AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.581

Touring - Barnvagn

Sida 1 av 2
ku
25
kun
BMW 318i -87
Då det behövs mer plats är det dags för en ny bil. Självklart skall min BMW 87a bytas mot en nyare och då touring. Går en Brio Kombi Barnvagn in i luckan utan att ta av hjulen på en 3 serie touring av modell 2000 eller nyare?

Vilken motor skall man välja på en 3 serie touring av modellen som fanns runt 2000. Någon speciell årsmodell som är bättre än övriga runt denna period?

Eller blir jag tvungen att slå till på en 5 serie för att få in barnvagnen?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Jag får in en sittvagn utan att ställa den på snedden i min E46a, så den tar bara upp halva bagaget. Du får nog ställa liggvagnen på snedden men den går definitivt in med massa utrymme kvar.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
sw
25
swedst
E91 335d -07
Testade med vår Brio Kombi och slänger man ut insynsskyddet så har vi ungefär 1½-2 cm till godo :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En Brio Nova går in även med insynsskyddet/lastnätet kvar dock så kan man inte använda insynsskyddet då vagnen är för hög. Finns lite plats på sidorna och ovanpå vagnen och vill man lasta mycket så är det mjuka små väskor som gäller.

När det gäller val av motor så är 328i ett trevligt val om du tittar på 00:or och 330i ett ännu trevligare val för nyare modeller. Från modellår -01 fick 320i en större motor på 170hk. Från modellår -02 så kom en facelift.

3-serien funkar men en 5-serie gör helt klart livet lättare när det gäller barnvagnar och övrig barnutrustning. Jag har som du ser en av varje...

___
//Ulf
328 eller 330 helt klart.

Har en e36 328 och är extremt nöjd med motorgång/bränsleförbrukning/prestanda för pengarna :)
En 3serie är inget att rekommendera om du får tillökning..Är en liten bil oavsett om du har kombi el inte. Har sålt min älskling 330xda pga tillökning. Har inte köpt nån ny ännu men jag har accepterat att jag måste lira i en annan division i X antal år framöver
he
14
henrag
320i Touring -02
Har ett barn nu 3 år gammalt, har under tiden ägt två stycken 330xi touring och tyckte de var lite väl små för den första lite större barnvagnen en Emmaljunga, det fungerade men bytte till en 540 för att det skulle bli lättare att få med allt (mitt argument till min kvinna), bytte egentligen för att jag ville testa v8an. Bytte tillbaks till en 320i touring efter 3 månader då 3-serien är klart roligare att köra. För att klara av ex. juletid och hemresa till mor och farföräldrar så inköptes en takbox som åker på då. Den rymmer barnvagn och julklappar och är lätt att tav och på. Så nu får jag ha körglädjen från 3-serien och lasutrymme när det behövs!
Fast lyssna inte för mycket på mig jag tycker även att våt Porsche 928 är en hyffsad familjebil!

/Henrik
Problemet är att Brio och Emmaljunga är barnvagnarnas svar på Audi A6/V70 dvs de är ganska stora och otympliga. 5-serien är precis som Programmer säger att föredra.
Jag hade testat nogrannt innan jag bestämt mig för en 3-serie.

Vi fick tvillingar och testade samtliga dubbelvagnar. Den enda vagn som passade utan att montera bort insynskyddet är Urban Jungles dubbelvagn som går utmärkt att få in i 3-serien. Har därför inte behövt byta till större bil (ännu).
Det verkar som att den vagn är skräddarsydd för E46 kombi eftersom den preciiis passar under insynskydd/lastnätskasseten :-)

När det gäller 3-serie modell hade jag nog valt antingen 318 med 143hk (from -02) eller 320 170hk (from -01). Dessa tycker jag kombinerar prestanda samt ekonomi på bästa sätt.
Annars rekomenderar jag 330, en mycket trevlig bil!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kör E46 Touring sedan 1 1/2 år med barn och fru och det har funkat kanon. Vi har en Teutonia Sport barnvagn som gått in utan problem. Visst är det inte så mycket plats över men vi har klarat semestrar med mycket packning också. Bra ekonomi med 320 170hk som kom modellår -01 enligt mig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grandy: är det någon som påstår något annat modellår för 170-hästaren?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

henrag: jag vet att körupplevelse är något subjektivt men tycker du allvarligt att en 320i ger mer körglädje än en 540i? Jag tycker absolut inte att en 320 är någon tråkig bil men erbjuder enligt min mening en helt annan upplevelsedimension.

