AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Kamremsbyte 520i

ie
22
ientity
318d- E91 -08
Hejsan, gjorde ett ganska bra köp tror jag , köpte en 520i -90 , en ägare sen nyköp av bilen, full servicebok som var infylld till 2001 sista gången tror jag, runt 16-17000 mil, väldigt fin men lite rost i dörrkarmer inte mycket dock.
Motorn är en 6:a på runt 120 hästa 2.0 liter, min kompis som kan lite mer om bilar sa den tickar lite, jag är tyvär ganska okunnig när det gäller bilar.

Så läste på att man bör byta kamrem runt 4000-6000mil, nu har den gått 21800 mil så vad ska jag göra? Vad kommer det kosta, blev kanske ett ganska dyrt köp i allafall i så fall ???

Bilen kostade mig 9000kr nyskattad o nybesiktad, bytta spindeleder och den går jättefint enligt mig.

Är det värt o investera ett par tusen i den eller sälja av den till någon annnan ?

Önskar man kunde lite om bilar innan man var spontan o köpte en "fin" bmw :)
ie
22
ientity
318d- E91 -08
Ville tillägga att bensinmätaren är glapp eller hoppar då o då, kör med trippmätaren, men gr detta att åtgärda ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Byte av kamrem görs var 6000 mil. När byttes den senast? Kostar ca 2000 kr för jobb + material hos en verkstad.

ie
22
ientity
318d- E91 -08
Nu var det sonen till föräldrarna jag köpte bilen av, han var i 35 års åldern, väldigt trevlig så tror inte de försöker lura mig, han sa det borde varit vid 17000 mil då de gjorde servicen, han var lika okunnig som mig när det gällde bilar...

Jag ringde till bmw de sa runt 3000kr....
Så blir ju en slant på en gammal bil.

Är bilen värt denna investering ??
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Antar du har motorn som finns i länken
M20 (lilla sexan) ---> Länk
12 ventilers rak 6:a 2.0 - 2.5 liter, har kamrem som ska bytas vid 6000 mil.
Motorn ersattes 91 av M50 motorn som har kedja.

Men du behöver inte åka till BMW, vilken mek "som helst" klarar att byta en rem. Om bilen är fin och du är nöjd med den ska du absolut kosta på en ny rem.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ie
22
ientity
318d- E91 -08
En sådan bil är det :) Lite smutsigare motor ;) Men väldigt fint skick , fina sommar o vinterdäck medföljde och bara 1 ägare känns ju lugnande.

Då ska ja se till o byta detta i så fall, borde inte kosta så mycket.
Tackar så jättemycket för rådet.

När det gäller bensinmätaren, går detta fixa tror du ? Annars kan ja tala om att 140km märktes inte ens av på motorvägen, van vid får skrangliga mitsubishi som skakar ihjäl över 100, livrädd varje gång man kör upp på motorvägen ! :D
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

6000mil eller max 4år skall det vara, om jag inte missminner mig.
Blir ventilsallad på dessa motorer vilket blir betydligt dyrare än de 3000:- som de begär för att byta denna.
Har för mig att jag betalade runt 2000:- inkl. material för datta arbetet hos en auktoriserad verkstad. Nu är detta iof. ett bra tag sedan.
Du borde idag inte behöva betala mer än så hos en icke auktoriserad verkstad. Ta gärna det säkra före det osäkra....

Motorn har 129 hk vid 6000rpm och 164 Nm vid 4200rpm.

//Håkan
ie
22
ientity
318d- E91 -08
Hej, Håkan, ja pratade med BMW idag, 2900 ville de ha för kamremsbyte, jag frågade om tickandet, de sa de kunde vara ventilerna eller nåt sånt, då behövde man justera dessa också, och iom jag är ickekunnig så kan de nog skinna mig på ett par tusen till där.

Hatar att man ska behöva lämna sig åt bilverkstader, efter att ha sett insider så verkar det inte finnas några seriösa kvar tyvärr :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.