AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.372

Byte av bromsrör på E30

Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Efter ett antal timmar frustrerande timmar under bilen vädjar nu efter era tips. Fick anmärkning på mina bromsrör vilket jag tidigare läst om ska vara ett H%€()te att byta på E30n och JA, det är det.

Först och främst har jag fortfarande inte fattat vilken storlek det ska vara på hylsorna, 10 går inte på utan extremt övervåld och 11 är för stort. Skiftnycklarna gör ju som bekant nipplarna runda :(

Nästa fråga gäller byta av längsgående bromsrören och anslutningen i motorutr. Hur i hela friden ska man komma åt den?
Just nu velar jag mellan att lyfta ur motorn eller dressera ett marsvin samt ge den anabola och skicka in för att lossa bromsröret.
Andra och bättre tips mottages mer än übergärna.

//Andreas
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
om inte röret är helt pissslut så får du faktist skarva det! då slipper du dom i motorutrymmet! storleken på röranslutningarna ska vara 11mm. men om du klipper av röret precis vid nippeln och tar en 6kants hylsa ala 11mm och testar. funkar inte det så ta hammaren och slå ett par gånger på nippeln och sen en 10mm 12kansthyllsa. sen drar du. funkar inte det så blir det jobbigt, men det du bör göra från början är att dränka allt i rostlösning!

Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Tack för tipsen, mina bromsrör är tokfräscha fram så lär nog anamma ditt tips att skarva istället.
Vad det gäller nipplarna så är det väl bara att kämpa på är jag rädd.
Håller på att byta på min nu, kan även jag säga att det är ett "H%€()te" :(
Alla nipplar är sönder rostade så man får ta dom med övervåld och polygrip...
Jag fattar ärlig talat inte hur f*n dom tänkte när dom designa de där :P

Ett tips om alla rör som går till motorrummet är att plocka undan luftburk och lite andra behållare för att komma åt, annars kan man spendera en hel dag på att försöka få in verktyg eller händer....
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
bytte nyss på min med, det är trångt som fan, men ta bort luftburken, lätta på bränslefiltret och vik bort det så kommer du lätt åt bromsreduceringsventilen som sitter i motorutrymmet så du kan byta rör, sen kan jag faktiskt rekomendera biltemas sats, komplett med alla rör för 250 spänn. sen bak under bakaxeln är det trångt som SATAN (ursäkta) så vi tog ner bakvagn och fixade iordning den på en gång. =)
Hloddovic var det mycket jobb att plocka ner bakaxeln? är det värt det för att montera på nya rör? har alltså tagit bort dom gammla...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Att ta bort bakvagnen kan vara ett jäkla jobb om den inte varit borta på länge.

Det enklaste är att:

Flytta T-korset till ett ställe där man kommer åt det, och således skaffa/göra längre rör från anslutningarna till slangarna.

Ta bort baksätet, skrapa bort asfaltsmattan så man hittar punktsvetsarna till rör/slangfästena. borra ur dom så fästena lossnar under bilen. Montera rör och slangar på fästena, kila fast dom där dom ska sitta, in i bilen och loppa fast dom med svets, har man ingen svets kan man dra fast dom med plåtskruv innifrån bilen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag kan fixa bild exakt var man borrar om du vill.

Maila isf till isakare@telia.com
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
jo de ett jävla jobb att ta ner axeln, men om du gör det så byt alla bussningar i bakvagn också, det är värt det!

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.