AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.293

Z3 M Roadster vs Z4 3.0 Roadster eller 3.0si

Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Undrar vilka åsikter det finns om dessa olika bilar. Det blir förstås mer pengar för en Z4:a och mindre effekt, men det är ju ändå en modernare bil. Jag tänkte på saker som väghållning, körkänsla mm mm.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Faktum är ju att det inte skiljer så mycket pengar mellan en Z4 3.0 och en Z3M. En sjysst Z3M får du ju ge runt 190.000 för och en Z4 3.0 drygt 220.000-230.000
Jag har själv gått i samma tankar. Kört ett flertal Z3m och ett par Z4. Givetvis känns Z4an modernare och fräshare. Samt att jag personligen tycker mycket bättre om Z4ans bakparti.

Ett svårt val helt klart. Ska man glida så är nog Z4an ett bra alternativ, är du däremot ute efter att busa och leka skulle jag nog välja Z3m.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Faktum är att Z4:ans vägegenskaper är överlägsna Z3:ans. Förvisso har du nästan 100 hästkrafter extra i Z3M, men runt en bana så är den betydligt vridstyvare Z4:an bättre. Därför skulle jag säga att om du vill glida (och köra snabbt mellan rödljus) så är Z3M det rätta valet. Vill du ha en modernare, bättre, säkrare, snyggare (subjektivt) bil som funkar bättre i de allra flesta fall bör du välja Z4:an. Och gärna 3.0Si men då sticker priset iväg endel.
Jo Z4 är vassare runt kurvor, helt klart. Och enl www.track-challenge.com så går en Z4 3,0 SMG jämnt med en Z3m runt Nuerburgring och Hockenheim. Säkrare och modernare är den som sagt också.

Men jag måste säga att jag har haft roligare i Z3 m roadstern än vad jag haft i dem Z4 3,0 som jag provat. M roadstern känns betydligt råare och brutalare tycker jag. Mer lekstuga helt enkelt :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Zlurc: Det stämmer :) Z3M är mer busig i karaktären. Pga, eller kanske tack vare, det veka chassit och 321 hästkrafter under huven :)
acey: Ja, härligt övermotoriserad! :D
Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
Sen om man vill ha en ännu styvare bil än z3m roadstern så slår man till på en fin z3m Coupé.. ;)

M Power!!! The one and only power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.