AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
297

byta 525 mot M5

th
141
thorphedo
525 - 91b
Har funderingar på att sälja min 525-a o köpa en M5-a, samma årsmodell, mer tillåter inte plånboken tror jag.
Kan nån rada upp lite "För o Emot" eftersom jag ej har nån större kunskap om M-bilarna. Vilka kostnader kommer att öka, pallar den för vardagskörning(har 2 mil till jobbet).Är det ett klokt byte, egentligen är jag bara ute efter mer prestanda, min 525-a är i mkt. fint skick, men lite för "slö".
Tacksamt för svar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gränsen mellan total lycka och fullständig ekonomisk katastrof är hårfin med M-bilar (liksom med andra sportbilar). Råkar du köpa ett sönderkört exemplar (det finns många sådana av den årsmodellen!) blir det troligen det sistnämnda. Tag god tid på dig och undersök den tilltänkta bilen noga. Skötsel är A och O på denna typ av bilar, det är trots allt högtrimmade motorer och exklusiva chassikomponenter i dem. Hittar du ett välskött exemplar blir du säkert nöjd. Tänk bara på att kolla upp kringkostnader som försäkring, service mm. innan köp.

Lycka till!
ursäktar om jag lägger mig i, men klassar man verkligen M5:an som en sportbil?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Allting blir dyrare med en M5:a (försäkring, service, reservdelar, däck, bensin). Om du har "små" marginaler i din ekonomi skall du inte skaffa en M-bil. Men, M5:orna är härliga bilar........
Varför inte en 540 annars? Härligt drag med en annan typ av komfort än M5 och finns dessutom med ASC+T vilket är värt mycket om du kör året runt med den. Också givetvis dyrare än en 525:a.
th
141
thorphedo
525 - 91b
Vad är ASC+T? Hur snabb är 540 till 200? Är det inte lite fördröjning i automatlådan?
Annars tycker jag att V-8 är inte helt fel det heller...
hade nog helldre tagit en 540

säger som jänkarna säger om bilar.. roligare med en hel motor än en halv.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
ASC+T är antispinn (med traction control).
540iA är slöare från start men när man har kommit upp i fart är det bra skjuts i den. Finns också som 6-växlade från 95 års modell.
Beroende på dagsform så uppskattar man ibland det mer ljudlösa draget i 540:n (100 km/h med 1700 varv/min är trevligt) istället för den underbara motorsången i M5:an vid högre varv. På tomgång är dock M5:an lite väl osympatisk i motorsången.
(Vet ej siffrorna 0-200 för M5 resp. 540)
th
141
thorphedo
525 - 91b
Det är lite olika 0-100 siffror för 540-n beroende på årsmodell, trots samma effekt...Hur kommer det sig?
Är förbrukningen "acceptabel"?
th
141
thorphedo
525 - 91b
Enligt modellguiden alltså...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.