___
//Ulf
he
14
henrag
320i Touring -02
Håller med om att upplevelse av V8an är något speciellt men det är en klart otympligare bil och inte lika kvick i reaktionerna, samtidgt så är 5-an klart mer avslappnade att köra. Motorn sätter 540 i en annan dimension än Rak 6a så visst är den klart roligare på ett sätt men det är motorn och inte bilen.
Vill du ha ekonomi köp en 318i (143hk) och inte en 320. Den 320 jag har nu är ca dl törstigare än mina tidigare 330 på landsväg oavsett om jag eller min sambo kör den. 0.9 på landsväg får man räkna med vid ca 120. 330 bilarna drog ungefär 0.8 vid liknande körning. Jag körde en av mina 330 Umeå Stocholm med takbox och full last på 0.74 men då låg jag bakom min 65 årige far hela vägen.
Min 2dr E30 funkar kanon som famlje bil! Får plats med brio kombi, en 3 åring, en 6 mån och fru... Har även en rover 25 3.99 meter lång och hela familjen får plats utan problem, även med packning för en helg borta... har också en audi 100 avant, stor och lättlastad. visst går det teoretiskt att packa mer i stor audin men för oss funkar alla bilar lika bra som familje bil..... Plats får man alltid bara man vill...

he
14
henrag
320i Touring -02
Håller med Andreas, använder ofta min Porsche 928 som familjebil i stället för BMWn och det fungerar mycket bra. det är lätt att slänga med sig en massa extragrejor ju större bil du har. Men samtidigt är det ju oerhört bekvämt att slippa tänka när man packar! En 5-serie kombi är det bara att lasta in allt i.

/henrik
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Programmer: Jag syftade på ekonomin och inget annat. Blev lite konstig den meningen.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
försöker nu själv hitta en barnvagn som går i utan bekymmer i min e46 touring, vägrar köpa ny vagn eller byta bil så det med att åka till handlaren och prova vilka vagnar som funkar går därmed tjockbort..

tanten vägrar också å det starkaste använda en vagn som hjulen måste bort på.. så nu slänger jag in en desperat fråga till er med erfarenhet kring detta..:

Vilka vagnar går i en E46-Touring utan att plocka loss hjulen?

Ja, jag har sökt, och gissa om uppgifterna skiljer sig åt.. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror nog att ganska många vagnar går in utan att ta bort hjulen på, t ex vår Brio Nova. Man får ju ställa den på bredden och insynsskyddet går inte att använga eftersom vagnen är för hög. Finns inte överdrivet mycket plats till annat men packan man mjukt så får man nog in en hel del.

___
//Ulf
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Kör en 330 Touring E-46. Vi har en Brio kombi, som precis får plats utan att ta av hjulen. Dock kan man inte dra över insynsskyddet, men lastnätet går att dra upp. Det blir inte jätte mycket plats kvar runt vagnen, men med mjuka väskor och god vilja så får man med tillräckligt för semestern... Jag rekomenderar starkt att ha nån skyddsmatta i bagaget, vagnen skitar ner mer än man kan tro.
Jag har funderat lite på både 5 serie touring och Saab 9 5 Aero kombi, dock så tycker sambon att det funkar bra med 3:an så då får pärlan, till min stora glädje, vara kvar.
Kolla oxå upp att barnstol får plats. Ett babyskydd går bra, men inte alla stolar för lite större barn får plats. Håller själv på att kolla på det nu, så kom gärna med tips om vilka stolar ni använder.

Anders

Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Ta en titt på denna:
Länk
Visa användare
33
bmwluthman
Bmw M5 99:a
Tycker att det låter sjukt att anpassa bil efter barnvagn. bättre att anpassa barnvagnen efter bil. själv hade jag m3:a när vi fick dottern, och det fungera fint men, nu har jag 330 e46 touring för att den tycker jag är finare än sedanen+ att jag köpte en liten hund : )
BadaBing
3-serie Touring med barnvagn är inga som helst problem.
Har själv haft 3 st med en singelvagn, Urban Jungle. du lastar mycket mer än bara vagnen tack vare lastnätet. Blir det långfärd kan du alltid ta av hjulen på vagnen och du lastar ännu mer !
Motorvalet går till 330, har även haft 320 som blir lite seg, då var den med automat.
330'n är en riktigt trevlig bil med M-paket !!

köp inte för stor bil bara för att du har barnvagn, du kommer att ångra dig (eller om du har ngt annat behov av lastutrymme)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.