|
|
|
|---|---|
|
Hej, har lite frågor, jag har en bmw 525-89, jag har det vanliga problemet med ventil rassel, hur åtgärda man det, går det justera ventilerna, byta olja?? en kille sa att man inte skulle ha helsyntetisk olja i denna motorn, stämmer det?? Vilken är den bästa oljan man kan ha i? den knackar även lite när den är kall, men bara han får lite temperatur så går den fint, är även tacksam för lite tips om hur man kan få den lite piggare utan att det kostar en förmögenhet. //jocke | |
|
Hej o välkommen! Att ställa ventiler är inte direkt svårt... Kolla Länk Syntet olja skulle jag inte rekomendera för min gamla bil 525 90 gick inte bättre för det... Riktigt mineral eller bättre semisynth skulle vara det bästa. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Klart man kör med syntetolja! varför skulle man köra på annat? Jag kan bara komma på fördelar med att byta till en syntetolja. Det viktiga är att köpa ett bra filter. |
|
| nu har jag fått 2 svaoch båda är olika:), | |
|
Oki, då får jag väl backa upp det jag säger! En olja består av en basolja och div olika additivpaket som syftar till att påverka basoljans egenskaper i en önskad riktning. En basolja kan vara, mineralbaserad eller syntetisk. En syntetisk basolja kan i sin tur antingen vara en polyalfaolefinolja (PAO) eller en EHVI/VHVI olja. (vi struntar i att gå in på esterbaserade oljor, då de är ovanliga inom bilbranschen). En PAO är en olja som är tillverkad av kolväteföreningar som raffineras till de allra kortaste kolvätemolekylerna (HC) och som man sedan slår ihop till HC-kedjor av exakt önskad längd. Samtliga HC kedjor i en sådan olja är lika långa, vilket inte är fallet med en mineralbaserad olja, där längden på HC kedjorna varierar kraftigt. Som resultat av detta får en PAO exakt de egenskaper man vill ha när man tillverkar den, vilket minskar behovet av additivpaket. Dessutom behåller en PAO sina egenskaper mycket längre eftersom den inbördes balansen mellan korta och långa HC kedjor inte förändras i takt med att olja åldras i motorn. Detta eftersom alla HC kedjor är lika långa och slits jämnt. PAO har dessutom ett brett viskositetsområde, vilket minskar behovet av additivpaket i oljan. Tillsatta additivpaket slits ner i motorn och kan både orsaka föroreningar och viskositetsförändringar i oljan. POA olja kommer dessutom att vara stabilare mot oljeförbrukning, då det inte finns några lättavdunstande (läs korta) HC kedjor i oljan. Sedan har vi syntetoljor av typen EHVI/VHVI, dessa är inte några riktiga syntetoljor, utan högraffinerade mineraloljor som många oljebolag marknadsför under namnet syntetolja. Ett exmpel på en sådan olja är Castrol Magnatech. Däremot är både SLX och TWS PAO oljor. En syntetisk olja har dessutom lägre kallviskositet, vilket gör att oljan lättare kan pumpas runt i motorn när motorn startas kall på morgonen och lämnar dessutom kvar en starkare oljefilm efter att motorn har stängts av. Vem som tillverkar oljan är inte så viktigt eftersom olja är strikt standardiserad produkt med snäva klassificeringar. Det går alltså väldigt enkelt att jämföra olika oljor med varandra genom att kolla på deras klassificeringar. 2 oljor med samma API / ACEA klassificeringar har väldigt lika egenskaper och skillnaderna mellan dem är betydligt mindre än vad tillverkarna och reklamen vill få konsumenterna att tro. |
|
|
Hej, En bra mineralolja eller halv syntet är att rekommendera för dessa gamla 80-tals motorer. Syntetolja fanns knappt när dessa motorerna utvecklades. Har för mig att BMW servade dessa motorerna med Castrol GTX 15w-40 olja. Detta är en mineralolja. Jag använde själv denna oljan i min gamla 320 -88a. Den gick klockrent utan kamaxelbyte eller ventilknack fram till 19000mil då jag bytte denna mot nuvarande 520 -99. //Håkan |
|
|
Lite sliten kam, vetilrassel och ständiga justeringar är nästan standard. Knacket när motorn är kall är slitna vevlager. Justera ventilerna, belasta inte motorn när den är kall, använd bra olja (helsyntet) så kan den gå länge till med dom skönhetsfelen. Min motor knackar illa när den är kall, och saknar oljertyck på tomgång efter hårdkörning på bana e.t.c (typiskt dåliga vevlager) det har den gjort i 2 år !!! |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
arthursson - vilken varmviskosit är det på oljan du använder nu? Helsyntetiska oljor (eller en bra klassad delsyntetisk om man vill använda detta - men som tidigare påpekats så finns det inga direkta fördelar hos delsyntet än helsyntet förutom priset) är inga problem att använda i dessa motorer. Vad som däremot brukar vara ett vanligt fel vidhantering av äldre motorer är att man går från en tjock (hög varmviskositet) mineralolja till en tunnare helsyntetisk olja (låg varmviskositet) vilket ibland kan göra att den tunnare helsyntetiska oljan inte klarar av lika bra att kompensera för förslitningsspel och sämre tillverkningstoleranser. Således välj gärna en lite tjockare olja såsom W40 eller W50 för lite äldre motorer. |
|
bmw-slangen, jag Fick ett tips om att jag skulle ha i tjockare olja när jag hade problem med att oljetrycket blev lågt på tomgång, men sen visade det sig att det inte var det som var problemt, men jag bytte olja och filter och oljan var 15w-50, |
|
|
jag måste bara fråga, hur lång tid tar det för er innan oljetryckslampan slocknar på era 535 E34 från en kallstartad motor ? (min ca 5-6 sek, men sedan hålls den släckt även på tomgång efter hårdkörningar) MVH Micke |
|
|
_Micke_ du har troligen en läckande backventil i oljefilterhuset. Det ska inte ta så lång tid innan man stabiliserat upp oljetrycket. Dina symptom är typiska för läckande backventil, över natten när bilen står avstängd rinner oljan tillbaka ner i tråget, så när du startar motorn så måste den pumpa upp olja i alla oljekanaler och filterhuset innan den kan stabilisera upp ett oljetryck. ______ Blogg: Länk |
|
|
Okej.. Hur går man tillväga för att byta denna backventil, samt var sitter den? MVH Micke |
|
| Lustigt,har samma "problem" med min,med oljetryckslampan. | |
|
det är alltid läskigt när oletryckslampan lyser, man vill ju ha oljetryck speciellt vid kallstarter.. brukar sitta och såstirra på lampan tills den slocknar.. sedan vänta ytterligare 20 sec.. sen kör jag iväg försiktigt :D MVH Micke |
|
| Haha ja,man kan aldrig vara nog försiktig:) | |
|
Det är ett mycket vanligt förekommande problem på M30 maskiner. Vet dock inte om backventilen säljs löst eller om man får köpa ett komplett filterhus. Men det går att med en tång, böja till ventilen lite så att den börjar fungera igen. Ska se om jag hittar mektipset. ______ Blogg: Länk |
|
|
Här är mektipset: ---> Länk ______ Blogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.