AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.199

Optimal acceleration med steptronic?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
När jag nu snart ska testa lite 0-100 tider bl.a. behöver jag veta bästa sätt att accelerera med steptronic-lådan.

Ska jag ha lite varv i neutralläge för att peta i driven därifrån, eller startar jag med en kickdown redan när drive ligger i?

Är ju ganska ny med automatlåda : )
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Du får inte ha varv på motorn när du lägger in drive, då blir din låda garanterat inte långlivad.
Annars tror jag accelerationen blir samma med steptronic som med driveläge, dessutom går lådan automatiskt till sportläge vid kickdown så de spelar heller ingen roll

BMW CS #5139
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ligg i drive bromsa samtidigt som du har lite lätt gas(varv) släpp bromsen och så bär det iväg mer eller mindre beroende av effekten :-)

Mpower
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Så jag petar i driven, håller bromsen tills jag pedal-to-the-metal alltså?

Då har ju manuella lådorna ett fuskigt försprång som kan dra iväg med varv på motorn.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Att gasa och samtidigt bromsa upp kan inte heller rekomenderas, om man inte vill förstöra sin växellåda

BMW CS #5139
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
japp håll broms gasa upp motorn släpp broms så får du varv direkt men som J.L skriver rekomenderas inte vid varje rödljus men vid race av något slag så är det mer optimalt just för att få lite varv (effekt) när det bär iväg!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Instämmer med J.L. Ta det lugnt med att bromsa upp en automat för oljetempen i lådan stiger snabbt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.