|
|
|
|---|---|
|
Håller på försöker byta bussningen till styrsnäckan(nr14) tror jag den heter. Jag har kommit så här långt: jag har låssat delen av snäckan som sitter fast i nån sorts "balk/plåtbit" och så har jag låssat på låsmuttern på mitterstyrstaget. Det är där jag har stora problem, att få bort snäckan från mittrestyrstget sitter så satan hårt, har försökt med skruvtvinn, försökt slå bort fanskapet och inget händer. Nån som har bytt detta som har lust att dela med sig????? :D Länk | |
|
Jag använde en stor brytgaffel, en sådan man använder till spindelleder, finns bl.a på biltema. Efter lite bändande så släppte den. Mackan |
|
| har int tillgång till en brytgaffel :( finns de nått annat man kan använda?? | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du menar att få bort detalj #14 (tror den heter pitman arm)? Och den sitter således stenhårt fast på den konade tappen som vanligt? Tog bort #14 bara för någon dag sen. Min satt också hårt. Efter att monterat bort mutter #8 och #17 vred jag ut hela #14 från sitt fäste så jag kunde placera den där jag ville ha den så jag kunde nå den bättre med hammaren. Efter många slag (höll på i ett par minuter) lossade den. Men akta damasken vid kulleden! Lite off topic - någon som vet om man kan byta bara kullederna på detalj #9 och som är något man kan köpa från BMW eller måste man köpa hela detalj #9 bara för att få nya kulleder? Eller var det detalj #10 du ville ha loss? |
Nu pratar jag i nattmössan mitt på ljusa dan. Detalj #14 heter "idler arm". Detalj #10 heter "pitman arm". |
| jepp det är #14 som jag vill ha bort, ja antar att de är bara att gå ut och fortsätta slå då:D | |
| nu har man legat och slagit i typ 20min, och fanskapet har int rubbat sej 1mm äns, fan håret hinner ju bli grått innan man har fått bort den :( | |
Något jag märkte var att den inte rörde sig, inte rörde sig, inte rörde sig - plötsligt flög den bokstavligen av. Prova att varierande slå långt ut på armen och långt in på armen. Men också på sidan på ringen som "omsluter" den koniska tappen för att se om det går att "skräcka" loss den. Men var mycket noga så du inte slår eller träffar på kulledens skyddsdamask!!! |
| nu fick jag låss den:D precis som du just skrev den rör sig en mm, utan mitt iallt flyger den av. När du skulle byta bussningen satt din också som fan??? eller bytte du hela armen??? | |
|
Aj, aj.... Armen ska smidas loss, inget annat är att rekommendera. Dvs. att du håller en 2kg slägga (eller liknande) bakom ledhuvudet och samtidigt slår till distinkt med lika stor slägga. Det släpper oftast efter 2-3 slaget. Allt annat skadar sannolikt bara metallgods mm. /Z-motor |
|
Fint! Bussningen måste pressas in och ut med en hand- eller hydrauliskt press. Så långt har jag tyvärr inte kommit. hjälpstyrarmen med dess bussning ligger fortfarande och dräller på köksbordet, ska göra ett försök att att pressa ur bussningen med min handpress någon gång. |
| Nu är allt fixat, och jag vill aldrig göra om de :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.