AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
949

Oljenivån i växellådan

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tänkte kolla oljenivån i växellådan på 740i. Finns det någon sticka för det? Hur kollar man det annars? Förra ägaren bytte för ett tag sen, men vill ändå kolla hur nivån ligger är.

//Schnitzer

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
häller i tills det rinner ut,i påfyllnings hålet,finns vell ingen mät sticka i din.såvida du inte har en automat.eller har jag fel,när det gäller v8or...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läs mekartipset om plastkulorna, där kan du läsa om oljenivån också. Ett riktigt slabb-jobb att hålla på med. Är lådan torr och fin på utsidan kan du nog förutsätt att nivån är kvar på rätt nivå.

//Magnus

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
OK! När jag var under så såg det fint ut. Den växlar jättemjukt, även när den är kall så det borde vara i sin ordning. Om nivån sjunker sakta (smygläckage), kommer den att börja växla hårdare då eller börjar det rassla och ha sig? Så man vet innan det är för sent =)

//Schnitzer

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Jag har precis haft nere tråg och ventilblock för att fixa plastkulorna, och enligt instruktionen ska man göra så här:

Bilen på tomgång, oljan ca 30-50 grader, Växelläge N.

Med bilen igång, skruva ur nivåpluggen. Oljan ska precis sippra över kanten.
Om lådan blir för varm kommer oljan att rinna över kanten, och du kommer att få för låg nivå.

Kan vara all idé att kolla upp oljenivån, om oljebytet tog för lång tid så kan du ha en halv till en liter för lite i lådan.

/Kristian
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur märker man om lådan har fått i för lite olja? Växlar den konstigt på något vis? Hur uppför den sig eller går det inte att åka alls?

//Schnitzer

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det känns som man slirar med kopplingen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.