AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
48.454

Dubbelt så dyrt att montera och balansera däck köpta på internet.

Sida 4 av 4
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
köper billiga däck på internet. håller typ 2 år.
lägger om däcken själv och balanserar (de är inte speciellt svårt att lära sig).
och betalar 50 spänn så lånar jag prylarna en halvtimme.

BMW ownz
Is
468
Ismo
735iA -87
Jag åker till bilskrotarna jämt när gummin ska bytas, har jag bråttom så kostar det 400kr med påkrängning och balansering.
Om det inte är akut utan kan hämta däcken på kvällen eller dagen efter är det fikabröd och en paket kaffe.

Men det är kompis pris om man säger så, dom är väl tacksamma att en fick en trimmad volvo motor av mig som jag orka inte skruva ur, 190HK B230 -> 2.5L.
När man tittar på Däckonlines samarbetspartner verkar det ju finnas många firmor som är beredda att byta däcken till en kostnad från 100 kr st:

Länk

Eller menar ni att dessa bara vill byta däckonlinedäck?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Min Pappa blev rejält lurad.
Han bor på Gotland och beställde totalt 10 däck till sina bilar.
Då la däckonline på 94kr i frakt per däck.
Trots att det på alla sidor står att det är frakfritt utom en liten not i deras villkor att kostar extra till gotland.
Borde stå att det är fraktfritt till visa orter i Sverige.
Totalt så blev 940:- frakt för de pengarna kan man ju ta bilen på färjan och hämta däcken i oskarshamn eller Nynäshamn.
När han beställde såg att en firma i Klintehamn på Gotland tog 150kr per däck för att byta dock kunde man inte skicka däcken direkt dit.
Efter att de 4 första däcken hade kommit körde han dit den bilen (en MG1300)
Och bad dem att byta däcken, Han lämnade in den i Torsdags och den skulle vara klar i måndags. När han kom så var den inte klar utan han fick åka därifrån. Igår skulle han hämta bilen och hade då med sig nästa omgång däck som nu hade kommit. När han skulle betala fick han en Chock de ville ha 346:- per däck och detta gäller 12" plåtfälgar.
De sa att de minsan aldrig hade hört talas om ett företag som heter däckonline och inte har något samarbete med dem.
De fick inte byta de andra däcken.
När Pappa kom hem så har de uppdaterat priset på Däckonline till 250kr per däck men firman står som samarbetspartner.

Priset blev per däck monterat och klart 400+346+94= 840kr Det är inte billigt för 155/85-R12

Någon som känner till en firma som kan montera däck för en rimlig summa på Gotland?
Pappa har ju 6 däck till som behöver monteras....

Hälsningar Lars
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Jag använder Miro i träkumla ! Dom är riktigt bra! Trevligt bemötande och god service!Går säkert att få ett bättre pris om du snackar med gubben!.
Jag gör däckbeställningen genom dom oxå! Skall dit i dagarna och lägga på nya sommarsulor!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Är det någon som har erfarenhet av Däckonlines samarbetspartners i Göteborg?

/Johannes
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kollade runt bland Däckonlines sammarbetspartners i Malmö/Lund och dom vill ha 250-350kr per däck (18") så däcken som jag tittat på som ligger på 1350kr/st hamnar då på 1600-1700kr/st monterade. Har inte kollat med min lokala däckkille men jag tror inte han kommer att ligga så mycket högre monterat och klart...

___
//Ulf
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Har ingen någon enkel hemma metod för att balansera o kränka själv.
Kan ni tipsa om lite redskap ni känner till för detta innan jag måste uppfinna detta.
Det är ett sant nöje att lura däckfirmorna på kosingen.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
perantoniohansson: allt går med det kostar en slant Länk

BMW - Beroende Med Wilja
Ja, det gäller väl att ta någon av de verkstäder som internet företaget rekommenderar, då ska det inte bli överpris. Sedan om de är bra eller inte är en annan sak. Vissa är väl bra, andra inte, precis som bilverkstäder och däckverkstäder generellt.

Jag beställde via bythjul.com och nyttjade RBK Transport AB på Bondegatan 60. Det fungerade bra och sedan får man väl hoppas att balanseringen gjordes enligt konstens alla regler.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Nä, det var inte så!! med vanliga däcksmaskiner.
Jag söker div redskap som ska vara billiga eller gå att göra själv och man ska kunna gå ner på knä och med en lite extra arbetsinsats klara av momenten själv de få gånger jag som privat behöver det. Sedan förändras balansen under däckens livstid då ska man enkelt kunna kolla detta vid byte till sommardäck.
En bekant har tex en enkel balansvåg som är superenkel och gjorde sitt jobb (statiskt) och inte en skakning har jag i bilen.

