|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja lite dålig stil att ta rövar priser på de sättet. Om någon kommer in till mitt jobb med en trasig dator som INTE är inhandlad från mitt jobb, självklart fixar jag den till samma pris som om de inhandlat den av mig eller inte. Spela roll om dom handlat den på Elgigantus eller nått. Allt går ju att köpa på nätet idag så är det bara. Lite service ska de vara. FLAYEN |
|
|
Det här med dubbla priser kan diskuteras. Då man köper däck med montering vilket alltid var fallet fram till postorder och internetbutiker började leverera däck fick man ett paketpris där man inte alltid räknade så mycket på den faktiska kostnaden man hade för att göra montering och balansering. Jag betalade 480 kronor för att montera av mina bakdäck, kränga av däcken, montera nya, balansera och slutligen montera på hjulen på bilen. Det motsvarar en timkostnad på ca. 1000 kr. (min bil blockerade lyften i ca 30 minuter) Jämför med BMWs timtariff. |
|
|
Jag tänker så här: Givetvis skall det vara samma pris på en däcksmontering och balansering om du kommer med 4 helt nya internetdäck som om du kommer med 4 gamla du hittat i garaget. Men när du köper 4 helt nya däck av handlaren kan han göra ett bättre pris på monteringen än om du bara köper en montering. Då måste han ju ta ut lite mer för att få ihop till lokalhyra, maskinkostnad, sin lön osv. 150 kr/hjul är kanske lite saftigt, de flesta hantverkare/servicetekniker osv. tar 6 - 700 kr/ timme, men det är inte ovanligt med upp emot tusenlappen. Tar en däckpåläggning och balansering en halvtimme så skulle priset som jag tänker ligga på ca. hundringen per hjul. Det är inte billigt att vara egenföretagare i detta land, så egentligen är det regeringen ni skall gnälla på. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Om det inte finns någon alternativintäkt är ju varje krona in ren nettovinst. Om man helre vill dricka kaffe de 20 min det tar att fixa 4 däck i st.f. dra in ett par 100:- blir det dyrt kaffe. Lönen och lokalhyran har han ju redan. 100% resursutnyttjande gör företagaren rik. Se på Ryanair. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Det är en fri värld och vad vi väljer att placera våra pengar det är upp till var och en. Jag väljer att placera dom samt rekommendera dom ställen där jag upplever att jag fått bra service. Dom ställen jag har fått dålig service det är dom ställen där kommunikationen inte fungerat. Ibland har jag haft bra tålamod ibland dåligt. Alla människor kan göra misstag. Om man däremot ger en andra&tredje chans då är nog utsikterna att man lyckas mindre bra. Ryanair är ett exempel ovan. Jag väljer att inte i fortsättningen flyga med dom för de intryck jag får av hur kabinpersonalen behandlas samt avlönas i jämförelse med piloterna och andra finner jag orimlig. Unga människor utan speciellt mycket erfarenhet som får slita häcken av sig. Alltså finner jag andra resvägar till bästa möjliga pris. Mitt strå till stacken i all misär:) Rikedom är sällan lycka, däremot är tid lycka. Mvh Asken |
|
| Ungefär som att köpa bensinen på Jet och åka till OK/Q8 och få låna pumpen för att fylla den i tanken. Klart de höjer priset då. Om alla handlar via internet och lågpris från Kina så blir det ingen som kan leva på sitt företag i Sverige snart, då blir det dyrtider när vi ska försörja dom som blivit arbetslösa. | |
|
Jag köpte däck, fälg och montering hos samma verkstad. Summa summarum blev det billigare än om jag köpt däcken på Internet. Dessutom fick jag det gjort på en verkstad som jag betraktar som 100% pålitlig. Se på totalkostnaden och vad man får för pengarna, inte bara på däcken! Wilhelm Svenselius |
|
|
Det borde inte vara någon överraskning, i alla fall inte för trogna forumläsare, att många lokala gummiverkstäder inte är så pigga på att lägga på "internetdäck". Länk Länk Länk Länk Som konsument bör man skaffa sig en bild av den totala kostnaden och inte jämföra äpplen och päron, dvs när det gäller däck: kostnaden för balanserade däck på fälg/bil. Man bör också värdera sin egen insats och värdet av att köpa "en funktion" eller däck av en leverantör och montage av en annan och vad det kan innebära ansvarsmässigt... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Tar ni med er det importerade och billiga vinet/ölen när ni går på restaurang? | |
Paap Reeder |
