AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
897

M5 3,6 går ej alls ... HJÄLP

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Ja då ska jag försöka beskriva detta händelseförlopp så bra som möjligt !

Skulle ta fram min M5 idag från vinterdvalan,
Den startade och gick hur fint som hellst, lät den gå tills motortempen nästan nått mitten,
Var sen och körde med den ca 4km, drog även på lite ..Inga problem

Sen lät jag den stå på tomgång på gården ca 10min och ibland testade jag varva upp den snabbt... då tvekade den till som ganska mycketinnan den tog varv...Pumpade jag flera gånger på pedalen snabbt så svarade den ej bra alls... Men gick ännu hur bra som hellst på tomgång...
Stängde av den och testade starta ige.. Inga problem

Sen lät jag den stå avslagen ca 10-15min och skulle starta den igen och de första jag märkte var att jag fick veva onormalt länge för att den skulle starta..och när den startade gick den hemskt dåligt och svarade nästan ej alls på gasen.. fick man sen upp varven till över 2000rpm så¨gick den bra...

Testa hälla i 10 liter färsk fin soppa och starta igen.... Bara samma sak.. över 2000-2500rpm så gick den bra men släppte jag den under 2300 så hoppade den ner till 800-1000rpm och gick hemskt dåligt... tillslut råkades den stanna... då fick jag ej mer alls igång den.... den bara vevade och lovade och gav ifrån sig lite host och feltändningar..

Jag lät den kallna nästan helt och fick då igång den igen utan gas eller något.. men med hemskt orolig tomgång och nästan så att den lät att ej gå på alla 6 cylindrar... varvade upp och höll den vid 2500 och den gick hur bra som hellst där... men samma sak att plötsligt hoppade den ner till ca 1000 och började gå dåligt tills jag fick upp den i varv igen.... Sen blev motorn varm och jag råkades släppa gasen nog mycket att varven sjönk och motorn stannade.. = Den ville ej starta alls mer.. Bara lovade lite ibland och hostade och "tände bakåt"

Vad är lättast för mig att börja felsöka?

Den går ju dåligt både varm & kall men skillnaden är att den går sämre varm + att råkas den stanna då får man ej alls igång den...

Vad kan vara fel? Jag fattar noll eftersom detta felet tydligen uppstod mellan att jag stängde av den och sen senare skulle starta igen...??

Ge tips...Önskar få bilen att gå före helgen :S
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kolla hur fördelare mår, oxider kanske!?
Annnars kan ev läckor efter LMM vara värt att kolla upp!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Fördelare skall jag kolla men varför skulle denna påverkas av motortempen? Bilen startar ju kall men ej sen när den är varm?

Har försökt kolla upp alla slangar efter LMM men utan resultat, när den gick som en påse skit testade jag även rycka ut kabeln till LMM vilket resulterade i att bilen direkt stannade , så då borde den ju fungera
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Att den inte startar varm kan vara så enkelt som att den blir sur när den går dåligt, altså mycket oförbränt bränsle i cylindrarna och då torkar den upp när den står en stund.
Lambda-sensorn kan vara ett tips, men som tidigare sagt, skulle kolla fördelare och rotor först.
Bensinpump?

MVH:
Sakke
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Tjenare !

Tänkte bara skriva att jag hittat felet,

Rengjorde LMM, Hällde i Red Line water remower samt gjorde en liten service på fördelaren och rotorn... Nu går den bättre än den gjorde förra sommaren ;) rycker ej alls :D:D:D

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Härligt!
Vår/sommar räddad! ;-)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Verkligen ;) Var helt underbart att dåna fram på vägarna med den igen ;D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.