AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.515

Hur luftar man kylsystemet?

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Bytter thermostat i dag, men bilen blir varm ändå..
Måste man göra nått speciellet eller borde det inte räcka med att köra på tomgång en stund, köra lite och fylla på om det har sjunkit i expasnionskärlek? Det sjunker nästan ingent, undrar om det inte ens kommer varmvatten till thermostaten så den öppnar?
Eller är det vattenpumpen som jävlas..
Fan jag skall till fjällen på söndag har bokat stuga för 8 pers och bilen strejkar..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Jag kankse är trög, men jag fattar inte var dessa luftningar sitter??
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Men om vattenpumpen fungerar borde inte vattner cirkulera änå då? Eller måsta man fylla på i luftningshålet.. tar ju evigheter.. Går i hur mycket som hellst.. ? Undar om inte pumpen är paj ändå..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om vattenpumpen inte fungerar kommer din motor att gå från kall till kokande på 2-3 minuter.

Luftningsnippeln brukar sitta vid kylaren, hur det är E36 vet jag inte, men normalt sitter den vid kylaren. Du fyller på i expansionskärlet och låter motorn gå på tomgång och fortsätter att fylla på i expansionskärlet tills dess att nivån inte längre sjunker.... sedan så stänger du kylarlocket och öppnar luftningsnippeln och släpper ut den luft som finns. Är inte så komplicerat.

Det kan underlätta att ställa bilen med nosen som högsta punkt, tex i en uppförsbacke.

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Ok, instruktionen i länken innebär ju att man skall hälla i vatten i luftningshåler? Det behöver man inte enligt dig då?

Men om man tappat ut mycket vatten går väl pumpen tomme och inget vatten cirkulerar?

/Mvh Thomas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om du märker att den suger in luft via luftningsnippeln så får du fylla på med lite vätska där. Men oftast sprutar det ut både luft och kylarvätska där och nippeln brukar sällan gå torr.

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Nu verkar det som bilen finkar, fan v gott, fjällen nästa! Åker upp i dag hoppas skiten inte läcker.. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.