|
|
|
|---|---|
|
Här har ni autopowers 33 269:onde medlem.... Jag står i begrepp att köpa en BMW 750 -95 och har intresserat mig för ett exemplar som står hos en handlare i Eslöv. Den är utlagd på blocket just nu för strax under 60 000kr. Enligt säljaren är det en fin bil men den saknar servicebok. Kvitton på ca 40 000kr finns sedan den kom till Sverige 2003 (reparation och service). Bilen har gått 26 000 mil. Vågar man? | |
|
klart man vågar,det finns ju kviton på arbeten o service o vad som är bytt på den.en service bok är inte heller en 100% garanti idag.gå in på begagnatguiden o läs lite bra att veta här på power... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
stma |
Hallå! Vågar du rula utan kådis? Man får vara beredd på att det kan kosta, men å andra sidan kan man få mycket mera tillbax som inte är pengar? //Steve /Steve Let The Good Times Roll "Vaddå ISTID om vi stannar våra verk och maskiner" |
Paap Reeder |
Då måste du först ställa dig frågorna: Hur mycket kan jag själv och hur mycket får det totalt kosta?? Kan du inget själv om elektronik, motormek och hydraulik skulle jag dra mig och investera mer i en nyare bil. Skall man få någotsånär ekonomi i den bör du ligga på nivån att kunna exvis klara av att själv byta insugspackningar. Man bör kunna ställa kammarna själv o s v. Har man inte den kunskapsnivån kan man lätt hamna i händerna på ngn vstst ... och det kan kosta nästan precis vad som helst utan att mna för den skull blir uppskörtad i ngn illvillig mening. ... men den som inget vågar ...o s v ... får heller inte dansa med de vackra flickorna. MVH /// Paap R |
stma |
Eslöv-Åket verkar ok! Vissa åk kan vara rislass med bra smink. Kolla att det är fulltankat och inte läcker det minsta! Fick byta tank på min, den är "säkerhet" och i plåt (plast läcker ångor). Allt gummi ruttnar på BMW! Skickar en gjort-lista på min 750 som jag haft mindre än 1 år; • Bytt nivåregleringsventil med luftning och ATF-olja. (Pentosin)? • Bytt höger framfjäder • Gjort framvagnsinställning • Bytt bromsslangar bak och bromsolja. • Sidopaneler till sätena fram • Bränsletank • Däck • Kupe´fläkt ny • Fyllt köldmedium till AC • Bytt batteri till VARTA underhållsfritt • Bytt ABS-givare vänster bak. • Bytt vänster ballast till xenonljus • Div. Plastdetaljer inne, clips till luftfilter mm. • Bytt växellådsolja/filter och bakväxelolja och motorolja/filter.samt hållare växellåda/avgas (2st). • Bytt hardyskiva • Bytt fläkt/drivremmar • Bytt samtliga kylarslangar. • Bytt luftfilter (2st) • Fixat bandspelaren • Fixat de 2 magnetventilerna till kupe´värmen • Lufta/byta kylvätskenivågivare (BMWs fel, den var inte sån innan de bytte kylarslangar) Kostnader ligger naturligtvis i 50.000:- klassen med ett "+" framför. .....Så räkna inte med 2 år/ 2 000 mil o så. Kan vara dyrare än den som kostar mer från början. /Steve Let The Good Times Roll "Vaddå ISTID om vi stannar våra verk och maskiner" |
|
Jag tycker du skall kontakta tidigare ägare och höra dig för vad dom tycker om bilen. Eftersom dom inte äger bilen längre borde dom ju inte ha intresse av att ljuga för dig. Jag köpte min för tre år sedan helt utan dokumentation, dessutom avställd och obesiktigad för precis under 30'. Det är ju så att känns bilen ok när man ser den och kör den så är det väl bara att handla. Det är något år efteråt som man kan säga om det blev en bra affär eller ej. Om man kan greja en del själv behöver det inte alls vara en dyr bil att äga. Det blir billigare om man kan leva med endel småskavanker också. Är man pedant är det svårt/dyrt att äga en gammal bil. /Mats J |
|
|
Min plan är att göra som ni skriver, d.v.s. känns bilen bra så slår jag till. Kan inte påstå att jag kan mecka själv så jag får väl lita på fru fortuna antar jag. E38:an verkar ganska "kall" nu på andrahandsmarknaden, många bilar är rejält nedsatta. Hur mycket tror ni att man vågar pruta på eslövsbilen (utsatt för 70 000, nu sänkt till 60 000)? //Peter |
|
|
Finns en på Jarls bilservice/Helsingborg för 55000: med servicebok. Som ett litet tips bara. Mvh Dic.. |
|
|
Eslövsbilen ser ok ut bortsett från dom 4 st anskrämliga hemsnickrade utblåsen baktill. Min personliga åsikt är, att på en sådan gammal bil skall man inte stirra sig blind på servicehäftet, utan nogrannt kolla upp de aktuella exemplaret. Min förra 750ia -95 rullade helt felfritt i mina händer, och behövde inte kostas på en krona utöver service, bilvård etc. Ett sådan lyckat ägande förutsätter dock att man till 100% är säker på att bilen man köper är bra BMW CS #5139 |
