|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja...Kan väl konstatera iaf att min kondensor är hel(peppar,peppar)! efter drygt 30000mil och av årsmodell -88 + naturligtvis att ac:n fungerar.. Kvalitén i nyare bilar(inte bara BMW) på just ac installationen verkar vara sk*t,vilket man ju har "fetkonstaterat" redan tidigare.. Mvh Janne. |
|
|
I instruktionsböckerna för våra bilar, nåja min -86:a och mor och fars -99:a står det att AC ska slås av vid temp under 5 grader (eller något där omkring). Samtidigt står det att den ska köras regelbundet för att inte packningar odyl ska torka. Jag förstår vikten av att köra den för att slippa torkande packningar och tycker spontant att om man ska köra den en gång i veckan så kan man lika gärna låta den gå hela tiden. jag skulle gärna vilja ha några goda argument för att låta den gå hela vintern istället för att slå av den "då och då". folkes inlägg har redan fastnat i hjärnan. Men jag blir ändå konfunderad, är textsnutten om att slå av AC vintertid bara en textremsa som råkat bli kvar sedan 80-talet, eller...? vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
|
"Textsnutten" är alltså det som står i Instr. boken. BTW så tror jag min AC gav upp under avställningen i vintras efter drygt 20 år och 29000 mil. |
|
|
Det beror bl.a på att man har mera sofistikerade styrsystem osv nu jämfört med tidigare. Det går t.ex inte att köra igång AC:n i en nyare BMW när yttertempen kryper under 12-13 grader, oavsett AC-knappens läge. Det som kan hända om man forcerar igång systemet vid för låg yttertemp är t.ex att kondenseringen blir för kraftig i kondensorn, kylmedia i vätskeform kan nå kompresson med haveri (vätskeslag) som resultat, det kan uppstå vacuum på lågtryckssidan i systemet varvid packningar och tätningar kan börja läcka in luft i systemet. Korta starter för att motionera packningar osv innebär ingen fara och görs även automatiskt i många bilar, t.ex en kort start vid var 5:e start av bilen osv. FP |
|
|
Tack folke! Det känns som om jag fått veta vad jag ville. vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
|
reliken: Jag tycker de har saftat på lite väl på arbetet för kondensor, fläkt och filter men det är ju inga extrema summor ändå. Priserna på delarna stämmer väl med de uppgifter jag fick för min bil. När det gäller själva fläkten så fick jag ner priset rejält (från 3500->1000) genom att låta montera en universalfläkt. Mvh Johan |
|
|
reliken: En universalfläkt är oftast lika bra som original så satsa på det. Att byta kondensor och fläkt själv är inte så supersvårt, fråga verkstan om du hade nåt tryck kvar i systemet - då måste de vacuumsuga först innan nåt rör lossas. Däremot är det bäst om verkstan sätter i nytt torkfilter precis innan provtryck + påfyllning, filtret suger fukt ur luften och blir förstört på några timmar. Tycker också att de har saftat på lite väl på arbetet för kondensor, fläkt och filter. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.