AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.102

Kan en E34 TDS starta om pumpen sitter fel? vid pump byte?

320-325
Hej.

jag har efter 1år vart ute o grejat lite med min TDSA E34 96a´´ har bytt diesel pump till en mekanisk från en e28 td jag har även bytt kamkedjor o släp skenor o div packboxar m.m. men detta är ihopsatt utan kyl o insug o kopplat turbo. men pumpen är på samt spridar rören på spridarna. samt en plus ström på magnet vetilen på pumpen. iaf. den skulle enligt min bedömning kunna gå att provstarta en kort stund. för att s att den är ok.

kort o sagt jag började mala .. efter en stund så tände den till för att bli mer .. sen orkade inte batteriet.. så jag bytte o tog hjälp av en annan bil. och då började det hända grejer.. den tände allt mer ofta o mer av cylindraranar.. till slut gick den igång av sej själv o gick korta perioder.. den gick ganska hårt liksom och dog rätt tvärt.. lifs så är ju diselar lite såna i karaktären men nu var det lite mer tyckte jag samt att det hördes som att grenröret var sprucket eller att det inet fanns nån packning.. allstå den lät annolunda. jag misstänker att pump inställningen inte är perfa direkt.efter några gg med korts perioder av igång så dog den o ville inte mer.. jag gickut o ändra lite på pumpen men helt död.??

det jag undrar är .. om den kan starta om pumpen står fel ? iså fall hur fel. grov intällni ngen med markeringarna på kedjan samt på pumphjulet o vevaxel är ju inte svåra att få till så där är jag 98%säker¨på att det är rätt. jag har kollat åtskilliga gg så att det skall vara rätt innan montering igen. kammen har inte rört sej nånting under meket s gång och inte heller vevaxeln. och den nollades o kollades innan mont av kjedjor o drev.

sen är pumpen dit satt men den går ju att vri på lite.. kan det hjälpa mej att få igång den??? eller vad är problemet..

hoppas nån kan hjälpa mej.. skiten har stått i över ett år.. och under dessa start försök har automat ladan pumpat ut 5liter automatlåde olja på backen.. grannarna lär inte gilla mej nu.. dom har rdan klagat på att den har stått för länge.. ``suck´´

mvh johannes..

V12
320-325
hmm får väl fösöka på egen hand.

V12
in
438
inkognito
E34 535-92
nog kan den starta om pumpen står lite fel, men den går nog krasst. beror nog också åt vilket håll den är fel, sen eller tidig
320-325
inte bra.... synd.

V12
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
sugen på o sälja bilen?

Micke...
320-325
har börjat lite med bilen igen.. ett bra tagsen sist. blir väl 1.5årsen snart jag har haft skiten isär plockad.

jag har fått låna ett garage hos en polare. och försökt starta skiten samtidigt som jag vrider pumpen. den startar och går några sekunder för att sedan dö. den är allmämnt rejält trögstartad. men till slut går den igån på alla som sagt. men grejen är att den beter sej likadant om jag vrider pumpen från mitten läget till att jag rätar upp punmpen så den står mer upprätt. om jag går från mitt läget och vrider pumpen mer så den lutar utåt mer från motorn så är den död.

har frågat dieselmeken.. (råka ringa han på hans semester) iaf så sa han att den ej borde gå igång om den stod några kugg fel. om den stod ett kugg fel så kanske den möjligvis gå igång men då gå konstigt. men han tyckte att jag bör ställa in den med indikator klocka. så jag skall försöka få tag å en sådan på nå sätt. och är den likadan dan då så är pumpen kass.

så nästa setg är indikator klocka så om nån vet nåt var man får tag på en sådan så motages tips hjärtligt.

risken är att den kanske står fel 1kugg då. och indikator klockan kommer nog bevisa det. alt pumpen är kass.

att den dör efter några sek är skumt. troligvis fel på bränsle tillförseln.

suck.. skit bil. och dieaslar kräver så mkt special verktyg.

(kanske säljer beror på)

mvh johannes
320-325
sen det som lät konstigt var att det var ett hål i grenröret.. sitter ett rör där som går nåntsans som jag har glömt. men när jag satte på röret så blev den tyst o fin .. och när motorn går dom få sek så låter den normal. forutom att det inte går att gasa upp m.m.

skall iaf koll upp med indikator klocka. om pumpen är dålig så blir det orginal pump på igen.

jag gillar inte dieslar. skit grejer..
som sagt den har bara en marginal på +- 0.02mm som man justerar in med en indikatorklocka.
så att du ställer in den korrekt med synen och händerna är i princip omöjligt. och om den hoppar en kugg så blir den väldigt svårstartad och då smäller det enormt om motorn.
jo jag har testat det,hehe

så lämna in den på justering så ska du se att det ordnar sig.
alternativt skaffar du dig en indikatorklocka och instrument som som är ca 1meter långa till att justera pumpen med. ( ju längre desto finare justering kan man göra)

min hemsida Länk
320-325
yeeees ett svar.. och från en som kan...

