AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.074

Kostar det verkligen 15 000 kr + moms att laga AC på 530dT - 02?

Sida 1 av 3
Lappen1
Är det någon som lagat klimaten ja fick en prisuppgift på tyrulux i gbg 15k + moms jag smäller av det är ju inte aktuellt
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Hej kan du säga mer specfikt vad det är för fel?

///Johan
Lappen1
Det va väl det mesta som va fel Kompressor kondensator kupe fläkt, ja det va kass. Jag ska ta in pris hos andra också så får vi se.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla med kylarservice på möndalsvägen.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det ands ju inte kvalité när AC är totalt slut efter 5 år!
Åminstone på Volvo 855 består systemet av huvudsakligen tre delar, och den del som sitter i kupén kostar ensamt över 10000 kronor att byta/reparera, så om det är flera delar som är trasiga låter det inte orimligt dyrt.

Mvh
Mikael
Lappen1
Det blir nog snål jävel i sommar, svettas eller åka på två hjul, men jag ska kolla kylarservice Möndal och nåt ställe i gamlestan åter kommer med mer info...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det låter för osannolikt att alla delar skulle paja samtidigt.......
Jag gissar på kondensorn!
Man kan väl börja med att läsa ut felkoder för 400kr.

anderslindstrom2003@yahoo.com
Lappen1
Fel koder kan ju va smart grej, man få tacka för alla tips
se
661
seb_540
328i M F30
Låter ingte rimligt med multipla fel, jag gissar på stenskott eller salthål i kondensorn. 5k i rep vore rimligt för nått sånt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du fått prisuppgiften via telefon eller skriftligt?
Det kanske har gått lite fort för dem i kombination med att åker man BMW antar ofta människor att man har väldigt gott om pengar när det oftast beror på att man prioriterar en trevlig bil för det är en av få nöjen förutom jobbet.

Mitt tips är att be dem komma med en skriftlig offert specificerat vad som behöver göras och med styckepris.

HAr bilen gått långt? 20k mil? Kanske importerad och köpt av en firma här i Sverige, det är inte sällan de kan vara mätarjusterade utan att man märker det. Har t o m hänt mig att jag upptäckt bilar som mitt tränade öga tar för heljuste.

En A/C behöver köras året om lite av och från för att packningarna inte skall torka och kylmedlet läcka ut.

Du har däremot helt rätt i att magkänslan på 15k plus moms bör dubbelkollas. För den summan får du en helrenoverad A/C med alla delar nytt och jag tror helt enkelt att de inte undersökt anläggningen tillräckligt väl för att kunna sätta det på papper.

Mitt tips är att kolla Bayerische bilservice i Göteborg de hjälpte mig med en AC/ på en 850, kostade 1800 spänn plus moms!

Mvh
Asken
Lappen1
Svenksåld 19k mil. Jag lämnade in bilen för fel kontroll, fick beskedet muntligt på plats, dom hade en till e 39 med samma fel inne sa dom,kansko dom slog två flugor i en smäll där. Jag tror att dom har så mycket att göra så dom slänger till ett idiot pris fär att inte få jobbet.
Får väl ta och kolla Bayerische bilservice också.

Tackar ödmjukast för intresset...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har fått byta kondensor på 2 BMW och det har båda gångerna landat på runt 10' och det verkar vara samma summa för de flesta bilar. Om du på det lägger en kompressor och att riva ner instrumetpanelen som nog tar några timmar så verkar 15' ganska rimlig. Däremot tycker ävan jag att det är dyrt med bil och AC-reparationer!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag fick ett ca.pris igår 7500 kr netto på byte av kondensorfläkt samt service av systemet
Cirkapris för byte av kondensor brukar ligga 5-6000 och kompressor runt 8000. Så om båda dessa komponenter är trasiga så kan det nog kosta uppåt 15' men du borde ju få en detaljerad offert så du kan se exakt vad som ska bytas.

Mvh Johan
Tycker beskedet från verkstan verkar lite yvigt. Är t.ex kupéfläkten helt död, den är ju lätt att kolla? Lite inte så troligt att alla delarna lägger av samtidigt.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lappen1: Ta kontakt med 3 ställen, be om skriftlig offert för reparation. Kika på offerterna i lugn och ro sen kan du nog göra en felkodsavläsning a 750kr på BMW eller billigare på Bayerische tror jag.
Ofta när det går snabbt går det fel är min erfarenhet:)
Mvh
Asken
Lappen1
Jag prov tryckte ac igår ingen direkt läcka, med den va svin tom på kyl medel? Fyllde på med nytt medel men fick ingen kyla, Kondensorn är igen satt det ser man, ska lämna till expertkyl gamlestan i mon återkommer...
Jag fick fixa min AC för 4 år sedan och då fick jag byta kondensor, fläkt och kylare, lite packningar samt påfyllning av kylarmedel. Inte billigt!!

Att kondensor och kylare rostar sönder är inte alls ovanligt eftersom det är så trångt i E39 där framme och det fastnar salt och smuts. Kan dock delvis avhjälpas genom att skölja med mycket vatten när man tvättar bilen enligt Kylarservice på Mölndalsvägen.

Att fläkten skurit berodde på att förre ägaren hade dragit en sladd för kupevärmaren så att fläkten gick emot och det blev för trögt.

Ovanstående kostade totalt ca 15000 varav fläktbyte på BMW i Varberg ca 4000.
Huaa!!

Får rätta mig själv lite ovan...kostade totalt ca 13000 varav fläktbyte 3000.

Rätt ska va rätt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.