AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.037

fastrostade fälgar

Ju
58
Jucket
316i Compact -94 E36
skulle byta till sommardäck idag men det visade sig att nån inte ville att jag skulle göra det. fick inte loss fälgarna för dom hade rostat fast eftersom jag har haft bilen å stå oanvänd hela vintern. provade spreja rostlösande men de funkade inte heller. nån som har en bra idé hur jag skall få loss dom ? lite våld löste heller inte problemet ;)
å sen skakar bilen vid inbromsningar :s vad fan har hänt under vintern, allt tycks ha rostat ?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och därfär fettar jag in alla kontaktytor innan hjulen åker på... :)

Lätta på bultarna ett halvt varv och kör sedan en sväng med tvära svängningar. Då borde de poppa loss.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hehe, det händer mkt med diverse kemiska reaktioner under vinterhalvåret. Har råkat ut för samma problem själv några ggr och det som gäller är wd40 el 5/56 och våld. Man måste spreja på ordentligt med olja och sedan låta det dra in ett tag. Sen tar man fram lämplig slägga (helst av gummi) av kraftigare modell och bankar från insidan. Har man inte gummislägga så får man lägga imellan en brädlapp el nåt så inte fälgen skadas.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
på jobbet har vi Mr "kompis" 3kg gummi slägga på typ 1.5 meter som åker fram lite då och då för just detta fenomenet! p.s ha på en mutter lr två så inte fälgen flyger iväg!

Ge han olja Bara!!
Det räcker med en fet gummislägga eller en vanlig slägga sedan så slår du på "insidan" , slå på däcket inte fälgen..
Kör du med vanlig slägga så lägg som sagt en brädlapp mellan....

Sen när däcket är loss , så borstar du ordentligt rent på navet samt kör med lite smärgelduk. Efter det så smörjer du in navkanten och bultgängorna med "chesterton , silverfett" eller annat lämpligt medel.

Billy aka Fantômas
Att det skakar när du bromsar kan ju vara att bromsskivorna är ordentligt rostiga eller skeva ( fast skeva kan de ju knappast bli om bilen bara står).

Billy aka Fantômas
in
438
inkognito
E34 535-92
Jag var med om samma fenomen på mina bakfälgar förra året. Vart så förbannad att jag tog bort 2 hjulbultar på varje bakhjul, och lossade de 3 återstående litegrann, sen backa jag ut på gatan. Satte i 1:an drog iväg me en djävla burnout, sen tvärnita jag och gjorde samma sak bakåt, körde sen in på gården och skruvade ur de krökta bultarna och slet av fälgarna. Kanske inte det bästa sättet, men de lossnade. Tur den inte går i saltslasket längre, då har man inte samma bekymmer.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Det klassiska däcksbytarknepet är att ta ett befintligt löst hjul.
(Dvs ett vinter eller sommarhjul, beroende på vad du byter till)

Använd hjulet att, pendlandes mellan benen, slå på det hjul som sitter fast.
kl12, kl6, kl9, kl3

Eftersom det är slitbanan på "slägghjulet" du använder skadar du inget.
Samt du har rätt bra tröghetsmoment i ett tungt hjul.

Akta bara så du inte prickar skärmkanten, det vill gärna bli skrynkligt då :/
Ju
58
Jucket
316i Compact -94 E36
Tack för alla tips. ja fick loss dom med olja och våld ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En förtydligan - alla kontaktytor skall inte fettas in.

Hela ytan där bulthålen sitter skall endast rengöras - det är bara runt den lilla kanten längst in mot hjullagret som skall smörjas med ett tunt lager av tex kopparpasta eller annan typ av antikärvmedel.
E3
1.828
E36
USA bilar
Glidhammare är ett ypperligt verktyg för dylika ändamål
"häng" in kroken i ett av hålen på fälgen och ryc i vikten, 3-4 slag så släpper det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.