AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
429

konstigt ljud vid nedväxling

Någon mer än jag som testat att växla ned och dra på och då hört ett ljud ungefär som när man startar en stor svarv? Det går att provocera fram ljudet genom att slira lite lite på kopplingen och gasa fullt.
Kan ibland få ljudet vid uppväxling och lite 'kopplings-slir'.

Vad kan detta vara?

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
Ingen som varit med om detta och vet vad det är?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter lite oroande tycker jag.
Är det kopplingen som börjar bli sliten, slirar den om du kopplar ur snabbt vid gaspådrag?

Mvh
Anders S.
Nej den slirar inte märkbart... Ljudet finns inte då jag växlar snyggt utan 'slir' ... mycket märkligt.

Dino
Tja Erito , låter det som ett slag typ ? för då är det nån konstigt funktion som BMW har lagt i E-46 or för jag har varto frågat om det hos BMW när jag fick höra det från min ,å då sa de att detta är till för att skydda växellådan vid snabba växlingar tydligen för att man inte ska kunna växla fel eller släppa kopplingen för tidigt nåt sånt var det . så det är lugna puckar :))

M-MotorSport
Tack för det Dino! *puh*

Jo, jag märker det bara om jag gör en snabb halvtaskig växling :-)
Ungefär som ett slag kombinerat med lite ASC surr.

Nu sitter det äntligen AC-Schnitzer Typ III på den också... tillsammans med sportchassi+fjädring så ligger den BRA på vägen :-D

Dino
hmmmm Trevligt , jag letar också efter fälgar till min , har du lagt upp bilder på bumse i galleriet ?

M-MotorSport
Jag skall fixa bilder så fort som möjligt... Vart kan man se din pärla då?

Dino
Jag har tyvär inte hunnit ta några bilder själv men här är några från BMW träffen som vi hade förra veckan i Sthlm . du lär väl veta vilken är min :))

Länk

M-MotorSport
Dino> Fin bil :-)

Gillar den sportigare coupe fronten... sån har inte jag :-(

Dino
erito :)) tack men det är bara att byta jo , det ska jag också göra jag vill ha nåt i M-3 stilen :) man verkar aldrig bli nöjd :p

M-MotorSport
Vet du hur man får tag på den fronten?

Dino
bmw lär väl ha den , men jag tänkte ta HAMANS front den är ungefär som M-3 ans fast kaxigare :))

M-MotorSport
Dino: Ok, jag skall kolla in den :-)

Ljudet var inget att oroa sig för. Tog med en kille som jobbat som mek på BMW sedan 1981 och han sade att det var ngt luftspjäll i avgassystemet som gjorde ljudet. Vid vissa varvtal och belastning på motorn så kunde det låta så.

Han tackade sedan för att han fick köra en sväng :-D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.