|
| Gör ett av motormännens biltest tycker jag. Säljaren kan stå för hälften tycker jag. Är den OK så kan du betala kostnaden själv då säljaren inte längre har nytta av den. | |
|
Håller med J.L att serviceboken inte är viktig på en gammal bil. Utan man får lita på sitt omdömme. En bok innebär inte att bilen är välskött. Köpte själv en 740 nyimport då för ca 2 och ett halvt år sedan med bok, Med mycket övervägande och flera provkörningar så slog jag till. Ett köp som jag absolut inte ångrar idag, visst har den kostat lite men inte mer än vad en volvo hade gjort. Man får titta på skicket å se om det överänsstämmer någorlunda med miltalet. Det är aldrig försent?? |
|
| jag har varit o kollat på den som står på jarls bilservice men den va rätt mycke rost på samt att den inte gick riktigt och det kunde dom ju inte säga på telefon så jag åkte 50 mil i onödan. Dålig stil!!! | |
Paap Reeder |
... som jag alltid säger: "There is no such thing as a free lunch!" ... och det gäller speciellt i 750/V12-gemet. MVH /// Paap R |
|
Kolla, kolla, kolla, provkör, lukta, testa och provkör igen! Det går att köpa fullstämplade böcker mycket överkomligt som ser riktigt bra ut. Och även om den är äkta finns det ingen garanti för att ett generalras undviks... Btw har ägt sammanlagt fem E32, den enda som hade fullstämplad bok var den sämsta... Därmed inte sagt att det gäller alla andra. /Iwarsson som gjort Engineflush och bytt all vxl-lådsolja idag och snittade 1,02/mil de sex milen hem! (och nej jag körde inte som en kärring) Tack för tipset Asken! Ps Mr Irwing; jag har åkt till Frankfurt för att kolla vagn och den var skräp trots idoga förmaningar om att säljaren skulle berätta allt... Som tur var finns det öl och trevliga tjejer i Tyskland med.... |
|
stma |
Hej igen! Jag fick uppmaningen av en person jag mailade med ang. hans 750 innan jag köpte den jag har idag, att; "Servicebok kan man köpa för nåra hundra på blocket", "så det är bara intuition som gällde när jag köpte bilen". Rost kan man vara utan anser jag, jag har haft bla. en 525 -92:a, helt rostfri, samma som med denna 750 jag har idag, de var/är svarta båda två och jag tror man håller efter en svart/mörk bil mer än andra pga. att belöningen i form av en 100% finare bil är poängen i det hela. Rost fanns inte det minsta på bilen, men dock på bensintanken i ett elakt läge, hade inne den hos "Mekomanen-verkstad" som tätade hålet med sina medel. Bara i besiktningssyfte, höll inte en tank, de sade kanske 2 år! Eftersom jag inte fick svetsa tankar (har svetsat 4 st, inga problem om man tar god tid på sig och har en bra dammsugare) igen för min fru, så fixade hon ett byte av tank på BMW. Tacksamt emottaget av mig eftersom man får ta ned helmonterat avgassystem, samt kardanaxel o hela goa historien för att få bort tanken. ....Men räkna med en 11 lök för detta, även om vårt blev billigare. Hissa upp bilen på en mack o kolla rost på broms/bensinrör, hör så motorn går rent och att vxl-lådan smyger in växlarna rätt, så gör man ingen dålig affär! Faktiskt löjligt billiga bilar om man jämför en nybilskostnad. Säg att du kör 1000 mil om året och du betalar 5000 mer för soppa per år i jämförelse. Du får fantastikt mycket soppa för mellanskillnaderna och man kan säga att du får det "på avbetalning" varje gång du tankar. Jag har sett folk som går ut med ett leende på läpparna när de varit på systembolaget och köpt 0,7 liter för över 200 spänn, varför inte göra likadant när man tankar sin glassiga bil för 12 spänn litern? Tänk på att du köper en av världens säkraste bilar med oslagbar komfort och med GP-prestanda. Kul också med alla dessa "Svensson" som blir avunssjuka på en sådan bil som kostar en bråkdel av deras gamla osäkra trafikfarliga och tråkiga Volvo. .............Sanning utan modifikation! /Steve Let The Good Times Roll "Vaddå ISTID om vi stannar våra verk och maskiner" |
stma |
Förresten; Det finns de som åkt många mer mil än du för att titta på rislass som oärliga inte tyckt vara värt att nämna! Detta bla enligt de som köpte min gamla 525i. /Steve Let The Good Times Roll "Vaddå ISTID om vi stannar våra verk och maskiner" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.