Som mc förare och däcks konstruktör har jag statiskt balanserat däck där vi slagit världsrekord i 320km/h utan några problem. Ska det då vara så fel min gamla cittra kan nöja sig samma balansering som hojarna.

Tipsa om redskap gammalt som nytt
fredde 7
Då borde du väl ha kommit i kontakt med en del vanliga däckjärn? funkar ju skitbra om man inte är rädd för ngr märken på fälgarna.
Verdi
Jag förstår inte vad däckfirmorna inte förstår. Att montera däck är väl en tjänst som de tar betalt för och de borde väl rimligtvis tjäna pengar på det.

Om de går back på en vanlig montering och gör det bara för att de tjänat så mycket på däcken finns väl en klockren lösning. Sänk priset på däcken och höj priset på monteringen. För alla!

De måste ju separera sina tjänster så att allt de gör blir lönsamt. Gör de det så kan de ta alla jobb de får utan att bli kinkiga. (det borde även gälla hantverkare osv. Ta mindre för materialet och mer för jobbet så slipper ni tacka nej till folk.)

Jag har förvaring av mina däck hos Däckia och har köpt en uppsättning däck där förut, men nu senast sa jag rakt ut att det skiljer över 4 tusen för identiska däck så jag måste köpa från nätet. De började de mumla om straffavgift men då sa jag att då ser ni aldrig mig igen. De måste ju tänka på kundvården även om de blir besvikna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vissa däckgubbar verkar vara rejält tröga i sin syn på internetdäck. Alternativet är inte att köpa däcken hos dem för 4000kr extra. Alternativet är att gå nån annanstans så att de istället tjänar 0kr. Är det smart?

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Fördomar sitter hårt, Lövet. Många tycker fortfarande att det är underliga människor som skapar kärleksrelationer över nätet, tror att lightläsk är farligare än sockrad läsk, tycker att akrylamiden i chips är skrämmande, och tror att en genomsnittslig BMW är en dyr bil att äga. ;-)

DäckOnLine här i Kristianstad är inte så svindyra. Beställde av Nordendäck som har angivit att de har avtal med DOL här för mottagning och montering av deras däck. Dock påförde DOL en extra avgift på 25 kr/däck för att de tar hand om de gamla, trots att däckverkstäder är lagligen tvungna att ta emot dem.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
J.Lindström
Förjävligt att ta mer betalt bara för att däcken är köpta på en nätbutik, tiden att lägga om däcken och balansera är ändå densamma!!
Däckkompaniet i Västerås tog iaf bara 400kr för att lägga om och balansera sommar och vinterdäck som var köpta på nätbutik!!
J.Lindström
Alltså, 400kr för sommdäcken och 400 kr för vinterdäcken :)
Men 100kr/däck är inte farligt, tog väl ändå bara 30-40min att göra det!!
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Har funderat på att skaffa egna maskiner.
Borde gå rätt fort att få dom att gå + problemet är väl mest att garaget
börjar bli trångt. Men man får väl storstäda.

Finns en i Tomelilla som blir hysterisk när man nämner "internetdäck" Han lägger inte ens på dem utan säjer bara" titta på min verkstad, den kostar massa pengar som måste rulla in" Nu har de gått så långt att de är både biltvätt, biluthyrning, släputhyrning och ditecsenter. De har säkert påverkat med hans attityd på "dessa hemska internetdäck"

Har en kompis som skulle ha hjulinställning för ett tag sen och han hade "internetdäck" de vägrade göra det eftersom de ändå inte blev rätt med dessa skitdäck..

Sicken jubelidiot. Kräng på däcken, ta betalt för det och var glad
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag handlade via nätet och fick oftast balansera om mina däck hos en verkstad i Kista (www.pitstop.se).
men lirarna på pitstop.se är skittrevliga och gör ett gediget jobb. numer beställer jag däck från pitstop i kista och det är det värt då men vet vad man får. kan även ventilera om vad för typ av däck jag vill ha och vilken budget etc. och säljaren respekterar detta. därför handlar jag inte däck eller fälg via nätet.

ex är när jag letade 19" fälgar. la upp min budget för pitstop. han sa att han inte hade ngt inom min budget. men såg till att jag fick som jag ville. dock fick inte han sälja prylar till mig den gången men han letade på nätet ÅT mig.
det kallar jag service no1. nästa köp blir via dem hursomhelst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.