så det du säger är i princip att det är stort sett omöjligt att ställa in pumpen så att den går med att vrida den på måfå efter den börja hacka igång? och gå normal? för jag få en att gå några sek normalt.

och om den hade stått fel ett kugg hade det smällt om motorn. iomed att den inte gör det så står den troligtvis rätt :)

men jag fattar inte med att ha 1meter långa intrument. men ar du att jag skall sätta fast 1meter långt rör elle liknande på pumpen så jag kan vrida den mer exakt. plus då självklart använda idikator klocka. men hur får man tag på en sådan.. ? m.m

jätte tack för svar hittils. inte så lätt att få råd om dieslar här ibland. forumet går för fort..

mvh Johannes
precis, man använder sk nycklar som är ca 1meter långa för att kunna finjustera en dieselpump noggrant.
sen som många inte tänker på är att remmen blir ju lite längre med tiden när den har rullat ett par tusen mil och då kan man göra en justering igen om man vill ha det optimalt, men men

men visst går det att justera in den så att den ska åtminstone gå att köra med.
är alla spridarrören rättkopplade? här har du som de ska se ut:Länk

här är värdena:Länk

min hemsida Länk
320-325
tackar o bugar för dina svar o hjälp.. har hört nu oxå att jag måste koppla in vacum eller tryck längst upp på den mekaniska pumpen. i pumpen längst upp så är det tydlige ett mebran som behöver mot tryck annars så får den inte fram tillräcligt med diesel. så jag skall försöka fixa det.. vet du om det är vacum eller tryck som man skall ha där. ?? det är ju en nippel där längt upp?.

sen prata jag med en annan disel mek han tyckte jag skulle lköra med diesel strobe. men den kostade 8000kr på mekonomen. suck.
den är bara till för att kunna ge tillskottbränsle vid acceleration när laddtrycket stiger.
det är inte stor skillnad att köra utan den

min hemsida Länk
här har du en bild på den med Länk

min hemsida Länk
320-325
hmm spridar rören bör sitta rätt p.g.a den går normalt i n 5-10sek iaf men orkeslös.

men jag måse kolla upp den med mebranet alltså klumpen längst upp på pumpen. för den har jag inte kopplat på varken tryck eller vacum ännu.

men nu funderar jag på att svetsa ihop en special hylsa så jag kan ta loss 1an s spridare och sedan kolla på rem skivan och vrida runt motorn sakta och kolla när den sprutar ut dieseln det skall väl vara några grader innan öd.

vad tror du om det? jag får inte tag på special verktyg verkar det som.

```helgonet´´ var har du fått tag på dina special verktyg?

mvh Johannes
320-325
oj du han svara precis när ag skrev. hehe
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
Tjenate johannes nu har du håltpå i snart 5mån eller 2år om man ska gå efter det första datumet som du skrev i ditt inlägg , fortfarande inte sugen på o skicka bilen . om inte lycka till eller skicka mig ett mail......
mvh Mikae.
320-325
hehe ja den har stått BRA länge nu. och det är liv i den iaf.man kan inte gå efter dom datumena jag skrivit här . då jag har skrivit långt efter ... eller långt tidigare ibland för att söka lite o få lite motivation.

men vad skall du med en tdsa som inte vill gå mer än en minut?

vad har du för mail då?
Johannes Rydberg
Hej alla igen.

Har nu tagit loss bröst kåpan igen m,m och såg att allt var fel inställt. 1kuggfel på pumpdrevet och 2kugg fel på veaxel drevet så det är ett under att den har gått igång över huvedtaget. jagär glad att inget har annat har pajat.

så nu skall jag ställa in allt igen jag kan inte fatta att det var så fel , jag vet att jag ställde det rätt få jag fixade detta för 1 årsen. fattar ingenting?

men jag skall fixa detta imon och prova starta .. den lär gå igång aningens lättare hehehe

vet nån hur kamaxeln skall stå??'

Mvh Johannes (gamla nick 320-325)
Johannes Rydberg
ingen som vet. ?? det jag vet är att nockarna skall vara splitt men är det uppåt eller neråt. då nockarna ej sitter helt precis mot varandra? dom kan vara splitt neråt ingen av dom trycker ner vetilerna men det är nära. eller dom är uppåt och det är långt tills dom är nära ventilerna? jag verkar inte får ett svar här så jag får åka ut o prova mej fram. jag tror det är uppåt dom skall stå i splitt. folk har ju mätt in kamaxeln med skjutmått har jag hsett när jag sökt.

mvhJohannes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.