|
|
|
|---|---|
| Jag är lite ny på 5-växlade bilar så jag undrar egentligen, kanske lite okunnigt, hur det blir när man har 6 växlar? (Räknar ej med back-växlen). På vilka hatigheter bör man använda respektive växel? På alla bilar jag kört så har det funnits enbart 5 växlar och det har ju räckt till så jag undrar även vad syftet är med att ha 6 växlar? | |
| Ingen skillnad med 6-växlade bilar alls...Vissa bilar/modeller har 6:an som ren överväxel (bränslesparande) medan andra istället har tätare "drevning". Min personliga uppfattning är att de 3 första växlarna kan man använda från ca 800-1200rpm och uppåt, de högre växlrna från ca 1500rpm och uppåt...Givetvis kan man göra undantag från denna "grundregel" men allt som oftast så hör/känner/märker man när växeln är för hög i förhållande till motorvarvet...Det jag skrivit gäller bensinmotorer, dieslar är en helt annan femma...Själv kör jag helt på känsla, varvräknaren är inget man sitter o håller koll på utan man känner när det är dags att byta växel... | |
| Använder 6:an över 70-80 km/h 5:an över 50 km/h normalt sett. Vid lite inspirerad körning så används växlarna lite annorlunda dock. :-) | |
| Fedorov : E46:an hade ganska tätstegad 5-vxl låda så i motorvägsfart låg motorvarvet ganska högt på 5:an (330 hade 6-vxl?), vilket kan bli lite irriterande under långa färder. Den sexväxlade lådan är välkommen i E9x. | |
| 330 E46 har 5vxl | |
|
330 E46 finns både med 5-stegad och 6-stegad manuell växellåda. Den 6-växlade lådan kom 2003 om jag inte minns fel, dock finns det 5-växlade 03:or. ______ Blogg: Länk |
|
| Tack Mugge! :-) Jag minns tydligt att jag kört en 6-vxl 330 E46.... tvivlade lite på mina minnens integritet när jag läste sorcers inlägg :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.