|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att byta mina 15" fälgar till en 16". Antag sedan att däckprofilen ändras från 195/65 till 205/55. Med hur mycket påverkas farten då? Ex. med 15" fälgar så är verklig fart kanske 105 när mätaren visar 110 km/h. Kommer detta att ändras när jag byter till 16"? Kevin | |
|
eftersom det blir tyngre att dra runt större däck så kan det påverka farten på två sätt 1: din bil orkar inte varva ut pga liten effekt/bredare däck= trögre motstånd 2: hastighetsmätaren visar mindre än det faktiskt går du kan se under rubriken diverse,lathundar och beräkna själv hur fort bilen ska gå vid respektive varvtal med olika däck Länk |
|
|
195/65 = däcksidans höjd är 65% av 195 mm = ungefär 127mm 205/55 = 113 mm Skillnaden är alltså 14 mm. Tag detta gånger 2 (det är ju gummi både upptill och nedtill på ett däck) så har du 28 mm mindre gummi, totalt sett, på 16"-hjulet. Men en 16" fälg är en tum, eller ungefär 25 millimeter, större. Summa summarum: Ett hjul med 205/55/16 på är 28-25=3 millimeter MINDRE i rulldiameter än ett 195/65/15. 3 millimeters skillnad innebär ingen som helst praktisk skillnad i utväxling eller hastighet. Teoretiskt sett rör det sej om i storleksordningen 0,5%! |
|
|
Länk Ligger under "Diverse"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.