.com

Inget som fastnar på det i alla fall.
Överhuvudtaget oslagbara produkter till vettiga priser.

/S
Prova sonax extreme fälgrent. Det är den absolut bästa fälgrengörning jag provat. Länk

Länk
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jo!
Glömde nog påpeka att du inte behöver några som helst av dessa hårdrengjörande produkter, mer än ett pH-neutralt shampoo efter applicering av detta.

Deras "Rim-Juice" slår ändå allt i Sverige.
Jänkarna accepterar inget skit som inte funkar vet ni!

Kolla in deras sida?
Jag har inget som helst vinstsyfte, utan vill bara hjälpa folk här på APower att "öppna ögonen" för hållbara och justa produkter som funkar (tyvärr för "Mekomanen" och andra skojare som säljer produkter som varar mindre än 3 månader i Svenskt och utländskt klimat).
Detta efter ett fruktansvärt polerande o fejjande, sliter upp lack och humör, för att vara "puts väck" efter 5 tvättar med det bästa vax-skyddet. (Vet vad jag talar om).

Tro f-n att vi har skrotbilar i Sverige med deras återhållsamhet av bra produkter? (vaddå vax i århundraden och i överproduktion?).

BMW spelar ingen roll, detta funkar på allt.

/S
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Jag har försökt att förebygga att all diverse smuts bränner fast på fälgen genom att aplicera Tcnano för fälgar Länk

Är på andra året nu.
Det jag har behövt göra är att på vintern köra först med BMWs fälgrengöring, bara spaya på och vänta en stund, spola av och sedan tvätta fälgen med en borste och vanlig bilshampo.

På sommaren räcker det bara att spola av med högtryck först och tvätta med shampo. Efter varje tvätt ser de ut som nya, de har till och med behållit sin glans. Gäller både sommar- och vinterfälgar.

Är supernöjd.

Tillåt mig att ha en något avvikande uppfattning. Självklart är allt på deras sida "best in the world". Så bra att man måste fresta med en del extra "but wait".. som det ofta heter på TV-shop eller i Sverigehäftet osv. Sidan från 5starshine är ett riktigt skolexempel, all included inkl videosnuttar där en matt och skitig fälg förvandlas till en högglanspolerad i ett nafs. Nån "magnetisk teflon" som man orerar om vid sin lackbehandling biter inte på mig iaf...)
Rim Juice från Maveric´s var väl uppe i nån diskusion på en del US-forum för ett par år sen vill jag minnas, de fick backa på sin marknasdföring.
Gemensamt för de ovanstående är att de inte visar upp några MSDS som andra kända tillverkare av bilrengöring, vax mm gärna gör, vilket även reglerna för kemikalieförsäljning föreskriver i så gott som alla länder.
Nog för att jänkarna tillfört mycket skojigt men de får nog acceptera även skit som inte funkar, i synnerhet inom bil och teknikbranchen under de senare decennierna.

FP
Förtydligande: Inlägget gäller inte TCnano, dessa har som sig bör MSDS med bland sina produktdatablad.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gör precis som wendtan och kör med Sonax Extreme vilket om jag inte har fel är samma som BMW säljer under sitt namn. Väldigt effektivt och funkar enligt mig bättre än t ex Lahega som jag också har på hyllan i garaget. Det fina med Sonax är att det är utan syra och är skonsammare för fälgar med polerade fälgkanter. Detta var också rekomenderat av BBS.

Om det är någon liten asfaltsprick som inte går bort så använder man lite kallavfettning.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.