AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.747

Hur länge håller en Kamaxel givare? E39 528

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Min bil drar lite för mycket soppa ca 1.4 i stan den känns lite trött på låga varv den startar för tillfället bra och går okej på tomgång dock så tycker jag att motorn låter som en gräsklippare (högfrekvent smatter) jag har för mig att BMW ljudet skall ha en djupare klang även när man öppnar huven och lyssnar på motorn , Enligt forumet så kan det vara kamaxel givaren ska man chansa att byta givare? Bilen har gått 17000 Vart sitter givaren? Är det svårt att byta själv?

BMW is the choosen one
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M52 ska ha en silkeslen gång och vara väldigt tyst, inget högfrekvent smatter här inte. Kamaxelgivaren sitter på motorns framkant, nära vanosenheten. Kostar ca 800 - 1000 kr och är ganska enkel att byta.

Jag tror inte att dina problem beror på def kamgivare.

He
70
Heavy
530D Touring -00
Om din kamaxelgivare är trasig så startar inte motorn alls.
men du kan koppla bort den när motorn går och då tar reservsystemen över, och motorn fortsätter att snurra.
Du kan forsöka koppla bort sladden till givaren och starta motorn.
startar den inte så är din givare hel.
att motorn Smattrar kan bero på att den går för snålt på tomgång så att du får ett spikande knatter.
men att elektroniken kompenserar detta med extra bränsle när du varvar upp motorn under gång, men att bränsleblandningen blir då fel och du får en högre förbrukning.
Jag skulle gissa på att felet ligger i Luftmassemätaren.

MV\\Heavy
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Tack för tipsen ! Ska prova att koppla ur sladden till kamaxelgivaren och göra rent luftmasse mätaren med lite elektronik sprej

BMW is the choosen one
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Nu fick jag tillbaka samma fel som jag hade nyss motorn startar inte när den är varm .... enligt forumet så lutar det åt att antingen är vanosen paj eller så är det kamaxelgivaren har jag fel?

BMW is the choosen one
He
70
Heavy
530D Touring -00
Om det är Vanos fel då kan det kanske bli lite dyrt. men som du beskriver det med det knattrande ljudet så kan det vara att vanosen inte kan ställa in Ventiltiderna som den ska, men det skulle ochså betyda att kompressionen inte är vad den skall vara när vanosen inte öppnar ventilerna i rätt tid.
du behöver nog kolla kompressionen när den är varm och inte startar.
Hur hårt arbetar startmotorn när du drar runt motorn, låter det som att den snurrar motorn för lätt. ungefär som att du drar på startmotorn utan tändstiften i.

MV\\Heavy
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Startmotorn beter sig normalt den har samma takt och låter precis som den brukar . kompressionen borde vara bättre när motorn är varm eftersom alla spel blir mindre , Vid kickdown så axar bilen jävla bra asså så jag tror inte att det är nåt problem med kompression , Enligt forumet så tyder allt på att kamaxelgivaren e paj så jag ska prova å byta den kostar ju inte skjortan direkt , Jag rapporterar så fort jag bytt om det blivit bättre , Bilen drar ju också lite extra sås minst 1,4 i stad vilket är 1-2 dl mer än snitt bilen verkar det som vilket tyder på att vanosen inte gör det den ska , Bilen är också hyffsat slö på lågt varv ,

BMW is the choosen one
He
70
Heavy
530D Touring -00
Hoppas att Det är bara kamgivaren som jävlas med din motor.
den kan ju bli konstig när den är varm, materialutvigning som får den att sluta ge signal.

MV\\Heavy
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Jag har läst att BMW rekommenderar att man byter lambda sond efter ca 10k mil , man ska märka att den behöver bytas när bilen drar mer bensin osv så den ska jag nog byta ut senare också + göra rent luftmassemätaren med CRC spray .

BMW is the choosen one
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Åk in till BMW och få felkoderna avlästa, det är billigare än att byta delar tills man hittar felet. Men kam- eller vevaxelgivare skulle det kunna vara, jag har haft fel på båda (vid olika tillfällen), men den har dock aldrig vägrat startat pga det, men den var svårstartad vid fel på vevaxelgivaren.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Jag trodde vevaxel givare och kamgivare var samma sak fast med olika namn ... vart sitter vevaxelgivaren? och vad har den för funktion?

BMW is the choosen one
He
70
Heavy
530D Touring -00
Vevaxelgivaren är den som ger signalen till Styrenheten om när den skall tända på rätt cylinder.
kolla på realoem och hitta vart den sitter på din motor där
Länk

MV\\Heavy
Proctologist
Uppar denna

Sitter det bara 1 kamaxelgivare på en e39 523:a med dubbelvanos (dumfråga)

Och om man byter denna själv måste man in och nolla felkoder sedan hos bmw?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Jag tror det sitter 2 st på din det är lätt att byta om man har små händer man behöver inte nolla några koder mm
li
139
linoll
528IA steptronic -97
För alla som undrar så var det kamaxel givaren som var orsaken till hela problemet när jag bytt den startar bilen som vanligt alltid och soppa förbrukningen gick ner till ca 1.2-1,3 i stad
Proctologist
Måste ha varit någon nykomling på bmw då, för då jag frågade sa att att min bil en 00:a hade en kamaxelgivare..

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Jag är inte alls säker på om det är 1 st eller 2 du kan lätt se det på realoem.com
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vad kostade givaren? Bytte du själv? Läste du av om det fanns ngn felkod innan?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Nej jag läste inte av nån felkod innan , den kostade ungefär 800 på mekonomen , jag bytte själv men egentligen så är det rätt svårt om man inte har jätte små händer ett tips är att du lånar in nån liten tjej som kan hjälpa till . själva bytet i sig är tekniskt sett jätte enkelt.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Nu ska vi se om Linoll är på hugget och ser att denna tråd vaknat igen

Påminnde dina symptom om de jag har?

Länk

hängde upp mig på delen om att din inte startade varm, vilket är lite av mitt huvudproblem

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.