|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jaja, jag vet att detta diskuterats förut men tänkte ändå fråga... Grejen är att jag inte tycker något medel är tillräckligt bra mot de stygga SVART TJÄR/ASFALTSPRICKARNA? som sitter så in i... främst på framfälgarna. Bara å glömma vanlig avfettning. Provade Sonax fälgrengöring förut, men får lite känslan av lyxig förpackning, men ingen supereffekt mot dessa fläckar. Provade någon gång allmän fäckborttagning som jag har för mig hette "Punktrengöring" å detta var en ren fröjd å jobba med, dessa svarta prickar vara löstes upp!!! Någon som vet var jag kan köpa sådant spraymedel, lr något annat riktigt effektivt? Hoppla va text d blev...:-) Nicke | |
|
Hejsan! har själv testat flertalet fälgrengöringsmedel med varierande resultat och tro det eller ej men det bästa som jag hittat och använder idag är faktiskt Biltemas eget fälgrengöringsmedel. Ruggigt effektivt. var noga med ventilationen bara för det är riktigt starkt och irriterande för luftvägarna men ack så effektivt, rekommenderas. Tror det går loss på ca 50 kr för en liter. "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
| Annars finns ett effektivt medel för 10:-/litern: DIESEL | |
|
Testat Lahegas? det kör jag med o de svarta prickarna bara rinner bort. Petrob ------ M3 Cab |
|
Helga |
Vanlig fotogen! //Helga |
|
Tack ska ni ha, åker å köper Biltemas idag till att börja med. Smartast är ju att inte låta skiten gro in för länge på fälgarna, men vad gör man när man köper fälgar som är ingrodda "på köpet"... :-/ Nicke |
|
| snälla ni som undrar så mycket över avfettning och fälgrengöring, har ni ingen fantasi själva vad dessa medel innehåller? jag själv använder endast lacknafta eller fotogen eller kristallolja samma namn på en och samma produkt 10-15 kr/lit har du sedan ett vaxskikt av t.e.x. sonax extreme med nanoteknik har ni både en fin yta och väldigt lätt med asfaltfläckar som inte biter särskilt hårt förresten du kan ta sudd med lite polish också på fläckarna om dom inte suttit för länge, bara lite enkla tips från Uffe/bildock | |
|
Testade idag Biltemas Fälgrengöring å blev väldigt nöjd! Hemligheten är säkert även att låta medlet verka ca 5 min innan skrubb. Testade Lacknafta men tyckte inte alls det funkade mot d svarta prickarna, men jag kanske inte väntade tillräckligt innan jag började skrubba... ska testa imon igen. Men som sagt mycket positiv till Biltemas produkt! Billig oxå. Nicke |
|
|
Trevligt att även du blev nöjd Nicke_N ;) Precis som du skriver så ges bäst effekt om medlet får verka ca 5 min. En toppenprodukt enligt mig. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
| När asfaltsfläckarna sitter på lacken då? Vilket medel ska jag använda då? | |
| BMW har ett medel mot de svarta fläckarna på lacken. Det sprayas på lacken (som skall vara ren förutom fläckarna), får verka en liten stund och sedan stryker man med en trasa på området. Därefter kan man spola av och tvätta rent. | |
|
Vanlig kallavfettning (petroliumbaserat, luktar lacknafta/fotogen) funkar utmärkt på lack och fälgar. Oftast rinner tjärfläcken bort själv, ibland får man hjälpa till med liten svamp, därefter riklig vattenspolning. Problemet på fälgar är när bromsdamm och annat bränt in, tillsammans med tjärprickarna osv. Jag börjar alltid med vatten, fälgtvätt, därefter kallavfettning. Har inte misslyckats ännu, men omvänd ordning går inte. Instämmer ang. Biltemas fälgrengöring, klart effektivt och prisvärt FP |
|
|
Testade BMWs fälgrengöring, fick bort det mesta MEN de där små svarta prickarna på nedre delen av framsidan av fälgen fanns kvar. Antar att BMWs fälgrengöring är inte lika agresiv som de andra. Ville inte göra om det hela igen. Testade däremot det här Länk Med lite gnuggande försvann de utan problem. Vill man inte använda allt för staraka medel på sina fälgar kan det vara ett alternativ. |
|
| Prova prickbort, MAC 124. funkar kanonbra. | |
|
Petroleumbaserade medel såsom kallavfettning, fotogen, lacknafta o.s.v. tar endast tjärfläckar och salt. Ska man ha bort gammalt bromsdamm så är Biltemas fälgrengörning riktigt bra och billig. Lahegas Wheelcleaner är ytterligare ett snäpp vassare. Har som f.d. bilrekondare använt mej mycket av Lahegas produkt, lägg på och kör med högtryckstvätt. Inget gnidande eller borstande och ändå blir fälgarna rena. På vintern däremot så lägger jag alltid på lite kallavfettning innan jag sprayar på fälgrent och då räcker det också med högtryckstvätten. Varför överarbeta?? Den enda gången jag gnider extra är när jag bytar från sommarhjul till vintehjul eller vice versa. |
|
| lite autosol efter avfettningen fick mina fälgar att glänsa en aning mer. | |
|
Wheelcleaner från lagega, klart bäst, och billigast med, 101:- på Autoexperten för 2,5Lit koncentrat.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Jag har använt mig av BERNER´s Tjärborttagnings-spray, som är kalas både till bilen och bakfälgen på MC:n (blir alltid stänk från kedjan där). Lämnar ett lackskydd också. Annars funkar det här "StarClean" de säljer i vilken mataffär som helst fantastiskt bra. /S |
|
|
kolla efter produkter med mkt fosforsyra i,det är den som fräter bort allt i sin väg och fälgarna blir som nya.. använder Würths.? låter det ligga på ett tag.,skrubba mad diskbortse och voila..,till och med klarlacken släpper(nästan=) who´s the man? |
|
| jag använde mig av meguiars fälgrengöring till ett par gamla kryssekerfälgar som såg hemska ut. lät verka några minuter och tog sedan en gammal tandborste och skrubbade med. sedan var det bara att spola av med kallt vatten. blev mycket bra resultat. | |
|
Lahegas Rail Tixo är det överlägset bästa av alla medel jag testat. Tar bort det mesta inkl gulnande missfärgningar. Det som kan finnas kvar efteråt är enstaka tjäraprickar men det är bara att köra en naftabaserad avfettning efteråt så är fälgarna som nya sen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.