När jag pulade dit mina hankook 245:or bak så surfade jag inledningsvis också omkring på nätet och som sista fas letade jag rätt på en "internetverkstad". Det bidde JM-bil? i Enköping som fick uppdraget ... men det slutade med att jag köpte både däck och montering av dom och det bidde 1500:-/st med balansering + kvitto och hela middivippen.. Jag har precis som Asken skrev ... i samma anda ... bidragit med att säkerställa att man nästa gång ... eller om fel skulle uppstå ... inte behöver förklara sitt ärende via mail till nån snubbe med cigarr på andra sidan jordklotet som man ändå inte förstår vad han säger men man kan höra på tonfallet att han inte är intresserad.e Hade jag kört internetspåret i botten hade jag säkert kanske sparat ngn hundring ... men istället investerar jag dom i framtiden. Att upprätthålla kvalitet kostar både vad gäller leverna, sprit, bil, bensin, sex och smörolja. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... samma grej med Motronic-locken till M70. BMW original ligger på ca 1000:-/st medan man kan köpa pirat för drygt halva priset. Nu är det tyvärr så att M70 "är jävligt kräsen" vad gäller tändspänningen och om rotorgapet blir för stort stiger tändspänningen ... och Plopp! ... så sticker spolen á ca 2500:-. Hur kul är det? ... och har man otur så sticker sedan slutsteget i boxen - (jag vet!) - och man kan i bästa fall få köpa en beg box på auktoriserad skrot för 4000:- ... då börjar anletsdragen att strama upp sig och skinkorna pressas samman. MVH /// Paap R |
|
Om man ska handla på Internet eller inte är ju upp till var och en att bestämma. Personligen brukar jag köpa via Däckonline och själv lägga på däcken på skolan där jag jobbar. Alltså har jag inte dilemmat med "tjuriga" däckhandlare som vill ta extra betalt. Däremot känner jag en däckhandlare som jag brukar snacka med och han har inget emot att lägga på däck som är köpta via nätet. Han menar på att han slipper besväret att beställa däcken och att pengarna han får för att lägga på däcken är ren förtjänst. Alltså handlar det mycket om vilken inställning man har till konkurrens. Marknaden är ju fri och då är det ju upp till var och en att handla där man vill. Oavsett varan och om det är på Internet eller hos någon lokal handlare. |
|
|
Sahlin : Det är ju just så en smart däckhandlare resonerar. Att vara just mot kunderna handlar ju om ren överlevnadsinstinkt om man driver en rörelse oavsett vad man sysslar med. Då lär ju även kunden komma tillbaka och nästa gång kanske däckhandlaren har ett bra pris på däcket så att han får sälja det med och inte bara lägga om däcken. |
|
kicken |
ge: exakt det du skriver är en intressant del av företagande, ibland är inte priset det avgörande? det kan vara service,relationer,kvalitet,snabbhet,kundprioriteringar o.s.v..idag måste man vara duktig och informerande, produktiv, annars är man "bränd" ..kan nämna som exempel att min lillebror tänkte handla på däckonline ..men när det kom till priset så avvek det endast ett par hundra pålagt och klart, dim. 225.40.18 var det frågan om och samma märke? det är tydligen krig i branschen..m.v.h |
|
Kollar man runt bland de mindre däckfirmorna så hittar man sådana som anpassat prisnivån till "Internet". Har själv hittat en sådan i Lund som är både duktig och servicemedveten och där slutnotan inte hamnar på mycket mer än om jag harde köpt på däckonline och sedan jagat montering. För något år sedan när jag skulle ha nya 225/45-17 kollade jag ett par av dom större däckfirmorna (Vianor, Däckia, Bilia, mfl) i Malmö och fick priser på 2300-2800kr/st monterat. Däckonline låg på 1375kr/st omonterat. Däckfirman i Lund tog 1575kr/st monterat och klart. Valet var ganska självklart. Vissa däckfirmor kan även själva handla från Däckonline och dessutom till ett bättre pris än privatpersoner. ___ //Ulf |
|
|
Internet är ju perfekt för att skicka ut offertförfrågan till samtliga däckfirmor på lagom avstånd. Gjorde det själv i höstas och fick en uppsättning Nordfrost 3 215/55/16 på lmfälg + 4 Dunlop SP9000 225/55/16 skiftat, balanserat och klart för 13000:- inkl. moms. Återvänder gärna till den firman. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Jag har precis köpt 4 nya Michelin Energy 195/65/15 H till min bil hos en liten firma. Däckonline tar 788:60 för dessa däck. Därtill kommer montering. Om man kollar de firmor som Däckonline rekommenderar tar de flesta 150 kr per däck för montering. Sen tar en del extra för att de tar hand om de gamla däcken (jag trodde miljöavgiften ingick i inköpspriset för däcket). En del tar extra för aluminiumfälgar. Jag betalade 950 kr monterat ock klart. Så det blev inte dyrare än Däckonline. | |
|
Jag värdesätter min tid mkt så att lägga en order hos DO på kvällen o få däcken hemkörda några dagar efter är perfekt.Sen har jag egna maskiner så man slipper kölappar och kaffe i pappmugg. Mvh/Micke |
|
|
Internetfolket har väldigt små omkostnader. Många har inte ens egna lager utan beställer in det som de säljer.. Har du då en verkstad och verktyg samt lager samt några/Någon anställd. Så lägger man på alla satans avgifter, skatter och pålagor som makten lagt på företagarna.. Då blir det en slant bara för att gå runt. Sedan vars och hur man handlar är upp till var och en.. Men att kräva att lokala handlare ska ha samma priser som internetsiterna är varken praktiskt genomförbart eller rättvist.. Nygräddad BMWCS member |
|
|
Glömde att nämna att men vissa prylar så är du som montör skyldig att ge garantier.. det är därför ingen vill skruva ihop din postorder/köptfrånlastbilsflak/kronancykel åt dig.. Få någon hundralapp betalt och så måste man stå och ge garantier på de där peice a shit hojarna.. Nygräddad BMWCS member |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.