|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Lappen1 |
Lämnade bilen på expertkyl gamlestan i dag dom fyllde lite till och nu funkar ac igen. Tot utlägg för detta, första fyllningen 500kr (kompis) Expertkyl gratis Jag får inte så stort förtroende för tyrelux dom borde inte få hålla på. Sagan är säkert inte över, för det läcker säkert någon stans men ändå kommer nog kanske att ha kyla hela sommarn för 500 spänn. Ibland ska man ha lite flyt. Tack för alla tips. |
|
Tänk på att ditt läckage påverkar miljön! |
|
Lappen1 |
steanman! 15000+moms!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
Lappen1: Tänk på att miljön är det du lämnar till dina barn. Var och en efter egen förmåga. Mvh Asken |
|
|
Lappen1 Varför hänga ut tyrelux? Det är ju skillnad att reparera en AC än att bara fylla på , deras prisbild är normal dock kan jag tycka det är lite märligt att man måste byta flera delar men så kan det vara ibland. Provtryckte dom inte din ac när den var inne? dom brukar trycka i spårmedel, och läckage behöver inte synas direkt det kan ta en vecka. |
|
Lappen1 |
delorian: Ja varför ? Det är ju lite märkligt minst sagt. Men det känns bra att det finns så många miljö medvetna och ekonomiskt oberoende människor här på forumet.... |
|
Lappen1: Länk Detta tätningskit har funkat mycket bra för att täta mitt AC-system - men jag hade fortfarande tryck i systemet, det räckte med tätningen + 1 burk med ca. 300 gram R134a. Länk I ditt fall har systemet blivit trycklöst och då måste torkfiltret bytas innan systemet kan tätas + fyllas och läckagetestas. Antagligen har du ett så stort läckage att ditt system är trycklöst igen inom 3 veckor... Mvh |
|
|
Expertkyl fixade min AC för några år sen, när dom fyller den, använder dom också spårmedel, som gör det lättare att hitta felet, om den inte är tät. Kondensorn är ett vanligt fel på e39. BMW CS #5206 |
|
|
Som tröst för dem som drabbats av AC-problem har jag en liten historia som kan ge ett annat perspektiv på kvaliteten för E39:ornas AC. När AC:n på min tidigare Volvo 855 gav sig och jag besökte en reparatör frågade denne vad det var för bil jag hade. När jag sade att det var en Volvo. Sken han upp, lade handen på min axel och sade förnöjt "Grattis grabben du äger världens absolut sämsta AC". Det visade sig att hans försörjning tryggades genom bristfällig kvalitet i Volvos utrustning. En annan sak han sade var att dagens nya kylmedel var ofarligt för miljön och att myndigheterna inte anpassat lagstiftningen efter det. Jag är ingen expert så jag kan inte säga något om sanningshalten i hans påståenden. Mvh Mikael |
|
Gemini__ |
Köpte en 855 GLT -97 förra året där just AC:n var reparerad, kostade visst 12000kr att åtgärda. Svettigt =) Mvh: Thomas |
|
Gemini_: Då var det troligen kupédelen som byttes (prisuppgiften jag fick för den var 10000 +) kondensorn kostar uppåt 5000:- och den främre delen ytterligare några tusen. Den hade redan bytts på den bil jag ägde. Så för dryga 20000 kunde hela systemet bytas. Dyrt med AC i en äldre bil? :) Mvh Mikael |
|
Gemini__ |
Ja, verkligen svindyrt. Det var kompressorn som havererade. Delar som byttes ut: Kompressor 3550kr Rem 480kr Orfice 120kr Acumulator 395kr Arbete 4 tim 636kr Service r134a 1650kr Rep. AC elfel 995kr + moms Mvh: Thomas |
|
Det var illa! Jag är nu ännu nöjdare med min övergång till det tyska lågprismärket BMW. r134a 1650kr + moms = oförskämt mot kunden! Jag betalade 200 eller möjligen 300:- för det hos en fristående reparatör och det tog honom några minuter att utföra arbetet. För dem som inte är medvetna om det, rådde mig reparatören att även använda AC:n på vintern, åtminstone ngn gång/vecka annars finns tydligen risken att vissa delar skadas. Mvh Mikael |
|
Gemini__ |
Ja, det ska vara bra att motionera AC:n året om. AC:n på Volvon är jämt påslagen. Vet dock inte om det hjälper. Har hört att det måste vara ett visst gradantal utomhus för att den ska hoppa igång. Rättelse: I prisuppgifterna ovan gick det åt 4 tim á 636kr. Mvh: Thomas |
|
En del bilar (bl.a vissa Volvo) har en funktion som startar upp kompressorn helt kort vid start med vissa intervall även på vintern för att det skall cirkulera lite olja och för att packboxar osv skall motioneras. Andra system, t.ex E39 har variabel kompressor som snurrar hela tiden (men pumpar inget när det inte behövs). Vid yttertemperaturer under c:a + 12 grader jobbar inga AC-anläggningar i bilarna. Om de skulle göra det så skulle de skadas, bl.a pga att det finns risk för vacuum på lågtryckssidan, normalt finns ett litet övertryck även där när kompressorn jobbar. Miljöpåverkan från utsläpp av köldmedia av olika slag är lite omtvistat. Så länge det är freonbaserade produkter så förblir det säkert en viss påverkan på miljön, dock inte just vid utsläppsögonblicket utan senare i kretsloppet. Minns när freoner infördes på bred front i kylanläggningar, allt var frid och fröjd eftersom det ju är "giftfritt" och tämligen harmlöst jämfört med t.ex ammoniak. Även dess förträfflighet som drivgas i sprayförpackningar hyllades. Sen lärde man sig om de mera långsiktiga verkningarna... Propan och liknande används idag, både som drivgas och i kylanläggningar. FP |
|
|
Folke: Innebär det att man aldrig behöver slå av sin AC iom att den inte påverkar förbrukning eller annat om temperaturen faller under 12+? Japp det var så "min" reparatör resonerade, sedan freonet kommit ur bruk används en missriktad lagstiftning iom att de nya medlen inte har den miljöpåverkan som den skulle skydda mot. Mvh Mikael |
|
|
Jepp. Jag har aldrig haft min frånkopplad, annat än för test, sedan 2001. FP |
|
|
Tack för informationen. Då slipper jag bekymra mig om det i fortsättningen. Då är det bara en hård inbromsning i veckan (för skivbromsarna bak), underhållsladdning av batteriet (även där har du bidragit till kunskaperna) och service/däckbyte som måste kommas ihåg. Det blir bättre och bättre dag för dag. :) Mvh Mikael |
|
|
R134a är inte speciellt miljövänligt, det är en ca. 500 gånger starkare växthusgas än koldioxid, men den tuggar ju inte i sig ozonet tack och lov! Mvh |
|
|
Va in i dag på felsökning eftersom jag har icke kylande AC. Kvittot: "Felsökning AC-System" Provtryckning, ANM, Sjunker inte vid provtryckning. Kondensor ser dålig ut, Stor risk för läckage där, kondensorfläkt måste bytas ut. kostnadsförslag på reparation och byte av kondensor, torkfilter, fläkt, provtryckning och fyllning AC 14046:- inkl moms" Bad om en kopia på deras uträkning, och här är den (priser inkl moms) Tycker ni summorna på delarna och arbetet verkar rimliga? Kondensor: 1935:- Torkfilter: 630:- Oringar: 125:- Fläkt: 3863:- Arbete: Kondensor: 2350:- Filter: 1543:- Fläkt: 2350:- Fyllning: 2000:- Summa: 14796:- //Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.