AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.365

Köp av bilhandlare, Tyskland = Avdrag ? Exportprice?

Hej Som rubriken lyder..

Vid köp av en bilhandlare nere i Tyskland tex. Gör bilhandlaren avdarg för momsen ? Eller vad nu är ? Har för mig att bilhandlaren skippar betala en massa om den ska säljas utomlands ?

Nu undrar jag om alla gör de avdraget ? Hur mkt drar de av i Procentuell siffra ? 19 % ?? Måste alla bilhandlare göra de ?

För i så fall kan man kolla lite på dyrare bilar :)..

Tacksam för svar.

Inte helt säker på vad som avses eftersom du tycks vara medveten om momsen.
I korthet har Tyskland ett momspåslag om 19%. Det finns möjlighet att inte betala momsen i Tyskland, men då ska den istället betalas i Sverige (25%). Dvs en förlust för importören om 6%. Så det finns ingen fördel med detta. Jag har ett svagt minne av att det finns information om detta i sajtens begagnatguide och att denna möjlighet har använts av mindre nogräknade direktimportörer som lurar köpare som senare tvingas betala den svenska momsen ovanpå det pris de redan betalat till importören.

Mvh
Mikael
Okej.. då antar jag att det handlar om garantier de slipper så att säga...

Kanske därför man kan göra ett litet avdrag på priset ?

Någon som vet med säkerhet ? Eller ska man bara mejla och fråga om man får lite bättre pris om man exporterar ?

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Min erfarenhet är att du alltid kan pruta på priset vid export. Skälet är helt enkelt att du gör dig både besvär och tar dig tid för att åka till Tyskland och väl på plats skall priset vara mer eller mindre färdigförhandlat. Du har inte stort utrymme om du är på plats och vill förhandla ner priset 20000 kr till, vad gör du om handlaren säger "Nej". Antingen åker du hem för dyra pengar eller tar hans pris.

Åk ner först när du har fått ett pris som du är villig att acceptera. Försök ev. på plats att ta ner det lite till. De två bilar som jag tagit in var det aldrig några problem att göra en förhandling av priset via telefon. De vet att du ringer vidare om de inte vill prisförhandla något. Säger de "Kom ner får vi diskutera det" så har de dig i fällan.

Avseende momsen som du frågade om så är det som Mikaelodoris skriver, du förlorar på att dra av den och lägga på svensk moms.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte ens att dom får/kan sälja bilen exklusive moms till en privatperson.

___
//Ulf
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Precis, momsen kan bara dras av om du har ett företag. Dock, är bilen mindre än 6 mån gammal och gått max 500 (eller är det 600?) mil så SKALL svensk moms betalas.

Prutning är det ju lite si och så med i Tyskland, men fråga alltid efter EP (EndPreis).

Eftersom en svensk köpare har långt att resa så kan det ju vara bättre att få andra saker på köpet än ett lägre pris; nyservad, nya däck osv. Sådan är generellt billigare i Tyskland och kan därför vara vettigt.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Någon handlare som jag pratade med var lite trögprutad, men det var ju bara att fortsätta på listan av aktuella objekt tills man kommer dit där handlare/bil/kravspec. stämmer överens. Köper man en standardbil är utbudet sällan något större problem. Förklarar man att man gör sig ett stort besvär och att du antar att bilen inte är i nyskick så finns det alltid något att prisförhandla om. Service, däck osv. ok, köper du av en större BMW-handlare, men då skall man veta exakt vilket märke de sätter på.

Näste köpare i Sverige kräver alltid en rabatt på bilen för att den är import och min erfarenhet är att kostnaden för att ta hem bilen + att den är mer trögsåld många gånger inte gör det värt besväret. Köparen i Sverige prutar enkelt bort dessa 10-20000 kr som bilen är billigare i Tyskland. Jämför detta med att invänta rätt svensksålda bil på Blocket som alltid har "svensk standard" i utrustningslistan.

Men i fallet med BMW + Diesel + Årsmodell > 2002-3 så kan det finnas fog för att göra sig besväret. De bilarna finns helt enkelt inte ute till vettiga beg.priser i Sverige ännu. Sedan är det en kul resa, men det hör inte ihop med det affärsmässigt rätta. Min sista BMW blev en svensksåld, det var hyfsat enkelt att pressa ner den till en nivå där jag såg att skillnaden mellan Sverige och Tyskland mestadels låg i importkostnaden. Jag sparade mig en hel del jobb med andra ord och fick en kalasfin bil.
För en Svensk bilhandlare kan det finnas fördelar med att köpa bilen ex moms i Tyskland och sedan betala svensk moms, Den blir annars "Momssmittad" i Sverige och går ej att sälja på leasing, Gäller väl iofs mest nyare/dyrare bilar samt transportbilar.
Jag är ute efter en bil som är maxutrustad för ett humant pris.. inget övervärderat som verkar vara på blocket :).

Men till verkligheten.. Utbudet i Sverige är minimal plus att om bilen i sig är importerad sen tidigare så importerar jag själv för att undvika yttligare mellanhänder.

