AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
822

318 is som inte går som den ska!?

sc
217
scalare
325 coupé -07
Tjenare, var igår och hämtade en ny ( nej? -92 ) 318is, dvs en e36a.
Den går dock inte som den ska, välldigt orolig tomgång, låter som att den bara går på 3 cylindrar. Pendlande och orolig tomgång helt enkelt.
Även när man kör kan den vara lite orolig, man hör hur den dör till och sen går som den ska, upptill 2.5krpm. Däremot om man te,x lägger i en högre växel och ger på mera gas så bilen får mera bensin så försvinner problemet helt.

På besiktningen fick bilen nedslag på HC samt lamda värden.

Vad kan det vara som gör att denna bil inte går som den ska?

Vad börjar man felsöka?

//Mathias
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det kan vara tändspole,tändstift,lmm,läcker kanske någon vacumslang,till att börja med...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
som dicka o säger... bara att börja felsöka,

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Om det är som du säger att den går oroligt på tomgång kanske du ska kolla till lambdasonden.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Är inte bara vid tomgång den går dåligt, utan nästna upp till 2.5krpm om man inte belastar då förstås.

Imorse när jag startade och det var lite småkallt ute ( +-0c? )

Så gick den verkerligen ännu värre! Gick verkerligen skit rentutav! Kan det vara något tipps kanske?

Mvh Mathias
lmm och lambda skulle jag tro. möjligtvis något med insuget också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet känns inte luftrelaterat (typ läckage/tarsig vacumslang) utan får för mycket eller för lite bränsle.

Hur är din bränsleförbrukning?

JAg tippar på dålig lambda då en dålig LMM skulle ge upphov till att bilen alltid går lika illa på tomgång och inte påverkas av temeperaturen som din verkar göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.