|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag är i besittning av en 318i E30 i mycket skapligt bruksskick. Det tråkiga med den är att motorn börjar bli sliten. (Ökända knackmodellen av 318 M40? tror jag) Jag vägrar skrota bilen då den faktiskt är i bra skick in- och utvändigt så nu till mina frågor: 1. Är det värt att renovera en 318 motor? 2. Vad behöver göras och vad kan det tänkas kosta på verkstad? 3. Kommer motorn hålla länge efter renovering. (Har hört att motorerna tydligen förstör sig själva pga. någon felkonstr.) 4. Kan man förbättra konstruktionen under renoveringen? Jag vill inte stoppa i en sexa i den för den skall vara besiktningsbar och laglig. Jag använder bilen varje dag så den bör vara pålitlig. Någon som har lite heta tips åt mig.... :) mvh. /L | |
|
det ända jag vet att det blir inte alls billigt att renovera motor på verkstaad! det är nog nått du för låta en kommpis göra eller om du kan göra det själv! |
|
axelsson |
det är ju lätt värt att renovera upp? en motor från skroten får du ju lätt för 2000-3000 kr till 318. Glid in på www.bildelsbasen.se <- och sök på motorn till din bil, så hittar du garanterat en jävla mängd. Sen så brukar väll själva motorn hålla mycket länge om du byter olja och renoverar toppen osv. ps. stoppar du in en 6a kan du ju fortfarande besikta den lagligt och få billigare försäkrning jätemot en 318 osv.. lycka till, iallafall ! |
|
Hur kan du ha M40 i en 318i från 84? Har det bytts motor i din bil? Du bör nämligen ha M10 motorn. Har du M40, så är det oftast kamaxeln som brukar slitas ner, man kan byta kamaxeln relativt lätt på en M40 utan att behöva lyfta toppen, vilket underlättar bytet betydligt. Däremot är kamaxeln inte helt gratis, så det gäller att hitta en bättre begagnad. Du kan inte göra så mycket åt felkonstruktionen tyvärr. Risken finns dock att även dina ventillyftare är igensatta och då kommer motorn ändå att ticka, men då kommer tickandet enbart att vara ett skönhetsfel. Har du M10 motorn, så kan tickandet både bero på sliten kamaxel och på felställda ventiler. Genom att ställa ventilerna kan du förmodligen minska tickandet något. |
|
|
Ok, tack för alla tips! Är dock lite osäker om motorn är en M40 eller M10? Hur som helst, så verkar det inte vara någon vidare bra maskin när man letar inlägg om den här på forumet, suck. axelsson, hur kan man besiktiga en 318 E30 lagligt med sexa? Mvh. /L |
|
|
M10 ---> Länk M40 ---> Länk ______ Blogg: Länk |
|
|
Om din bil är en 318i -84, sitter det helt säkert en M10 i den. Det är en alldeles utmärkt, långlivad och robust maskin, som dessutom inte kostar skjortan att renovera. Att ventiltickande skulle bero på sliten kamaxel är en vanlig missupfattning. Det är i bästa fall bara fråga om att ventilerna behöver justeras ordentligt (vilket inte är helt lätt att få till på en M10), eller så är vipparmsaxlarna/vipparmsbussningarna slitna. Men även med helt friska komponenter väsnas en M10 en del i toppen, så förvänta dig inga underverk om du renoverar! Oftast är dock tickandet mest att betrakta som 'skönhetsfel' - är kamaxeln någorlunda intakt, brukar maskinen gå som den ska även om den rasslar som en berusad skallerorm. Ibland är det inte ens ventilmekanismen som låter - en sliten kamkedja kan rassla rätt så ljudligt, och även bränslespridarna kan ticka oroväckande högt. Prova att justera ventilerna (noggrannt!), och hälla i en bra, esterbaserad helsyntetolja i motorn - hjälper inte det, kan du börja fundera på en topplocksrenovering, eller försöka hitta ett bättre beg. topplock. /// Gunnar E. |
|
|
leffo: han menar nog att bilen har ingen katt, då är det relativt "enkelt" och besikta med sexa(med katt)... avgasintyg tror jag det var vad du behövde så e det lugnt på motorsidan, sen kan det väll hänga på bromsar etc etc. mvh:jani never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.