Tyska bilar är i bättre skick oftast och mkt mer välutrustade till ett bättre pris. Énda som Skiljer Sverige/Tyskland är utrustningen. I Sverige får du en snålt Utr och för samma pengar i Tyskland Får du en Fullsmetad.

Jag är utr bög om man säger så :) SÅ jag köper den bil som är i bästa skick samt bäst utr..

BMW FOR LIFE
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ett tips kan ju annars vara att köpa en bil av någon som har importerat själv (ej via "importfirma") och som vederbörande har ägt något år. Där tror jag faktiskt att man kan göra en ganska bra affär.

Själv hämtade jag min bil från en Aukt BMW-Åf i Tyskland i aprill 05 och den hade då gått ca 5000 mil (idag 9500) och om jag sålde den idag så är det tveksamt om jag skulle få ut 170-175 och för dom pengarna lär jag INTE hitta en likadan med motsvarande utrustning i Tyskland.

Mvh Jimmy

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror också att förtjänsterna på att importera "vanliga" bilar mer eller mindre är helt borta. Mina tre senaste bilar har alla varit svensksålda, varav den senaste fabriksny, och fördelen med den tydliga historiken som en svensksåld bil har är överlägsen vid försäljning. Importskräcken som bankats in i huvudet under en läng tid av allt från bilbranschen till försäkringsbolag osv är djupt rotad. Och de som inte har någora problem med att köpa importerat vill givetvis göra det till billigaste mobile.de-pris.

Om jag skulle importera en bil skulle det vara antingen för att bilen inte går att få tag på i Sverige, (spec utrustning/utgåva, för "ny", exotiskst märke osv). Att åka ner och hämta en standard 325i känns inte så aktuellt.
Stämmer det dära med import skräcken men vad jag erfarit då jag kollar på Svensksålda bilar är att de flesta är i dåligt skick/ alt sämre skick än Tyska. Man ska ge 20t extra för att få en välvårdat.. Å andra sidan får man med rost. Mkt som väger in.

SOm sagt jag hugger till på både Svensksåld samt import så länge de är bra utr och i bra skick. Så Bara vänta men saken är att risken är liten att hitta en välutr i Sverige.

BMW FOR LIFE
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Glöm inte bort att med de åtminstone nyare svensksålda så kommer det med en del som är extrautrustning i Tyskland "gratis". Komfortpaketen är oerhört vanliga exempelvis med Multifunktionsratt, Rails, stolsvärme, CD osv. Jemejs tips är inte helt fel om du är rädd för rost, sedan är ju inte BMW av senare snitt några rosthögar generellt sett.

Som jag sa tidigare, det är jättekul att handla importbilar i tyskland, men när allt är klart så är det inte värt det affärsmässigt på enklare standardmodeller jämfört med att handla en årsgammal import i Sverige med god dokumentation om du inte söker en mer sällsynt modell.

Att sälja import har inte varit helt lätt, speciellt inte då jag frågade om inbyte där var det helt stopp hos märkeshandlarna.
Klart de finns nackdelar och fördelar med import/svensksåld..

Som jag sa tidigare är de ingen förtjänst att hämta bil i tyskland, Enda orsaken för mig är utr som verkar inte finnas på Svensksålda bilar.
På de årsmodeller jag kollar på 2000/2001/2002.

Hade tänkt ha bilen i några år. Så bra historik på bilen vid inköp plus de jag kommer göra på den blir väldigt bra historik. Hade en import BMW tidigare, med mkt utr som vanligt. Såldes på mindre än en Vecka !!! Orsaken var den höga utr nivån..

Att byta in bilen hos bilhandlare är och har aldrig varit ett alternativ för mig.
Då ett, De skambjuder till 99,99% eller ger lite bättre inbytespris för att sen ta överpris på bilen alt ingen prutmån.. = kund som förlorar i slutändan.

Folk SOm är kunniga vet att myten om import bilar är inte sann.
Men som sagt jag köper inte bilen för att sälja den :)..
Kommer ha den minst tre år. Sen om den blir svårsåld får jag ta det Då den dagen kommer ??

Som de ser ut nu kollar jag på både Svensksålda samt Tyska.. Först ut vinner.. Jag har brottom nu.. Sommaren är här om nån vecka :)

Nån som har en Prisvärd 330ci med mkt utr kan väl power posta mig :)

BMW FOR LIFE
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Det där med försäkringsbolag stämmer .. när det gäller importbilar så är det taggarna utåt direkt ..

Händer det nått så är det stor chans att man inte får ut vad skadan är "värd" pga. bristfällig historik, de börjar med maxavdrag och om man har riktigt mkt fakta och bildbevis osv. kan de låta sig övertalas att nästan komma upp i "vanlig" svensk ersättning.

// Peter
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
När det gäller IMPORTERADE bilar...
Kan vara smart i alla avseenden att låta göra ett M-test (Motormännen) det är värt pengarna både gentemot försäkringsbolag och senare potentiella köpare till din bil.
tack för råden airborn.. Det är hårda tag mot import bilar. Bra historik är viktigt och nån fackmässigt test är aldrig fel som du föreslår.

BMW FOR LIFE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.