|
|
|
|---|---|
|
Jag har det delikata problemet av att bromsvätskan försvinner från min bil vilket leder till att kopplingen slutar fungera, vad kan vara fel? Det hela började i tisdags då jag skulle ut på lunchen och köpa mat. Kopplingen tog inget alls och det tyckte jag var mycket märkligt eftersom den fungerat jätte fint på morgonen och det hade inte läckt något under bilen. Efter en stunds felsökande kom jag fram till att nivån i bromsvätskebehållaren var låg så jag rengjorde filtret och fyllde på vätska upp till max gränsen. Sedan var det bara att pumpa lite med kopplingen så var där tryck i den och bilen fungerade som innan. Idag så hände dock samma sak och jag kollade direkt på behållaren för bromsvätskan och konstaterade att där var lite kvar. Fyllde upp och så fungerade kopplingen felfritt igen. Nu vill jag dock fixa allt och undrar om något har varit med något liknande eller har tips på vad som kan vara fel? Jag har en liten misstanke om att det läcker från bromsarna för ganska nyligen så har det börjat tjuta lite när jag bromsar in. Det är dock inte ofta det låter och ljudet är väldigt lågt, men det låter som sagt lite. Men kan det egentligen läcka ut från bromsklossarna eller något sådant? Bilen i fråga är en BMW 318is 96:a | |
|
Läckage finns troligen i kopplingssystemet och inte i bromssystemet. Annars hade du fått slappa bromsar istället. I kopplingssystemet finns 2 cylindrar som kan börja läcka om de blir slitna. Den ena, slavcylindern sitter under bilen, intill växellådan. När den blir sliten börjar den läcka bromsvätska. Antingen droppar det ner på marken eller in i sprängkåpan. På slavcylindern sitter det även en luftningsnippel. Det kan hända att den inte är åtdragen tillräckligt eller att den rostat så pass mycket att den gått av och börjat läcka. Om så är fallet kommer du att ha spår av bromsvätska under bilen. Den andra kopplingscylindern, huvudcylindern, sitter nere vid/bakom pedalerna och när den börjar läcka så rinner det bromsvätska ner på mattan vid pedalerna. Mellan kopplingscylindrarna går kopparrör. Det är inte heller omöjligt att de börjat läcka. Läckaget finns inte i bromssystemet, eftersom det är kopplingen som tar dåligt. Jag tror inte heller att läckaget finns "ovanför" huvudkopplingscylindern eftersom kopplingsförmågan påverkas. |
|
axelsson |
tjabba din slavcylinder till kopplingen kommer säkert kolapsa vilken dag som helst... Känn på kopplings pedalen inne i bilen om den är fuktig eller blöt osv... jag hade samma problem förra hösten. Jag har säkert sagt allt som Mugge redan sakt.. men skit samma. haha =D Lycka till |
|
Var ute och försökte kolla under bilen och det droppade lite lätt undertill bilen. Inte sett det innan men det borde betyda att slavcylindern är paj då. Eftersom bilen är ganska låg är det svårt att lokalisera läckan men någonstans i höjd med hjulen o lite bakåt (bra beskrivning). Ska ut till verkstaden och hissa upp den så ser jag lättare. Frågan är dock vad jag behöver för att åtgärda läckan, räcker det med att jag köper en slavcylinder och så byter jag den? Eller behöver jag några packningar, rör och liknande också? Har inte så mära till affärer från verkstaden så köper helst grejerna innan och lämnat tillbaks de om jag upptäcker att jag inte behöver grejerna. Så slipper jag körande fram och tillbaks. Är den svår att byta eller hur går man tillväga? |
|
axelsson |
om du bara byter slav cylindern kommer säkert huvudcylindern gå sönder om någon månad eller så också... ett tips är att byta båda.. jag tror inte ja hade några speciella packningar eller rör då ja böt. Tror slav kostar kring 800 och huvud typ 1000.. lycka till |
| Min förhoppningsvis sista fråga är om det är någon fara att köra med bilen så länge? Bara jag ser till att fylla på med bromsvätska med jämna mellanrum. Ska inte köra länge sträckor men behöver inahandla delar och köra ut till verkstaden. | |
|
Länk Slavcylindern är del nr. 14, är en komponent och inte renoverbar. Kostade till en 518i E28 ca 640 kr att köpa på BMW. Det går ganska enkelt att byta den, men det krävs lyft. Själv utförde jag bytet på pallbockar vilket var trångt. Inte minst när man skulle lufta efteråt. Mycket riktigt höll huvudcylindern bara några minuter, slavcylindern som är ny bygger upp ett tryck som är mycket högre än av huvudcylinderns slitna packningar klarar av att stå emot, så man får internt läckage. Ny huvudcylinder, nr 1 på bilden, kostade till samma bil drygt 1200 kr. Så jag köpte en renoveringssats från Motornord, Länk , för ca 180 kr och renoverade huvudcylindern med gott resultat. |
|
|
Det går att köra, i värsta fall kommer din koppling att sluta fungera och då får du krossväxla. |
|
|
byt bara slaven skulle jag säga, har alldrig någonsin vart med om att huvudcylinder går efter du bytt slaven... det är ju bara min erfarenhet, snackade med min farbror som är bilmek, han garvade bara o sa slav. slut inget annat.. never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
jag slår inte ner på det du säger mugge, jag anser att du e en av dom smartaste inläggarna på ap som jag har sett.. men till 99% chans så klarar han sig med slavbyte, ville bara säga det så det inte blir missförstånd.. never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
axelsson |
ja jag säker då att du ska byta båda då du ändå är på G... huvud är väll lika gammal hur som helst :P |
|
Slav-, eller hjälpcylindern som den ibland kallas går att renovera. En sats hos Mekonomen kostar ca 275 kr till din bil. Jag har ingen E36:a själv men till E30 innehåller repsatsen lite nya packningar, gummitätning, fjäder och kolv. Besvärligast i hela operationen var att lufta kopplingen efteråt eftersom det är så trångt mellan växellådan och karossen. Kör hårt! Mvh Johan Mvh Johan Samson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.