AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.393

Någon som har provat att köra sin BMW på E85?

Ma
5
Mazarin
520i Touring-93
Vill ställa en fråga kring bränslet :

Någon som kör sin BMW på etanol (E85) ?

Funkar det att byta till etanoldrift efter att ha kört på bensin utan risk för ras eller andra bekymmer ?

Jag har hittat många visa svar här på detta forum som har varit riktigt till hjälp i ägandet av BMW och hoppas att någon/några kan kasta ljus med kring denna fundering !

Tackar på förhand

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
kan inget om konvertering etc men! "vet" iaf att det behövs mer mängd e85 för att göra samma sak som en "liten" mängd bensin gör, så blir det igentligen så mkt billigare i längden? iofs vad kostar 1 liter e85?

Ge han olja Bara!!
priset blir ungefär detsamma som bensin
8,50ca * 1.3 (bilen kommer dra 30% mer bränsle) = 11,05
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Kör 320n på e85, och kan tillägga att den inte alls vill h 30% mer.
Den vill ju ha lite mer men knappast 30%.. Har kört den under litern på ren e85 -ingen snålkörning!
Skaffa bara en btr, du har igen pengarna ganska fort.

Mvh Anton
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Jag har inte gjort nåt med mig men jag kør på ca 50-50 etanol (325i -92). Har testat upp till 70% etanol men då blir den lite slø och tomgången aningen instabil. Har tænkt sætta in en btr men har inte haft tid att ta reda på exakt hur man gør. Nån som vet nån som gør det billigt? I nærheten av Karlstad eller Ørebro helst..

Kör som försäkringen kostar!
Vantage
Länk

Vantage
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu orkade jag inte läsa igenom den länkade mega tråden men vad är vitsen med att köra en bensinare på E85? Det blir ju knappast ekonomiskt då man skall serva en motor som går på E85 redan vid 1500mil istället för vid ca 3000mil pga att E85 är mkt aggresivare mot motoroljan.Detta gäller iallefall för E85 bilarna vs bensinarna av samma modell.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Detta gäller givetvis endast för de årsmodeller som har den längre service intervallen(-98 och nyare?)
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
testade köra 530n på e85 för ett tag sen. Hade 50-50 ungefär med bensin/etanol men det var ingen större skillnad på bilen annat än att den drog mer soppa och blev aningen slöare. Knappast billigare för den drog mycket mer.

Jakob
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

kör min på 65% etanol, har märkt att den blir lite slöare på låga varv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.