|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett missljud höger fram när jag svänger vänster. Låter som det kan vara hjullagret. Bilen har gått c:a 20.000 mil. Borde vara hjullagret väl? Ska man byta lagren parvis eller räcker en sida? | |
|
Edit: kanske kan passa på att fråga om det är svårt. Sitter hårt eller behövs det specialvertyg typ? |
|
|
det kan vara fjädern också lagret där uppe. jag böt på min 200sx det var inte så svårt köp en hel platta och byt skiva samt klossarna när du ändå håller på. jag gjorde som så att jag köpte en helt ny platta som allt stitter på det vill säga bultarna och lagret då slipper du pressa ur det gamla på med mycket fett och sedan bara att dra åt. |
|
|
Tack för tipsen. Jag tror dock mer på själva hjullagret dock än nåt annat. Jag förmodar att det är del 1 på denna Länk bild jag får när jag köper reservdelen. Om det är hela plattan eller inte som du nämner vet jag inte. |
|
|
Jag har precis bytt hjullager vänster fram på min e30 325:a o de va inga större bekymmer faktiskt. Om du köper en hjullagersats fram typ SKF så får du nummer 1,3 o 4 på bilden. Nummer 2 är ett dammskydd o kan köpas på BMW för några tior, all ide o byta detta skydd ifall det är sönderrostat som det var på min, skyddar mot smuts på lagrets baksida. Det du behöver i övrigt är en 36mm hylsa till centrummuttern o en avdragare till gamla lagret. En bit rör som passar på axeln där lagret sitter är inte dumt o ha när man ska knacka in lagret. Palla upp bilen, av med hjulet, bort med skyddet (nr 4 på bilden) o sen knacka bort låsningen i muttern, en del av mutterväggen är böjd in i axeln. Sen fram med hylsan o dra för kung o fosterland så ska den förhoppningsvis lossna, i annat fall kan lite värmning med gassvets eller liknande hjälpa. Efter det så fram med avdragaren o dra av navet, troligen lär inre lagerbanan sitta kvar på axeln, så använd avdragaren även till denna. Sen när allt är av så kolla så axeln inte har några rostskador eller liknande, putsa lite lätt med smärgelduk i så fall. Fram med nya lagret, tror det ska fettas in lite med hjullagerfett, är inte helt säker, o sätt det på axeln. Ta sen fram en lämplig bit rör som passar över axeln så du kan försiktigt knacka in lagret, ända in i botten. På med nya muttern, spänn så de står härliga till, hårt med andra ord, lås fast muttern precis som den gamla muttern var genom att banka in en bit av mutterväggen i axeln med en mejsel eller dylikt. På med yttre skyddet o sen ska det rulla tyst o fint igen. Motorer e precis som groggar En sexa e bättre än en fyra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.