AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.400

hur vet man i fall däcken är korrekt placerad

någon som vet hur man kolalr i fall däcken är korrekt placerade. på min sida finns det bilder på back däcken är de korrekt placerade? på rätt sida alltså så de inte snurar åt fel håll då det itne finns någon rotation symbol på däcken.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Min erfarenhet är att finns det ingen rotationspil så finns det ingen specifik rotationsriktning.

Sextrettifemman Länk
montera och kör med andra ord.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Om man kollar på bilden med bakdäcken så tycker jag att det på höger sida
ser rätt monterat ut, medans det på vänster fälg verkar fel.
Mönstret i mitten är inte rotationsberoende, men klckarna på det yttre mönstret verkar onekligen ha en tänkt rotation.
Vad är det för däck? märke och modell.

/Jonas
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På mina sommardäck är det ynkligt små pilar för rotationsriktningen. Har du kollat ordentligt??

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
jag har kollat över allt står bara outside på ena sidan och det betyder inget. polarna har kollat också.
märket är continental 206/60 r17 93w det går bättre nu men är inte helt perfekt det verkar nästan som om de har montera däcken fel i från början tagit vänstersidan runt om eller något sådant. jag får svänga förbi någon däck firma nästa vecka någon dag.
Gemini__
Är däcken monterade på fälg med "outside" utåt som det ska vara bör det inte vara några svårigheter att montera rätt. Outside utåt alltså.

Mvh:
Thomas
så har jag monterat det och då är det som på bilden så det borde ju vara korrekt eller hur.
Gemini__
Ja, då är det 100% korrekt.
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om däcket är märkt med outside så innebär det,i de flesta fall, att däcket har ett mönster som inte är riktningsberoende utan asymmetriskt med ett specifikt mönster på yttre däcksbanan för optimala kurvegenskaper.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men om det inte är rotations bestämt,varför står då "outside" på en sida!??

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är inte rotationsspecifikt mönster utan assymetrisk inre och yttre däcksbana!
Det viktiga är att den yttre däcksbanan verkligen sitter mot framsidan av fälgen!
detta är helt mystsikt det borde inte se ut så där aja får svänga förbi någon däck firma dett verkar nästan. som om de har satt på enbart vänster däck eller något.
Om du har texten "outside" utåt på båda sidor kan du vara helt lugn. Som andra redan har skrivit så har du inte däck med en viss rotationsriktning utan dom är konstruerade på så vis att en viss sida på däcket ska peka utåt. Det finns ytterst få däck som är olika beroende på om dom ska monteras på höger eller vänster sida. Dom däck jag har sett som har en sådan konstruktion har dessutom varit märkt left och right.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.